Vad skall man tänka på när man köper torktumlare. Vi vill ha en kondenstumlare. Någon som vet någon man skall passa sig för eller någon som man är nöjd med? Tacksam för ideer
 
Första punkten. Kolla vem som har service på prylen.

En granne köpte en "jättefin" frys av udda märke. Måttligt kul när hon fick betala för garantiservice. Garantin täckte bara tio mils resa och närmaste serviceställe var 18 bort och då bodde hon straxt utanför Sundsvall
 
Vi har två AEG-maskiner, tre år i skillnad. (En på landet och en i stan). Vi tycker att de är toppen.
Annars är ju Miele top-of-the-line, men de kostar en slant.

Dessutom kan jag rekommendera att betala lite för mer centrifug. Vi har en maskin i källaren med 900 varv och en i badrummet med 1600 varv.
Det skiljer mellan 3-8 dl i hur mycket vatten de centrifugerar bort (beroende på typ av textil etc). Det är pengar att tjäna på att det går åt mindre energi att tumla.

Och ja, det är lite sjukt att tvätta i den i källaren, bära upp det till badrummet (två trappor) och sätta avloppsslangen i en hink bara för att ta reda på det ;)

Tvättmaskinerna är fö också AEG.
Vi har haft TM/TT på landet i tre år. När vi skulle köpa till stan insåg vi hur nöjda vi faktiskt är och köpte motsvarande modeller.
 
Cylindas sverigetorken har vi och den är vi supernöjda med. Visserligen har vi bara haft den i ca ett och ett halvt år men hittills har den inte gått sönder (kylskåpet och induktionsspisen från electrolux är lika gamla men har redan varit utsatt för två reparationer/enhet :surprised:) eller att vi upptäkt några andra icke önskvärda beteenden med den.
 
Med risk för att vara lite färgad måste jag slå ett slag för svenstillverkat (läs Cylinda)
Deras TT är i mitt tycke mycket smartare än övrigas.

1. Dom har fläkten lätt åtkommlig från fronten så att konsumenten lätt kan rengöra denna själv utan att tillkalla service.
2. Dubbelt luddfilter vilket gör att det samlas mindre damm i fläkten.
3. "Butterfly"-rotation av tvätten vilket gör att den klumpar ihop sig mindre och torkar bättre + att maskinen håller längre pga att den roterar åt samma håll hela tiden (konkurenterna reverserar sin trumma, vilket leder till ökat slitage på motor/drivutrustning/lager)
 
Glömde säga att deras kontroll av torrhet även är bättre, dom mäter temp och fuktighet i luften, medans andra mäter fuktigheten i tvätten med hjälp av små elektroder som sitter i valkarna i trumman (billigare lösning!)
 
Ställer mig också i hylla Cylinda kön. Spis + tvättmaskin + kyl/sval från cylinda i detta hus.
Kyl+frys+spis+tvättmaskin+diskmaskin i förra huset och inga problem värda att nämna
 
Välj rostfri trumma istället för galvaniserad, det är dyrare, men håller sig rostfri (och ytan nöts inte ful) längre.

/ama

*EDIT* Gaah, stavfel...
 
Håller med absolut. Har en cylinda som är 14 år. Inga problem. Går som en klocka. Jo, förresten remmen har gått av en gång. Fixade lätt. Så, Cylinda rekkomderar jag .

Fidde
 
ama skrev:
Välj rostrfri trumma istället för galvaniserad, det är dyrare, men håller sig rostfri (och ytan nöts inte ful) längre.

/ama
Cylinda har inget annat än rostfritt i sina trummor!
 
F
Vi köpte Miele, så pass stort kliv upp var det inte från en "vanlig" tumlare. Vill slippa byta ut den om typ 3 år när den pajjat.
 
Cylinda, man kan hitta bra priser om man letar lite i grannskapet också...
Vi väljer det hela våran vitvarupark. Dock så tar vi alu.
 
Min maskinpark består av Whirlpool, och funkar finfint.

Kondestummlare med fuktsensor, och lättanvänd.

Köpt allt på nätet, helt perfekt.

///CH
 
Se till att det går att leda bort kondensvattnet direkt till avloppet på ett enkelt sätt så att du slipper tömma en behållare stup i kvarten...
 
Köp en tummlare där du kan välja många olika inställningar på hur torrt det ska bli och undvik enklare modeller som går på tid eller bara har ett par olika val. Har en AEG som vi är mycket nöjda med men det finns säkert fler fabrikat som är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.