L Lewdis skrev:
Nappade själv på detta och sparade litegrann. Dock får man så klart förhandla om ett år precis som med alla banker.
Men Landshypotek är väl ingen förhandlingsbank? Dom har väl sin prislista som gäller allt och alla? Däremot kanske prislistan är ändrad eller kryddad med kampanjer om ett år. Men fattade det som att man skall slippa det där med förhandling med dom.
 
H hakan_o skrev:
Men Landshypotek är väl ingen förhandlingsbank? Dom har väl sin prislista som gäller allt och alla? Däremot kanske prislistan är ändrad eller kryddad med kampanjer om ett år. Men fattade det som att man skall slippa det där med förhandling med dom.
När det gäller Landshypoteks bolån är väl deras nisch att ha en så enkel hantering som bara möjligt, sikta på låg risk, inte kräva att man blir helkund och inte lägga energi på förhandlingar. Det är dessutom svårt att vara helkund där eftersom de är helt fokuserade på fastighetsfinansiering och inlåning. Jag har bara erfarenhet av deras inlåning samt utlånineng till jord- och skogsfastigheter och jag är mycket nöjd, även om det inte finns någon lika enkel "prislista" för jord och skog..
 
Sådär, nu är vi överflyttade. Lade pappren på lådan i onsdags och idag är lånen nollade hos swedbank och jag kan se dem när jag loggar in på landshypotek.

Så, det blev en relativt smidig procedur. Vi är toknöjda än så länge :)
Skönt att slippa hålla koll på ränterabatter och telefonkön för extraamortering i ett helt år samtidigt som vi kommer ha den överlägset lägsta boendekostnaden hittills.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Erbjudandet förlängt till 31Mars :) då slipper jag ränteskillnadsersättningen!
 
Såg att Landhypoteks snittränta för 1års lån ligger på 1,01%. Den absoluta majoriteten av deras kunder med 1års bunden ränta har alltså fått den lägsta räntesatsen.
 
Den här automatvärderingen som nämns av trådstartaren, vad är det? Jag hittar den inte på landshypoteks sajt.
 
Den görs som ett steg i ansökan, efter att du fyllt i lite data inkl. din egen värdering.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Är det någon av er som har fått amorteringsfritt av Landshypotek? Jag föredrar att amortera större klumpsummor t.ex. En per år, framför att ha en automatisk dragning varje månad som de verkar ha som standard.
 
Har idag livförsäkring via SEB på vårt bolån vilket gör att om någon av oss går bort skrivs halva lånet av.

Kollade med Landshypotek och de sa att det i dagsläget inte finns men men de sa att det kommer komma först i april?

Hur har ni gjort som flyttat er lån till Landshypotek?

Eller kan man teckna detta via sitt vanliga försäkringsbolag?
 
Vi har vanlig livförsäkring istället för bolåneskydd ända sen första bankbytet.
Fick lägre kostnad och mycket högre ersättning så enda fördelen jag ser med bolåneskydd är att den löser halva lånet (eller den del du försäkrat) direkt annars ser jag bara fördelar med en vanlig livförsäkring.
Här du lite marginal att klara lånet ett par månader vid dödsfall rekommenderar jag livförsäkring istället.

Edit: här finns lite att läsa om bra att tänka på, t.ex. att värdet på dödsboets tillgångar höjs vid utlöst bolåneskydd.
Obs pdf via Google för jag hittade den inte på Privata affärers hemsida nu
https://www.google.se/url?sa=t&sour...FjAAegQIFRAB&usg=AOvVaw1pqb0OkBeQezVBUA3e2Xjj
 
Redigerat:
Tack för upplysningen!

Kan man ha både bolåneskydd och livförsäkring eller hur fungerar det?

Kan du som verkar ha bättre koll på detta förklara det här med att värdet på dödsboets tillgångar höjs vid utlöst bolåneskydd....??! I vilket fall blir det en nackdel ?

"Om ett belopp faller ut på en grupplivförsäkring ingår det därför inte i dödsboet, medan försäkringsbeloppet från låneskyddet går in i dödsboet och ökar värdet på det"
 
Det går bra att ha båda, dom har inget med varandra att göra och den ena utesluter inte den andra.

Vad gäller att värdet på dödsboet ökar så spelar det bara roll om det finns särkullsbarn eller andra arvingar men kan säkert ställa till problem om ni t.ex. inte är gifta.
Någon annan med lite mer kunskap om det får gärna fylla i.
För gifta par utan särkullsbarn så spelar det nog ingen roll vad jag förstått.
 
B beerfueled skrev:
Är det någon av er som har fått amorteringsfritt av Landshypotek? Jag föredrar att amortera större klumpsummor t.ex. En per år, framför att ha en automatisk dragning varje månad som de verkar ha som standard.
Jag blev erbjuden amorteringsfritt. Brukar göra som du men nu valde vi istället en låg amortering iaf.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Ni som bytt till Landshypotek. Hur fungerar det med betalning av lånet? Autogiro? E-faktura?
 
Autogiro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.