Hej.

Vi har tänkt bygga ett Ä-hus (Tyr) och skulle vilja höra lite vad andra Ä-husbor har haft för problem med sina hus.
Är det några saker man ska kolla innan man bygger eller så, t ex om man ska byta ut några speciella saker.
Vill gärna ha svar av några som bott några år i sina hus.

Och nej, jag vill inte veta att platta är bättre än krypgrund eller att Myresjöhus är bättre än Ä-hus för det är mycket (men inte allt) en smaksak eller en kostnadsfråga.
Vill gärna tro att Ä-hus är ett bra hus och t ex M-hus ett bättre hus än att det är så att Ä är ett dåligt hus och M ett bra hus.
 
Hej!
Ä-hus är ett jättebra hus.
Ett exempel är driftskostnaden. Jag har inga bevis eftersom jag själv bara bott i huset snart i två veckor men vi har en Nibe Fighter intstallerad. I andra hus i vår klimatzon ställer man pumpen på 10. Eftersom vårt hus är så välisolerat ställer man den på 8. När teknikern har varit och gjort något med pumpen ställer han den automatiskt på 10 igen och då måste vi vrida ner till 8. Det innebär ju pengar att spara när pumpen inte behöver jobba så hårt. Enligt en som bott i huset ett år är driften (utan att vara snål) runt 11 000 Kwh per år för ett 1,5-planshus och det är ju kalas. (Inga extra värmekällor är då installerade)

Mvh Ulle-Bella. ;)
 
Ulle-Bella skrev:
Eftersom vårt hus är så välisolerat ställer man den på 8.
Hur tjock isolering har Ä-hus?
 
Hej !
Vi byggde vårat Oden år 2000. Vi har varit nöjda. Driften inkl. allt ca 2500 kr/ mån. Vi var nöjda, men tröttnade på trappspringet som blir i ett 1 1/2-plans eller 2-planshus, så att vi sålde huset juni -05 och köpte ny tomt och ska bygga ett nytt älvsbyhus 2006. Denna gång 1-planshus Ägir 145 kvm. Hoppas även denna gång att allt går smidigt och att man i slutändan blir nöjd. :)

Mvh Bii
 
Kan inte riktigt hålla med alla här.

Har ett Mimer som vi byggde 2001.

Vi har följande problem.

1. Fukt och små mögelangrepp i grunden.
2. Ett golv i vardagsrummet som lutar 16mm på 700mm.
Detta har Älvsbyhus efter 4 år gått med på att
åtgärda.
3. En driftskostnad som inte håller alls. Vi bor i skåne
 
Tugurius skrev:
Kan inte riktigt hålla med alla här.

Har ett Mimer som vi byggde 2001.

Vi har följande problem.

1. Fukt och små mögelangrepp i grunden.
2. Ett golv i vardagsrummet som lutar 16mm på 700mm.
   Detta har Älvsbyhus efter 4 år gått med på att  
   åtgärda.
3. En driftskostnad som inte håller alls. Vi bor i skåne
Detta är nog det första jag läser som har något så negativt mot Älvsbyhus att göra... Men är det trovärdigt? Du har skrivit i ditt första inlägg att du inte vill diskutera detta genom forumet!?
Varför då kan man fråga sig?
Du kanske har lite bilder att visa?

/Gammelmormor
 
Astrist, Tugurius! Synd att ni haft så mycket problem.
Golvet lät ju verkligen som en TABBE! :surprised:

Hur hög driftkostnad har ni? Och hur lågt anser ni att borde kunna sänkas? Det är första gången som jag hör något negativt om driftskostnaden... (vi ska bygga ett Lodur, 2007) :)

Men det här med fukt... Sverige är verkligen ett avlångt land, och vi har väldigt olika klimat i norr och söder. Älvsbyhusen är ju konstruerade för ett norrländskt klimat som har lägre luftfuktighet och kalla vintrar och då funkar ju krypgrunden bra! Tyvärr gör nog klimatet i Skåne att det inte borde byggas annat än platta på mark i den regionen, just med tanke på fukten. Man tänker ju iofs att det borde funka med avfuktaren, så det är ju trist att ni fått sådana angrepp trots att ni förstås kört med avfuktaren hela tiden?
 
Har -01 husen avfuktare i grunden?
Har för mig att det nyligen blivit standars -03 när vi lade beställningen på vårat Torgrim.
Kan möjligen detta vara nykeln till grund-problemet?

/Aja
 
Mycket nöjd Ähus-ägare.. :) :) :)
 
Den där Tugurius, undra vart han tog vägen. Skrev 2 posts och "försvann". :-/
 
var nog inte "meningen" att han skulle vara med utom i hans egen fantasi..
han är nog missnöjd med något, men vad får vi nog inte veta..
 
][/quote]

Detta är nog det första jag läser som har något så negativt mot Älvsbyhus att göra... Men är det trovärdigt? Du har skrivit i ditt första inlägg att du inte vill diskutera detta genom forumet!?
Varför då kan man fråga sig?
Du kanske har lite bilder att visa?

/Gammelmormor
[/quote]

Varför ifrågasätta det Tugurius skriver? Varför kan det inte vara så att han faktiskt har haft problem med ert älskade husföretag Ä-hus?? Varför skulle inte det han skriver vara trovärdigt för. Vem är du som ifrågasätter folks trovärdighet  på detta forum??

Personligen så känner jag 2 st av varandra oberoende familjer som inte har haft annat än strul med Ä-hus men de kanske ljuger de också?? Kanske att de bara hittade på när det var så kallt i överskåpen så att de kunde använda dem som kylskåp eller att det skulle vara olika färger på kyl och frys som Ä-hus vägrar gå med på att det är??

Varför är det så hemskt när någon kritiserar Ä-hus?? Trampas det kanske på någons ömma tå som kanske personligen har haft problem, men som kanske inte törs erkänna att det är så??
 
Jag tycker det inte är så konstigt att ifrågasätta personen. Ett forum som det här kan enkelt användas för att sprida åsikter om företag/tillverkare för att få dom att framstå i dålig dager.

Tycker inte du det är konstigt att personen inte försvarat sitt inlägg som gjordes för en månad sedan? Personligen skulle jag styrka min åsikt för att överbevisa skeptikerna. Men så är inte fallet med den här personen. Han drog med svansen mellan benen.

/H
 
Vad säger du då om allt negativt som skrivs om Eksjöhus??

Är inte det att ställa husföretag i dålig dager? Jag känner personer som byggt i mitt område som inte hade några som helst problem med dem. Så fort någon skriver något positivt om dem så är någon snabbt där och klankar ner och varnar för att bygga med dem. Det kallar inte jag sportmannamässigt. Bara för att de som har råkat ut för negativa saker med Eksjöhus skriver om det i mängder i detta forum så betyder det faktiskt inte att det bara är husföretaget det är fel på eller hur?
Människor måste få ha egna åsikter om ett husföretag utan att bli påhoppad och skiten på.  Alla husföretag gör självfallet fel men inte hela tiden.
 
Hej

MÅSTE DET ALLTID FRÅGASÄTTAS MED EN NEGATIV INSTÄLLNING???
BARA FÖR ATT MAN HAR EN OVANLIGT POSSITIV ELLER NEGATIV ÅSIKT BEHÖVER INTE BETYDA ATT MAN LJUGER ELLER HITTAR PÅ.

TA OCH GE TIPS, SEDAN FÅR VÄL VAR OCH EN BEDÖMMA OCH AVGÖRA.

SAID
(som börjar bli ganska (väldigt) trött på den negativa stämmningen på forumet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.