Jag provade nu att koppla in min testtelefon (ap16) på vårt förstajack, vi har haft analog telefon men aldrig xDSL, jag får inte den minsta lilla spår av signal på trådparet.
Testtelefon med upplyst lampa för BAT-indikering, indikerar att ett 9V batteri är inkopplat, utan signal på trådparet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att ”BAT” lyser beror på att det sitter ett 9V batteri i testtelefonen.


Nu är det rejält OT:
Sann historia från verkligheten:
Våren 2000 så flyttade jag ”hem” till barndomshuset, flyttade då med mig mitt fasta telefonabonnemang, fyra/fem månader tidigare hade mina föräldrar flyttat med sig sitt fasta telefonabonnemang till den nya bostaden, dom tänkte till en början behålla villan, därav såldes den aldrig från början.
Med min dator och mitt 56k-modem så hade jag legat på ca 50kbit/s på föräldrarnas telefon, när jag fick mitt numer inkopplat så hamnade hastigheten som best på 30kbit/s, ringde och felanmälde, efter mycke felsökande så åkte en teletekniker ut och kollade (& mätte), det visade sig att telefonlinjen gick ca 2,5km längre än vad den behövde, det hade tydligen gjorts lite omkopplingar under dessa månader det saknade abonnemang, efter ytterligare omkopplingar av tekniker på plats så gick hastigheten upp till minimum 53kbit/s, alltså bättre än mina föräldrars lina.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
L
Alltså jag tycker ni snurrar till det. Så här har jag fattat och kopplar.
Först så kollar vi på hur det är tänkt att det ska fungera. Det är normalt 4 st trådar in i huset från vägen.
2st användas, det är ledare och återledare. Jag ser ena ledaren som vänster och andra som höger.
Sedan så är alla teleuttag sådana att signalen finns på de båda nedre hålen och är inget inkopplat i jacket så leds signalen på höger nedre över till höger övre. Dvs höger sida har sin koppling och vänster sin. Man ska aldrig skruva jacken så att de kan leda signal även om något är inkopplat i jacket.
Det är den vita plast pinnen som ska bryta eller inte om jacket kopplar vidare.

Om du har dina uttag rätt kopplade är det enkelt att hitta första jacket.
Du köper helt enkelt en plugg eller tar plugg med sladd som inte är inkopplad i någon telefon och trycker i ett uttag. Sedan kan du ha en telefon inkopplad någon annanstans. Bryts då signalen. Så vet du att det uttaget bryter mot telefonen. Sedan är det bara att prova sig fram.
Du kan skriva upp vilka uttag som bryter vad. Tills du är på första uttaget. Det ska bryta alla andra uttag.

I det första uttaget monterar man splittern. Det är en dosa som filtrerar ut signalen.

Använder man inte IP-telefoni så kommer denna dosa att splitta den digitala signalen med det vanliga till telefonen.
Annars så bryter den alla andra uttag.
Egentligen ska man se det som så att, om du har IP-telefoni. Så är din uttag i huset till telefon ett helt eget nät som drivs och styrs av ditt ADSL modem. Dvs du kan separera det nätet från inkommande signal om du vill.
Men normalt så fixar den speciella dosa och ledningar man får med till modemet dessa saker.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Om du har dina uttag rätt kopplade är det enkelt att hitta första jacket.
Du köper helt enkelt en plugg eller tar plugg med sladd som inte är inkopplad i någon telefon och trycker i ett uttag. Sedan kan du ha en telefon inkopplad någon annanstans. Bryts då signalen. Så vet du att det uttaget bryter mot telefonen. Sedan är det bara att prova sig fram.
Nu har ju inte TS någon analog telefoni!!!
Så hur gör man då?
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har ju inte TS någon analog telefoni!!!
Så hur gör man då?
Koppla par från router/modem eller telefonidosa till ditt egna interna telefonnät. Du får ofta med en kombidosa som är både splitter och injektor till internt telefoni.
 
N Nerre skrev:
Jag tror en del av problemet kan vara att du har för mycket "lös" tråd.

Varför har du skarvat med sockerbit istället för att ansluta direkt till jacket?
Varför? Visste inte om och hur bra anslutning jag får. Nu fungerar det fint.
Kan hända jag kopplar om det senare.
 
För en bra signalöverföring så behöver ledningens impedans vara jämn. Det innebär normalt att avståndet mellan ledarna bör vara lika stort hela tiden.

Om impedansen varierar så kan det bli signalreflektioner. Och om ledarna är för långt ifrån varandra så påverkas de olika mycket av störningar (vilket kan ge obalan).

Är det tvinnad kabel så bör man heller inte tvinna upp för mycket. Detta kan man t.ex. se om man tittar på kraven för att kontaktera CAT6 nätverkskabel.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.