S sinuslinus skrev:
Daniel,
Jag hittar inte tråden där du frågade efter en sprayflaska till smörjmedel till maskinerna.
Vi har börjat använda vanliga limflaskor till Carmalit. Funkar bra och de går inte sönder när de ramlar i golvet.

[bild]
Verkar smidigt! Jag köpte dyra sprutor vid namn Gloria (har jag för mig). De är tåliga men inte så smidiga och dessutom sprutar de både när man trycker in och när man släpper knappen, vilket man behöver träna in sig på.

Dock var de inte tåliga nog för bromsrengöring, gav upp efter ca 1v. Synd, för det är bra med bromsrengöring på dunk.
 
S sinuslinus skrev:
Jag trodde du att du byggt den extra tung i homogent material för att få till ett bra träningspass för dina lärjungar. :)
Jag borde gjort, för det gick alldeles för lätt för att vara någon riktig utmaning;)
 
Stort tack för hjälpen idag allihopa! Allt gick enligt plan!

Första steget var att få upp den på två reglar som klämdes fast i pressen (vi fick nytta av den @mattiasp !)
Två män lyfter en stor träskiva i en verkstad med hjälp av en improviserad lyftanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lyfta den så skruvades en 45x70 fast på undersidan som stack ut åt varje sida som ett handtag att lyfta i.
Person i arbetskläder justerar en stor, vänd hylla i verkstaden med hjälp av en stege och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att lyfta upp den på sockel som satt ovanför pressen:
Stor trähylla på verkstadsgolv, upplyft på pall med handtag för att justeras på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O sen lyfta i änden där ute och säkra
Personer i en verkstad lyfter en stor hylla i trä på en press med hjälp av reglar och handtagslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen bara vrida runt lite o justera på plats:
En vit hylla lyfts över en grön OTT press i en verkstad, med handverktyg hängande under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mkt nöjd!

Stort tack till @Ola C @Ezcobar @jac @GertD @phl !

För att få rätt på proportionerna kan jag nämnda att hyllan är 1,6m djup, 2,8m bred och ca 1m hög.
 
Redigerat:
  • Gilla
katos och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Praktiskt!

När det gäller bromsrengöringen skulle kanske en sånhär funka:
[länk]

[bild]
Den är nu testad lite nätt och verkar än så länge funka bra! Får se hur det håller i längden...
 
Ha så lätt börjat bygga upp nästa hylla. Torsionbox på g som ska bli botten. Du kan snart bärja värma upp Ola;)
 
  • Torsionbox-konstruktion med träramar som ligger i ett verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Sorry, jag är på Bahamas o dricker paraplydrinkar på obestämd tid...och ryggen är sämre igen efter kroniskt släpande av saker 4 våningar upp o ner hela julen. Men jag kan hålla vagnen så den inte rullar iväg:)
 
Ola C Ola C skrev:
Sorry, jag är på Bahamas o dricker paraplydrinkar på obestämd tid...och ryggen är sämre igen efter kroniskt släpande av saker 4 våningar upp o ner hela julen. Men jag kan hålla vagnen så den inte rullar iväg:)
Haha, jag trodde du hade fullt upp att planera hur du skulle tippa ut kylskåpet från det gamla köket ner på gården?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha, jag trodde du hade fullt upp att planera hur du skulle tippa ut kylskåpet från det gamla köket ner på gården?
Vill du köpa den? ...antar tyvärr att svaret är detsamma som jag fått på alla oemotståndliga erbjudanden jag gett dig senaste dagarna:(
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vill du köpa den? ...antar tyvärr att svaret är detsamma som jag fått på alla oemotståndliga erbjudanden jag gett dig senaste dagarna:(
Haha tyvärr, men kan hjälpa dig att bära i alla fall:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha tyvärr, men kan hjälpa dig att bära i alla fall:)
I blocketannonsen står det att bortforsling ombesörjes av köparen, så vill du va bärhjälp får du se till att nån av dina kompisar handlar den.;)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
tyvärr, men kan hjälpa dig att bära i alla fal
Va... Ett extra kylskåp är väl aldrig fel. ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
jac jac skrev:
Va... Ett extra kylskåp är väl aldrig fel. ;)
Bara jag som tänker gruppköp?? Ser framför mig att vi ska hitta ett snickeri där kylskåpet kan bo..med diverse bra dryck för att man med viss regelbundenhet skulle kunna ha slipardag..kanske kombinera med dagar så vi faktiskt tränade på att använda handverktyg..
 
  • Gilla
jac och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara jag som tänker gruppköp?? Ser framför mig att vi ska hitta ett snickeri där kylskåpet kan bo..med diverse bra dryck för att man med viss regelbundenhet skulle kunna ha slipardag..kanske kombinera med dagar så vi faktiskt tränade på att använda handverktyg..
Är du o Ola i maskopi?!?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bara jag som tänker gruppköp?? Ser framför mig att vi ska hitta ett snickeri där kylskåpet kan bo..med diverse bra dryck för att man med viss regelbundenhet skulle kunna ha slipardag..kanske kombinera med dagar så vi faktiskt tränade på att använda handverktyg..
Bra! Jag tog mig friheten att räkna lite snabbt. På Glorias kostar en öl ca 70:-, motsvarande på bolaget max 20:-...10st törstiga slipare klämmer väl sisådär 6 öl per man efter uträttat arbete. 10*6*50=3000 vilket är exakt vad jag försöker sälja kylen för. Så, på bara en slipardag har ni nått break-even på investeringen!

Ska jag cadda in den i din hörna @Frustrator ?
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.