Har hittat några trådar där folk bytt lager på diverse tvättmaskiner, med framgång.
Någon som har haft isär en sån här "Mästertvätt" från Husqvarna/Electrolux?
Eller ännu bättre, som har en servicemanual?

Lagerkit:
https://www.nettoparts.se/shop/lager-kit-husqvarna-electrolux-27959p.html

Det här tycker jag är ett typiskt exempel på dåligt lager?

Update: Hittade resrvdelskatalogen, det var ju enkelt på deras hemsida.
Kanske ska byta stötdämpare och drivrem samtidigt då?
 
Redigerat:
Vet du om det är lager på motorn eller trumman?
Drag ut sladden, ta bort remmen och snurra på motorn och trumman för att lyssna.
 
Båda lager sitter på en trumspindel bak. Ser ut som att man ska kunna ta loss höljet bak, skruva loss skruven som håller fast remskivan, ta bort rem och remskiva, skruva loss trumspindeln. Byta lager på spindel och sätta ihop allt igen! :)

Hm... Nej. För trumman är ju lagrat i karet.. Så allithopa måste isär och trumman ut framåt, sedan dra ur och pressa i nya lager i lagerhållaren som är i karet. jaja.


Explosiv vy av en tvättmaskins trumspindel och dess komponenter för demontering och lagerbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exploderad vy ritning av en tvättmaskins delar, fokuserad på trumspindel och lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jaha... Trumman är svetsad... Suck.
Ta ur hela skiten, skära isär och sen skruva ihop??
Interiör av en tvättmaskin med synlig svetsad trumma och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
den säljs i delar baljan, allt måste bytas
så du måste köpa
150
130
250
260B
538
150
13st 531B
och då sitter de nya lagren och tätningarna i baljan från fabrik
OM trumman har oskadad axel (TVEKSAMT) kan du såga upp den gamla baljan och spara trumman
flytta över remskiva, vikter, element, slangar samt motor.
ev går inte remskivan att ta bort då behöver du
264
531

passa på att köpa en skopa tålamod och två extra armar...

ev skall du byta bälg
115
för trumman brukar gå i när lagren är slut.

har du kalkhaltigt vatten byt element
10, 132 18 07-11/5

När du läst hit kommer du till insikten att du går och köper en Bosch serie 8 med idos istället.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ja jag såg det! Alla de där delarna kostar mer än det är värt maskin så det funkar inte.

Blev mäkta irriterad när jag läste om svetsade trummor (jag är underhållschef i industrin). Undrar ju om Bosch också har svetsad trumma?
Lagerbyte måste vara ett av de vanligaste slitdelarna på en tvättmaskin och det verkar rätt enkelt att göra själv med delbar trumma och mekvana.

Axeln går nog att rädda då lagren fortfarande är tajta. De har bara börjat få ett missljud så det stora haveriet har inte skett ännu.

Jag överväger starkt att dela trumman ändå och sedan täta och skruva ihop den. Den är ju tillverkad för att skruvas från början och så har man övergått till svetsning senare, så det finns fullt med öron att skruva i.

Varför har man inga tillval på vitvaror?
Så man kan kryssa i "produkt möjlig att underhålla" och "tillgång till reservdelar i 20 år" och betala de 40 kronorna skruvar och arbete kostar extra...

Blev först glad och beställde nästan en ny maskin när det stod 10 års garanti på prisjakt, tills jag såg att den bara gäller den komponent som inte går sönder, den borstlösa motorn...
 
  • Gilla
Anguer och 2 till
  • Laddar…
A
Bosch har oxå svetsad trumma men den byts som en enhet och är betydligt billigare.
trumlager byts nästan aldrig i dag, och går de sönder så är det på "billiga" maskiner med små billiga lager. Jag skulle aldrig få för mig att byta lager som sitter i plasten direkt.
risken för att det finns / blir skador i plastinfästningen och läckor på köpet kan inte uteslutas.

köp en maskin för 20-30 tusen så finns det delar länge och är lätta att byta.fast de brukar heller inte gå sönder...

visst är det lurigt med garantin eller mieles tio åriga trygghets bevis
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
att det är som det är beror på att ingen vill betala vad det kostar att byta lager och andelen hobbyskruvare som vill byta själv är nog inte ens mätbar i förhållande till antalet tvättmaskiner som säljs.
Jag bytte lager på en LG jag har för tre år sen ca. Då var den 15 år gammal och deras första modell med invertermotor. Nu gick de igen och det blev en ny samsung istället.
Då jag bytte så var det ungefär en dag i anspråk att riva isär allt och göra rent och snygga till. Jag skulle vilja se notan för det för en reparatör idag..........
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
"Husqvarna mästertvätt" årsmodell 2007 låter ju oerhört påkostad iaf. ;)
Lagren är 62x16 resp 72x17 om det nu är stort eller litet.

Det kanske är frågan om bristande underhåll?? ;) Att husmor (nåja) ej kört renkörning för att få bort bös i maskin som fått simmeringen att läcka igenom och paja lagren...

Ska se om Bosch har någon spare parts online. Gillar starkt Electrolux webshop, beställde lite plastbitar och småkrafs till kyl och frys.

Visst är det som ni säger. Ingen bryr sig om livscykelkostnaden. Vad som är lite synd är kanske att ecodesihndirektiv som pressar ner vatten och energiförbrukning till det yttersta blir rätt menlös om maskinermas livslängd samtidigt är så kort att miljöbelasntningen för att skrota och nytillverka maskiner vida överstiger miljöbelastningen när de används!
 
  • Gilla
Anguer och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jaha... Trumman är svetsad... Suck.
Ta ur hela skiten, skära isär och sen skruva ihop??
[bild]
Har själv bytt lager på en mästertvätt. Dock så var inte trumman svetsad (årsmodell 2005) så det gick relativt smidigt. Visst de gamla lagrena behövde lite övertalning innan de släppte. Tråkigt om nu trumman är svetsad.. försvårar det en del. Är den endast svetsad eller är den även skruvad?
 
A
martin43 martin43 skrev:
"Husqvarna mästertvätt" årsmodell 2007 låter ju oerhört påkostad iaf. ;)
Lagren är 62x16 resp 72x17 om det nu är stort eller litet.

Det kanske är frågan om bristande underhåll?? ;) Att husmor (nåja) ej kört renkörning för att få bort bös i maskin som fått simmeringen att läcka igenom och paja lagren...

Ska se om Bosch har någon spare parts online. Gillar starkt Electrolux webshop, beställde lite plastbitar och småkrafs till kyl och frys.

Visst är det som ni säger. Ingen bryr sig om livscykelkostnaden. Vad som är lite synd är kanske att ecodesihndirektiv som pressar ner vatten och energiförbrukning till det yttersta blir rätt menlös om maskinermas livslängd samtidigt är så kort att miljöbelasntningen för att skrota och nytillverka maskiner vida överstiger miljöbelastningen när de används!
Detta var det första året polakerna tog över tillverkningen från AEG fabriken
En icke obetydlig försämring kunde noteras
Bla monterades trummans axeltätning helt fel och många många maskiner fick lagerfel innom några veckor. I huvudsak drabbades den dyrare 16000 varvs maskinen.
 
  • Wow
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
A
M MoggeS skrev:
Har själv bytt lager på en mästertvätt. Dock så var inte trumman svetsad (årsmodell 2005) så det gick relativt smidigt. Visst de gamla lagrena behövde lite övertalning innan de släppte. Tråkigt om nu trumman är svetsad.. försvårar det en del. Är den endast svetsad eller är den även skruvad?
Helsvetsad är den
Håller ditt lagerbyte fortfarande?
 
Electroluxaren tack för all info!
Är den bara svetsad "längst ut" och det ligger en packning innanför?

Iofs en sån där Bosch är lockande, alla verkar nöjda med dem!
 
A
Har aldrig delat slik mojäng
Men troligen inte då ultraljudssvetsen skull misshandla packningen och svetsen blir ju tät i sig själv...besparing...
 
Mm. kan vara så.
Har kollat lite på ny maskin men man blir ju bara frustrerad.
https://www.komplett.se/product/849...e-wkb-120-nds-tvattmaskinen#technical-details
Den här ser ju fin ut, men av någon obegriplig anledning har Miele bara två års garanti (man kan köpa tio år för 3900). Vilket skämt! Synd, annars hade Miele varit värt att kolla upp.

Försöker få något grepp om Bosch men de har 37 modeller bara i serie 6 och 8 så hur 17 ska man kunna välja? Finns ingen bra katalog att bläddra i. Bosch skall tydligen ha fem års garanti på vissa modeller men det står inte på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.