Har ojordat i sovrummen och vardagsrummet, jordat i kök, hall och badrum. Har även en jordfelsbrytare.

Har övervägt att jorda alla uttagen, elektrikern säger att det kostar ca 20-30 timmar + material.

Men jag funderar på vad det egentligen blir för bättre skydd med jordade uttag när man har en jordfelsbrytare? Gör inte jordfelsbrytaren att man aldrig kan få en ström genom kroppen som kan vara skadlig?

Kopplar man in tex en jordad lampa med ett jordfel i ett jordat uttag så slår väl jordfelsbrytaren ifrån direkt? Kopplar man istället in den i ett ojordat uttag, när slår jordfelsbrytaren av i så fall? När man håller i lampan och något annat som är jordat samtidigt?
 
hsd
Begär in en offert på totalkostnad
Mitt råd utan att ha sett huset är att byta till jordat
 
Precis, JFBn bryter först när du tar i lampan och samtidigt tar i något som är jordat (som egentligen inte ska finnas i sovrummet). Det är den stora skillnaden mellan jordat och ojordat i detta avseende. Närmare bestämt så kanske den löser ... för du behöver greppa tag bra för att strömmen ska bli så pass hög. I vilket fall kommer du få en "dj.. smäll" som du inte vill uppleva en gång till, så det kommer definitivt att påskynda installationen av jordade uttag ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Principen är just så som du säger. Är uttaget jordat så slår jordfelsbrytaren direkt ifrån vid jordfel i lampan. Är det ojordat kan det dröja tills du får ström genom dig innan den slår ifrån. Observera att jordfelsbrytaren slår ifrån när du får farlig ström genom dig. Inte innan. I praktiken är det inte så många apparater som är jordade i dag. Så det blir ingen jätteskillnad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och en JFB kan aldrig ersätta någon annan säkerhetsåtgärd för JFB är och kommer alltid att vara ett tilläggsskydd.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vad är den vanligaste elolyckan i hemmet? Nu har jag tex ett jordat element som sitter i ett ojordat uttag (stickpropp), är det helt fel?
 
Nej det är inte alls fel, förutsatt att rummet är helt isolerat från jord.
 
Ok så det är bara om man har blandade ojordade/jordade uttag i samma rum som det egentligen blir någon risk då?

Tex om jag hade haft två jordade element i varsitt uttag, ett ojordat och ett jordat. Det element som sitter i det ojordade får ett jordfel och jag tar i båda elementen samtidigt? Löser jordfelsbrytaren ut i det fallet?
 
Ja. Men, igen, JFB är inte en felfri uppfinning. Det är dumt att förlita sig på den. Plus, den stackare som får den där stöten (innan JFB löser ut) kommer inte tycka att det var en rolig upplevelse.

Det är lite som att med flytväst (JFB) hoppa från en finlandsfärja. Det är en dum idé från första början, men flytvästen kommer sannolikt rädda livet på dig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jordade uttag är bra, men vad i sovrummet behöver jordat uttag?
Lampor och klockradio är näst intill 100% dubbelisolerade.
Möjligen en platt TV, men det finns dubbelisolerade av de med.

Om du hade ett kök med ojordad matplats skulle jag säga, byt till jordat men ett sovrum.....
Bra du har JFB.

Protte
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jordade uttag är bra, men vad i sovrummet behöver jordat uttag?
ACn! Fast den har i och för sig funkat över tio år i ojordat, så den behöver tydligen inte det heller... :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
ACn! Fast den har i och för sig funkat över tio år i ojordat, så den behöver tydligen inte det heller... :thinking:
Då betyder det troligen att din utedel till AC:n också saknar jordanslutning och det är definitivt inte OK. Men förhoppningsvis har du en sån där AC som bara har en innedel och en slang ut för varmluften?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jordade uttag är bra, men vad i sovrummet behöver jordat uttag?
Lampor och klockradio är näst intill 100% dubbelisolerade.
Möjligen en platt TV, men det finns dubbelisolerade av de med.

Om du hade ett kök med ojordad matplats skulle jag säga, byt till jordat men ett sovrum.....
Bra du har JFB.

Protte
Det här med lampanslutningar har jag aldrig tyckt vara logiskt. Vad bestämmer egentligen om en lampa behöver jordanslutning? Ta sänglampor t.ex. de är ju ofta i metall och där vrider och vänder man ju på lampan ofta - med materialutmattning i kombination med en dålig konstruktion kan man ju tänka sig att de i värsta fall faktiskt kan bli strömförande. Dessa kommer ju nästan uteslutande med europlugg.
Däremot taklampor, som man nästan aldrig rör, har fortfarande emellanåt jordad anslutning. Det känns ju inte helt logiskt.
Dessutom är det ganska vanligt att taklampor säljs utan anslutningssladd, jag gissar att det då blir vanligt att folk i första hand väljer en anslutningssladd som passar i uttaget och inte funderar på om det borde vara en jordad anslutning...
 
Vad som bestämmer är hur lampan är konstruerad, skyddsjordat utförande eller dubbelisolerat utförande. Det är alltså ett val man gör vid konstruktionen. En lampa med hölje i metall kan mycket väl bara dubbelisolerad, det är inte metallhöljet som styr, men det kan ha betydelse.

Ta en värmefläkt med värmespiraler som är strömförande. Om en sådan värmespiral går av så beror det på. Om fläkten är konstruerad så att värmespiralen kan lägga sig mot höljet och detta är i metall så måste fläkten utföras som skyddsjordad, men är höljet i plast så kan man klassa den som dubbelisolerad. I andra fall kan en apparat t.ex lampa internt vara utförd med isolering som kan klassas som dubbel och då spelar det ingen roll om höljet är i metall eller inte, hela lampan är fortfarande dubbelisolerad.

Därför är det viktigt att montera rätt typ av anslutningssladd på en armatur, jordad eller inte jordad.
 
M mlkjhr skrev:
Men förhoppningsvis har du en sån där AC som bara har en innedel och en slang ut för varmluften?
Japp, det är en portabel "lufttjuv" med heltäckande plast runt om så jag är inte alltför bekymrad. Troligen är bottendelen i plåt men det är sällan någon sticker fingrarna under den.

En AC med ojordad utedel skulle inte få bosätta sig hos mig.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.