Om man kokar vatten i glasflaskor i en konserveringsmaskin håller vattnet i flera år, det blir vakuum i flaskan, håller några år i mörk förvaring.
 
Ah, guldburkarna...jag ångrar att jag inte letade upp ett gäng kartonger med dem när Försvaret såldes ut...bästa leverpastejen! :D

Då känns ju läsk som ett ganska bra alternativ att bunkra dryck. Det känns lättare att ha omsättning på än vatten på dunk. Man kan ha ett gäng 1-liters PET som man ser till att "rotera" under ett år, säg en flaska i veckan...52 liter. Försvinner vattentillförseln kan man ju inte laga mat med läsken, men man kan då laga mat med de eventuellt små vattenreserver man har kunnat ordna och släcka tösten med läsken.
 
Jag vet inte om denna länk visats tidigare men där finns mycket intressant om hållbarhet vad gäller vatten:
http://www.madprepper.net/kan-vatten-bli-daligt/

Vår familj på sex personer bor i villa och har de senaste tio åren lagrat tre 25 liters dunkar med kranvatten* i förrådet. Vattnet byts lite sporadiskt så det blir utbytt efter kanske ett år. Jag är glad över att vi dessutom har ett MSR miniworks som kan rena 2000 liter dricksvatten om vi måste röra på oss.
* Det är inte bara för krig och apokaly, appocally, apoxalyx... ...jordens undergång... utan vi har haft nytta av det när vattnet inte kommit i kranen och man måste borsta tänder och koka gröt innan man åker till jobbet/skolan.

Och förutom att vi har mat, stormkök, friluftsutrustning, HLR-utbildning och överlevnadsutbildningar så är fyra av oss dessutom scouter... :)
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
frågade en vänn på bryggeriet om bäst före
Han rabblade upp detta nedan, dock finns det produkter som avviker med både längre och kortare hållbarhet.
starköl i glas eller bruk 12månader
läsk i pet 6-månader
läsk glas eller burk 12månader.
Men han vidhöll att de datumen är för att smaken ska vara oförändrad. Det går att dricka läsk eller öl som har passerat bästföre med ett år utan problem, dock är smaken inte lika bra. Man känner direkt på lukt och smak om det inte är drickbart.

Hittade dock själv läsk med 540dagars (minst 405dagar från leverantör) hållbarhet på burk.
https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/114349


samt mineralvatten med 1095dagars hållbarhet (minst 912dagar från leverantör)
https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/114329
 
MultiMan
Har ni missat Steve1989MREinfo på Youtube är det dags att titta nu. Han visar att mat kan vara riktigt gammal och ändå fullt ätbar, t o m smaka riktigt bra efter mer än 30 år. https://www.youtube.com/channel/UC2I6Et1JkidnnbWgJFiMeHA

Jag som tyvärr är utfattig köper i princip inget annat kött t ex än det som går ut inom en dag, men bara från affärer där jag vet är nogranna med kylförvaringen. Kollar utseende innan köp och sedan lukttest vid hemkomsten och sist vakuumförpackning och fryses in. Håller utan vidare sex månader till i frysen, ännu mer om magert kött.

Ser man till datummärkning har griskött störst marginaler, sedan nöt, därefter kyckling (ibland dålig innan utgångsdatum trots rätt förvaring) och sist färsk fisk/skaldjur. Aldrig blivit sjuk av den maten någon gång, men då lärde jag mig tidigt om smak/lukt/utseende på livsmedel som blivit dåliga kontra bra.
Jag gjorde pannkakor igår av Creme Fraiche som gick ut i oktober och mjölk från första veckan december, blev delikat. Aldrig behövt slänga creme fraiche, oöppnat är det minimal smakpåverkan även efter flera månader.

Eftersom jag normalt sett bara handlar var 14e dag (Garant ekologiska 3% håller t ex i princip alltid 2 veckor över utgångsdatum utan smakpåverkan), så klarar jag mig alltid minst det, men med elström 6-7 månader kanske, utan 1,5 månad ca, kanske mer.
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Om man vill ha mjölkprodukt med lång hållbarhet bör man använda sig av högpastöriserad mjölk.

Den laktosfria mjölken som finns har en hållbarhet på minst fyra veckor, jag tror, vet inte helt säkert, men jag antar att producenterna av laktosfri mjölk har lång hållbarhet på förpackningen.

Laktosfri mjölk har längre hållbarhet delvis pga avsaknad av mjölksockret men mest av skälet av högpastöriseringen. Det är proteinet som härsknar i mjölken och ger en mikrobakteriell tillväxt ( mycket förenklad förklaring ) och gör mjölken sur (härsken).

Bäst före datum på läsk är regler som skall skrivas ut på produkten, gäller inte bara läsk, skall finnas på samtliga matprodukter i Sverige, produkterna håller långt efter bäst före datum.

Det finns till och med ett bäst före datum på saltförpackningar, vilket känns för mig märkligt, salt blir inte förstört, förvisso svårt att bli mätt av att äta salt då man dör av det i större mängder.

Vi slänger helt klart för mycket mat i västvärlden, ofta pga att man inte orkar ta reda på mat som blir över från lunch och middag.

/ P-A
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vårt rabiata matsvinn är en av orsakerna till att vi överhuvudtaget måste ha den här diskussionen i tråden. För att vi förbrukar stora mängder resurser helt i onödan, vilket riskerar att sprida sig tills det blir konflikter, nämligen.

Innan det fanns datummärkning smakade man och luktade, tillagade och åt. Sunt förnuft. Även efter att mikroorganismer blev kända.

Bäst före betyder bäst före. Det går utmärkt att äta och dricka det som passerat detta datum, så länge man använder sina sinnen. Detta gäller särskilt torrvaror - jag har bakat pizza på fem år gammalt mjöl utan problem -för att inte tala om konserver.

Sista förbrukningsdag beror även detta på smak och lukt. Däremot bör man vara mer observant på sådana livsmedel.

Vanlig tillagning förstör de av människan kända sjukdomsalstrande ämnena; enda undantaget är prioner, men det är en helt annan diskussion.

Kylning saktar ner matens åldrande. Frysning pausar det. I båda fallen förlängs hållbarheten.

Vi har idag en sträng livsmedelslagstiftning. Det finns skäl till det, men naturen är inte lika rigid som lagtexten.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
En fråga som jag däremot undrar över:
Både vår egna brunn och vårt vattenburna värmesystem drivs med pumpar och andra system som går på el... så när det blir elavbrott sitter vi lik frbskt med skägget i brevlådan. Hur ska man lösa det?
 
P Pagno skrev:
Bäst före datum på läsk är regler som skall skrivas ut på produkten, gäller inte bara läsk, skall finnas på samtliga matprodukter i Sverige, produkterna håller långt efter bäst före datum.

Det finns till och med ett bäst före datum på saltförpackningar, vilket känns för mig märkligt, salt blir inte förstört, förvisso svårt att bli mätt av att äta salt då man dör av det i större mängder.
Ja, det är pga av dessa regler som vi har "bäst före"-datum på alla livsmedel, även de som inte blir dåliga, som t ex salt. Eller socker för den delen, som om det lagras torrt håller mycket länge. Vi har tom "bäst före"-datum på honung.

Filtrerad honung (som inte blivit värmebehandlad, säger vissa) och lagras mörkt och svalt har i stort sett obegränsad hållbarhet. Man har hittat honung i Egyptiska gravar som trots att den är 3000 år gammal ändå skall vara fullt ätbar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
En fråga som jag däremot undrar över:
Både vår egna brunn och vårt vattenburna värmesystem drivs med pumpar och andra system som går på el... så när det blir elavbrott sitter vi lik frbskt med skägget i brevlådan. Hur ska man lösa det?
Vedspis i köket som ger 8 Kw, med avtagbar sten ovanpå, fruktskål, kastrull och vedträn intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till mat, bak och uppvärmning...

En brinnande kamin med öppen eldstad inne i ett rum, bredvid en stegstege och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna ger minst 8 Kw, går att plocka bort stenen ovanför eldstaden, kan användas som ugn/varmhållning.

Vit kakelugn med öppningsbar lucka, möjlig att använda till matlagning och uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna används numera nästan aldrig, kanske om temperaturen ligger kallare än
-35 i flera veckor, vilket var några år sedan.

Har värmekällor även på övervåningen, de används sällan, murstocken värmer övre plan.
Vi har även en portabel kamin för sprit eller paraffin, den luktar lite men bra vid längre strömavbrott.

Dieselverk på visserligen 3*6 A, klarar betydligt mer men används inte ens vid strömavbrott.

Om det skulle bli strömlöst flera veckor under kallaste vintern, då får vi problem i längden med vattentillförsel, problemet löses med en manuell pump till grävd brunn, tveksam om den fungerar vid behov, vattnet töms sällan ur brunnen numera, troligtvis mycket ytvatten i den.

Huset fullt med både nya ullfiltar och gamla militärfiltar av ull. Som friluftslivsintresserade vi är har vi uppskattningsvis 6-10 tält, lika många sovsäckar av skiftande kvalité, känns som vi redan rustat oss för en långvarig kris....

Vi har inte ens tänkt på benämningen kris, vill bara vara väl utrustade om vi blir sjuka eller innestängda pga vädrets makter en längre tid.

/P-A
 
Vintertid så lär ju inte vatten vara något större problem då det finns mycket i både is och snö form men det förutsätter ju att man kan koka det ( även om vi i skogen säkert kan äta / dricka mindre mängder utan att bli sjuka) och att luften inte blivit förorenad av något.
Händer det någon större kris så får man nog tänka sig för direkt så man inte gör stopp i avlopp, skiter överallt ute och kompostera / frys avfall på "rätt" ställe så det inte ställer till problem senare.

Ved för värme, det går väl att elda färskt trä även om det inte är optimalt, frysen björk funkar också
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vintertid så lär ju inte vatten vara något större problem då det finns mycket i både is och snö form men det förutsätter ju att man kan koka det ( även om vi i skogen säkert kan äta / dricka mindre mängder utan att bli sjuka) och att luften inte blivit :love:förorenad av något.
Händer det någon större kris så får man nog tänka sig för direkt så man inte gör stopp i avlopp, skiter överallt ute och kompostera / frys avfall på "rätt" ställe så det inte ställer till problem senare.

Ved för värme, det går väl att elda färskt trä även om det inte är optimalt, frysen björk funkar också
Med tanke på din avatar så är du väl insatt i benämningen av "i händelse av kris".....

;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ah, guldburkarna...jag ångrar att jag inte letade upp ett gäng kartonger med dem när Försvaret såldes ut...bästa leverpastejen! :D

Då känns ju läsk som ett ganska bra alternativ att bunkra dryck. Det känns lättare att ha omsättning på än vatten på dunk. Man kan ha ett gäng 1-liters PET som man ser till att "rotera" under ett år, säg en flaska i veckan...52 liter. Försvinner vattentillförseln kan man ju inte laga mat med läsken, men man kan då laga mat med de eventuellt små vattenreserver man har kunnat ordna och släcka tösten med läsken.

Bara för att....

Provade att göra havregrynsgröt i micron (fungerar inte utan el, men samma borde gå i kastrull på vedspis eller grill) använde julmust istället för vatten, skakade ur kolsyran, 2dl julmust, 1dl havregryn, tja, sött, ser äckligt ut, men klart ätbart....

Vet inte varför jag provar att göra sådana här saker, jag vill fortfarande lägga tungan mot iskalla lyktstolpar, hmmm! Gröten funkar, skall prova imorgon med hallonsoda.....

/ P-A
 
  • Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Med tanke på din avatar så är du väl insatt i benämningen av "i händelse av kris".....

;)
Haha jodå kris har det varit länge :thinking: :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.