Vi lever längre och är allt friskare längre upp i åldrarna. Att det på landet normalt alltid gått att dricka vattnet är en sak, men i städerna dog folk som flugor till för sisådär 150 år sen pga. kontaminerat vatten. Det kan således vara på sin plats att vara lite försiktig med lagrat vatten, även om det stora problemet nog skulle vara att få tag på nytt fräscht vatten om undergången stod för dörren och reningsverken klappade ihop.

Lyckligtvis är det nog lite måttligare katastrofer än så vi kommer behöva hantera. Om inte ryssen kommer förstås.
 
S Strontus skrev:
Det var många som inte överlevde förr i tiden också, om man bara lyssnar till de som överlevde så är det mesta ofarligt...
Precis, då fungerade det naturliga urvalet enligt Darwins teorier, vilket gjorde att människan stärktes som djurart. Nu har vi slagit allt detta ur spel, vilket jag tror kommer vara en av orsakerna till att mänskligheten dör ut inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag är darwinist ut i fingerspetsarna, och då ska man veta att jag aldrig hade överlevt mitt första levnadsår om det naturliga urvalet fått råda! :p
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Efter orkanen på costa rica dog folk efter att ha druckit ytvatten.

Jag har sett rekommendationen att rotera vattnet var sjätte månad så det kör jag på. I värsta fall får man väl koka det.
 
F fiskbuggaren skrev:
Efter orkanen på costa rica dog folk efter att ha druckit ytvatten.

Jag har sett rekommendationen att rotera vattnet var sjätte månad så det kör jag på. I värsta fall får man väl koka det.
Det här med att "rotera vattnet" som man läser lite här och där är en lite olycklig formulering tycker jag. Jag känner mig fortfarande lite osäker på om det betyder att man ska gå och rotera behållarna där vatten förvaras (vad det nu skulle ha för effekt), eller om det betyder att det ska vara regelbunden omsättning på vattnet. :thinking:
 
G
P Paxman skrev:
Det här med att "rotera vattnet" som man läser lite här och där är en lite olycklig formulering tycker jag. Jag känner mig fortfarande lite osäker på om det betyder att man ska gå och rotera behållarna där vatten förvaras (vad det nu skulle ha för effekt), eller om det betyder att det ska vara regelbunden omsättning på vattnet. :thinking:
Rotera i preppersammanhang betyder alltid använd/kasta och ersätt med nytt. Rotation av vattnet är alltså förbruka vattnet, gärna provsmaka för att kolla så att det är färskt, rengör behållarna chockklorering/diskning/skölja ur efter eget tycke och fyll på med nytt. De som köper färdigt vatten på flaska brukar passa på och rotera det under sommarmånarna, panta och köpa nytt.
 
Ja, det var väl det jag tänkte att det var...men varför inte använda uttrycket "omsätta" vattnet regelbundet istället för "rotera"? Jag är övertygad om att det är många som gör kopplingen till att man ska rotera flaskorna på sina lagrade årgångsviner...:D
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
harry73
Eller brandsläckarna
 
hsd
findus42 findus42 skrev:
Eller som en bekant sade om konstiga grejer som flöt omkring i kokkaffet,
-Det är bara grodyngel. Lyft bort det med skeden så är det okej...
Mvh Findus
Proteinberikat
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ja, det var väl det jag tänkte att det var...men varför inte använda uttrycket "omsätta" vattnet regelbundet istället för "rotera"? Jag är övertygad om att det är många som gör kopplingen till att man ska rotera flaskorna på sina lagrade årgångsviner...:D
Jag brukar vaska mitt vatten. Om jag är extra ambitiös använder jag det till bevattning, men inte på vintern.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Du kan ju vattna krukväxterna med det på vintern! (y)
 
Vattnet blev normalt skämt på långresor till havs förr. Det var en av orsakerna till att en märkbar del av besättningarna dog. Normalt försökte mna gå in till en hamn med färskvatten med bara några veckors mellanrum. Skulle man längre blev vattnet dåligt (och även maten, men vattnet var värre). Kokning i efterhand hjälper i mot en del saker, men vissa bakterier lämnar toxiska rester som blir kvar efter kokning.

Grundvatten har normalt legat så länge att bakterier i sandlager har förbrukat all näring i det så inga mikroorganismer som är farliga för oss längre kan leva. Det är svårt att hitta säkert ytvatten ens i Sverige. Visst kan man ha tur, och om man är van att dricka ytvattnet i ens område är riskerna mindre. Men väldigt kraftig diarré när samhället inte fungerar om det ska är inget skoj.

Det är lätt att glömma att det normala för oss människor är att vi blir rejält magsjuka några gånger per år, och att en del dör av det. Vi har fått kämpa rätt hårt för att ta oss från det till ett tillstånd som är ganska säkert med minimal daglig ansträngning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
tommib
Detta var också anledningen till att man drack massa öl/svagdricka på båtarna. Det var kokt och höll längre.
 
  • Gilla
jsiei97 och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig funderat på saken...men hur lång hållbarhet har vanlig läsk?
 
Läsk är hermetiskt försluten och innehåller stora mängder konserveringsmedel i form av socker. Den kanske förlorar kvalitet efter några år, men det gör den inte farlig att dricka.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag har aldrig funderat på saken...men hur lång hållbarhet har vanlig läsk?
Några år håller fabrikstillverkad läsk innan bäst före datumet slår in.

Men med tanke på sockerhalten och alla E ämnen vill jag påstå att läsk i en plåtburk håller längre än en vad vi människor gör.

Själv har jag smakat en sockerdricka med nästan 30 år på nacken, blev inte dålig, även om den inte innehöll lika mycket konserveringsmedel som idag.

Sedan finns läsk från mindre tillverkare med några månader i hållbarhet, i oöppnat tillstånd, gäller förmodligen allt som är tillslutet.

Glasburkar som konserveringskärl med plåtlock eller glaslock med gummipackning håller för evigt, inte vitaminer och alla näringsämnen, de dör till slut.

När mobiliseringsförråden, militära, avvecklades i slutet av 80-talet åt vi ärtsoppa på plåtburk från 30-talet och leverpastej, smakade gott, ingen blev sjuk.... av maten.

Vi torkar mycket av våra skördar, då håller det också i många år, om det inte kryper in fukt i förvaringen.

/P-A
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.