Håller på med en tillbyggnad. Har fått bygglov och startbesked och grävning är gjord och
nu blir det snart gjutning av platta. Projektet är på entreprenad där även ritningar till bygget ingick i offerten.
Således anlitade entreprenadföretaget en arkitektbyrå. Jag fakturerades x kr tidigare i höstas av entreprenadföretaget, enligt överenskommelse. Nu anser arkitektbyrån att den inte fått fullt ut betalt av entreprenadföretaget utan skall ha y kr. Senast mailade byrån mig och sade att jag skulle betala skillnaden mellan x kr och y kr, för att han annars skulle de dra in startbeskedet.
Så kan ett arkitektföretag "dra in ritningarna" och på något sätt stoppa hela byggprocessen för att de enligt dem själva inte fått tillräckligt betalt av entreprenadföretaget? Eller hur ska jag förhålla mig till allt det här?
 
Du skall endast betala till den part du har ett avtalsförhållande med.
Som jag tolkar det är arkitektbyrån en underleverantör till entreprenadbolaget - eventuella tvister mellan dessa parter är (skall inte vara...) ditt problem.

Hänvisa arkitektbyråns anspråk till entreprenadbolaget istället.
 
Är dessutom kommunen som beviljar och drar tillbaka bygglov/startbesked.
 
Det är kanske en liten ort där arkitektens bror/svåger/svärmor är kommunens planarkitekt. Då kan säkert vad som helst hända... I övrigt håller jag med tidigare svar.
 
Då kan jag "sitta stilla i båten" och så får de lösa det med varandra? Eventuella tvister dem emellan kan inte stoppa eller försena eller fördyra själva bygget för mig?
 
D Dajsentragg skrev:
Då kan jag "sitta stilla i båten" och så får de lösa det med varandra? Eventuella tvister dem emellan kan inte stoppa eller försena eller fördyra själva bygget för mig?
Nej nej och åter igen nej!

Om jag börjar så här:
- Man skall inte vara naiv och tro att andra vill betala för utgifter som de troligtvis anser sig inte behöva göra.

Tyvärr kan det orsaka problem för dig, även om jag (oväsentligt vad jag tycker) tycker att det inte skall vara dig till last.

Om ingen betalar för ritningarna så äger ingen dem, då kan inte entreprenören använda dem som underlag för en byggnation som kräver bygglov av kommunen.

Systemet vi har i Sverige med all byråkrati förutsätter att alla följer de regler som finns, avviker någon från det, ja då uppstår problem, oftast för beställaren.

Nu behöver detta inte innebära problem för er, men sitt inte och vänta på att det löser sig.

Om det hade varit jag som lagt ut X antal kronor hade jag i sämsta fall tagit ledigt från arbetet och fått skriftligt på att entreprenören ordnar detta.

Om nu entreprenören betalar återstoden till X, vem som utfört uppdraget så kan du som kund nästan alltid räkna med att mellanskillnaden kommer att på något vis läggas på eran slutfaktura.

Trist, men inte ovanligt det du upplever.

Så mao kan du räkna med att du får ett dyrare bygge om nu entreprenören räknat fel på sina utgifter, i detta fall till arkitekten.

Jag kan ha fel, jag hoppas att jag har fel, tyvärr tror jag att jag kan ha rätt.

/P-A
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
D Dajsentragg skrev:
Då kan jag "sitta stilla i båten" och så får de lösa det med varandra? Eventuella tvister dem emellan kan inte stoppa eller försena eller fördyra själva bygget för mig?
Ja, så länge inte arkitekten har skickat nån 'officiell' faktura till dig. Dock kan det ju vara bra att prata med de två parterna och få en förklaring och kanske skynda på lösningen lite så slipper du ha det hängandes över dig.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hur menar arkitektbyrån att de skulle kunna "dra in startbeskedet"? Ni har ju redan fått bygglov och startbesked och jag har väldigt svårt att se hur arkitektbyrån skulle kunna få kommunen att dra tillbaka starbeskedet för att de anser att de inte fått betalt.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Hur menar arkitektbyrån att de skulle kunna "dra in startbeskedet"? Ni har ju redan fått bygglov och startbesked och jag har väldigt svårt att se hur arkitektbyrån skulle kunna få kommunen att dra tillbaka starbeskedet för att de anser att de inte fått betalt.

/Krille
Om arkitekten anser att någon använder deras ritning olovligt borde det räknas som brottsligt, då måste entreprenören visa att de betalat för arbetet som arkitekten utfört, samtidigt skall arkitekten kunna visa upp de kostnader de inte fått betalt för.

Detta kan leda till.....

Nu utgår jag från det värsta men hoppas att det är någon som bara missat någon betalning, det kan lösas lätt, men inte utan ritningen.
/P-A
 
Nej arkitektbyrån utvecklade inte det mer än så. Dra tillbaka ritningarna och därmed startbesked som de formulerade det. Entreprenadfirman hävdar att det är fördubblad kostnad dem emellan jämfört med vad de avtalade med varandra. Låter som de står långt från varandra. Vet inte hur de ska jag göra för att lösa det och hur jag skall förhålla mig till denna soppa.
 
Dock brukar väl arktektritningar skickas in signerade med ett nummer och ifyllt fastighetsbeteckning. Han bör också gjort en egenkontroll till ritningen, annars borde ni inte fått startlov (så var det iaf för oss att kpnstruktörens och arkitektens egenkontroll skulle visas upp på startmötet) så jag tror arkitekten har väldigt svårt att påverka er rätt att bygga om de inte kan visa upp att kommunen gjort fel i sin hantering av ärendet.
 
D Dajsentragg skrev:
Nej arkitektbyrån utvecklade inte det mer än så. Dra tillbaka ritningarna och därmed startbesked som de formulerade det. Entreprenadfirman hävdar att det är fördubblad kostnad dem emellan jämfört med vad de avtalade med varandra. Låter som de står långt från varandra. Vet inte hur de ska jag göra för att lösa det och hur jag skall förhålla mig till denna soppa.
Nu hjälper inte detta dig förutom att jag förklarar hur det ligger till.

Arkitekten äger sina ritningar och upphovsrätten till dem.

Om arkitekten arbetar på en större firma kan firman äga ritningarna, juridiskt är detta av stor betydelse om arkitekten slutar.

Om kund eller entreprenör inte fått upphovsrätten till ritningen överskriven på sig, eller betalat för den till fullo, så kan arkitekten ganska lätt bevisa att någon olovligt använder materialet.

Så långt är det inga konstigheter.

Det finns, för mig bara ett sätt att inte fördröja bygget, det innebär en ökad kostnad.

Den ökade kostnaden skall någon betala för.

Så tyvärr säger jag igen, sitt inte lugnt i båten och tro att andra löser detta.

Att felet inte är ditt, är jag övertygad om, men det kan bli du som får betala det andra gjort fel.

Du kan byta entreprenör, det blir mera kostsamt, du kan bryta kontraktet, kostsamt, du kan gå vidare med detta och hoppas att du inte förlorar eller att det troligtvis blir en förlikning, det kostar i båda fallen mycket.

Du kan hoppas att arkitekten låter bli att ta betalt för arbetet eller att entreprenören betalar eller så betalar du, tyvärr, det blir billigast om du gör det och arbetet fortskrider.

Men det sista att du betalar och arbetet fortskrider tycker jag är fel, jag hade inte gjort det.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nu glömde jag en viktig sak i det hela, jag hade satt mig i vetskap om alla dessa möjliga scenarion lugnt i båten.

Jag hade först kontaktat entreprenören och sagt att de inte får fortsätta arbetet innan de löst "problemet" med ritningen.

Om du har ett slutdatum så hoppas jag att du har ett vite med i kontraktet om tidsplanen inte hålls.

Har du inget riktigt kontrakt så är det bara beklagligt.


Jag hade väntat ut detta om det så tar flera år.

Mvh P-A
 
Dra tillbaka ritningarna låter som skrämseltaktik. Låter osannolikt, säg att en vän ritar mitt hus och vi blir osams och hen drar tillbaka ritningen ska kommunen då reda ut detta. Det låter troligtvis att det går till rätten (i ert fall mellan arkitekt och entreprenör) Det kan ju dock påverka ert bygge om det sker att det blir förseningar. Ta ett byggmöte med entreprenören och ev KA. Entreprenören är ansvarig rent emot dit för bygget. Kräv att få svar på vad de ser för risker och vad detta kan leda till för dig. Se också om du kan få reda på vad ritningarna kostat, kolla här om det är rimligt. Kan det anses rimligt betalt bör arkitekten krav inte komma särskilt långt i rätten.
 
P Pagno skrev:
Nu glömde jag en viktig sak i det hela, jag hade satt mig i vetskap om alla dessa möjliga scenarion lugnt i båten.

Jag hade först kontaktat entreprenören och sagt att de inte får fortsätta arbetet innan de löst "problemet" med ritningen.

Om du har ett slutdatum så hoppas jag att du har ett vite med i kontraktet om tidsplanen inte hålls.

Har du inget riktigt kontrakt så är det bara beklagligt.


Jag hade väntat ut detta om det så tar flera år.

Mvh P-A

Det hade inte jag, ett bygglov går ut efter fem år och måste påbörjas efter två. Är bygget påbörjat hade jag än mindre gjort det. Ha ett påbörjat bygge som står utsatt för väder och vind.
Jag hade som sagt kallat till byggmöte och krävt att entreprenören löser detta och att jag ska hållas skadelös. Fått detta skriftligt. Sen hade de fått fortsätta bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.