tommib
harry73 harry73 skrev:
Även här räcket det med sunt förnuft. Lite luktsinne och smaka lite.
Vid "sista förbrukningsdag" chansar jag inte, även om det luktar OK, smakar gör jag inte. Det finns skadliga ämnen som varken ger smak- eller doftförändringar. Man lär knappast dö, men man kan bli allvarligt sjuk och det är det sista man vill bli om samhället har kollapsat.
 
tommib tommib skrev:
Inga siffror men en antydan om att det håller länge
[länk]

Har det blivit alger i så kan man koka det på spritköket...
Saxat från ovan inlagda länk:

"Vatten som är rent, rätt behandlat och förvaras svalt och mörkt kan hållas fräscht i minst en vecka."

Det tycker jag känns väl snålt...
 
P Paxman skrev:
Vid "sista förbrukningsdag" chansar jag inte, även om det luktar OK, smakar gör jag inte. Det finns skadliga ämnen som varken ger smak- eller doftförändringar. Man lär knappast dö, men man kan bli allvarligt sjuk och det är det sista man vill bli om samhället har kollapsat.
Sista förbrukningsdag och bäst före ska man inte blanda ihop. Det förstnämnda står ju på extra känsliga livsmedel som köttfärs och färsk fisk. Det ska man nog respektera.
 
tommib
Nyckelordet där är just "fräscht".... Om du står ut med att det luktar/smakar lite plast är nog längre förvaringstid inget problem.

Det dumma med vattendunkar är att det inte finns något naturligt sätt att rotera dem. Med konserver tar man äldsta först men eftersom man normalt aldrig använder vatten i dunk så blir det ingen rotation på det om man inte lägger in det i kalendern.
 
harry73
P Paxman skrev:
Vid "sista förbrukningsdag" chansar jag inte, även om det luktar OK, smakar gör jag inte. Det finns skadliga ämnen som varken ger smak- eller doftförändringar. Man lär knappast dö, men man kan bli allvarligt sjuk och det är det sista man vill bli om samhället har kollapsat.
Jag fick leta rätt länge efter sista förbrukningsdag i frysen/kylen. Hittade en på en hel kyckling som vi fryste in. Den klarar sig nog.
Sedan gäller även med köttfärs/kyckling/fisk att man kommer långt med luktsinnet. Framförallt om det är på gränsen ska man spola om möjligt och sreka/koka ordentligt.
Smakar det sen konstigt ska man slänga det.
Om kylen inte funkar vid kris ska man inte heller lita på datummärkningen
 
När man fryser in saker kan man helt strunta i alla datummärkningar. I frysen kan i princip ingenting bli farligt eftersom det inte kan ske någon bakterietillväxt. Det som sker är att fett härsknar och ger dålig smak, men det är inte farligt att äta. Frystorkning sker också, vilket ju används som konserveringsmetod.

Det finns undantag till denna regel, men de är ganska ovanliga av vad jag har förstått. Anaeroba bakterier är något jag läst om någon gång...:rolleyes:
 
Jag har 8 kbm ved och braskamin, ingen spis att laga mat på dock men det kan man ju lösa på grillen. Egen brunn har jag också, dock inga konserver eller liknande. :surprised:
 
Nån som kan länka till ett bra vattenfilter?
 
hsd
Oavsett vad som bunkras så ha i tankarna på att allt bör omsättas innan det blir för gammalt
 
Ibland är folk underhållande bundna till bäst före-datumet. Vid fikabordet på mitt jobb var det en som plötsligt frågade: Vad står det för datum på påsen till det här brödet? Det är mögligt. Jag ifrågasatte genast ifall han ändå tänkt äta det om inte datumet var passerat.

Vad är det som skulle hända med vatten som lagras mer än att det tar plastsmak från dunken? Vatten brukar ju kunna stå ganska länge i en brunn eller sjö och fortfarande vara drickbart.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vatten kan i sig inte bli gammalt, det kan bara bli mer eller mindre kontaminerat. Vi dricker ju samma vatten som dinosaurierna gjorde i ett evigt kretslopp.

Om jag förstått saken rätt så skulle vatten i ett teoretiskt exempel, som förvaras i en lufttät behållare som inte avger något till vattnet, vara drickbart i evighet.

Jag läste om en ganska smart produkt. Det är en ihopvikt vattenblåsa som passar i ett badkar. Så får man indikationer om att vattentillförseln riskerar att stängas av tar man fram sin blåsa, lägger den i badkaret och fyller upp den med vatten. Att bara fylla badkaret är inte direkt bra eftersom det är mycket svårt att göra karet tillräckligt rent, och även om man skulle kunna fixa det så är ju vattenspegeln helt öppen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Max en vecka ska man spara vatten i en behållare har jag hört, vatten är inte bara att tappa upp på dunk och ställa i garderoben hur länge som helst.
 
Se inlägg #78.
 
Vatten i en rimligt stor dunk som står mörkt och svalt kan drickas väldigt länge. Tro mig på den punkten. Det kan tappa i smak men blir inte otjänligt. I båten har jag 2 vattentankar på 270 liter. Det vattnet dricker jag inte, men kokar potatis och diskar i. För dricksvatten har jag en 10 liters dunk med kran och två tioliters i ett skåp. Jag brukar vara i båten tre-fyra dagar i veckan. Vattnet cirkuleras men det tar ett upp till en månad beroende på hur mycket jag är där.

För övrigt så förbrukar jag ca 20 liter vatten per dygn i snitt till mat, disk och toalett. Kan alltså klara mig i en månad utan att snåla mer än jag gör med det jag har om jag fyller upp alla tankar.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.