Om man bygger nytt vad drar ni till de olika rummen?
Nätverkskablage?
Fiber?
Andra förslag vad man skall förbereda med?
 
Jag skulle dra extra slang och komplettera med kabel senare när behov uppstår. 20mm slang till två eller tre olika dosor kommer låta dig dra vad du behöver senare.
 
  • Gilla
Ametrin
  • Laddar…
Håller med toolman, ju fler tomrör desto bättre. Det kommer alltid upp behov av kablar etc som man vill få fra,
 
På dom hus jag är inblandade i drar vi nätverk till alla sovrum, kök och dit TV kan komma att stå samt koax till samma ställen. Att dra tomrör är inte att rekommendera för med största sannolikhet kommer man att stöta på problem, kanske inte många, men det räcker med ett stopp. Merkostnaden då man drar slang/rör för att få in ledningarna på en gång är marginella. Det man ev kan avvakta med är att sätta apparaterna för dom kan man ju lätt sätta när man ser vart behoven uppstår.
 
Dosa i taket där jag vill ha accesspunkter.

Glömde ordna nätverksuttag i samma rum som mediaskåpet (tvättstugan, där någon med mer intresse kanske skulle vilja ansluta värmepumpen till nätverket).
 
El till varje rum naturligtvis.
Men nätverk? Det kör man väl numera trådlöst med WiFi.
Om man inte är radiostrålningsallergisk då förstås.
 
Redigerat:
Alla IT-prylar som har en fast plats ska ha fast kablage. Skrivare, TV, projektor, accesspunkter, NAS, mediaenheter vid bastu eller relaxen vid poolen osv. Trådlöst har man för enheter som främst är tänkta att flytta hela tiden.
Det jag sett som största problemet när jag förnyat installationer i mitt nörd-hem är att nå från en sida av huset till en annan med olika kablar. Det har varit allt från högtalarkablar, HDMI i väggar, nätverk, koax osv.
Fundera även på vad som ska finnas utanför huset, ska musiken i trädgården vara ihopkopplad med samma mediasystem som finns i något annat rum? Finns det fler byggnader på tomten bör givetvis tomrör dras till dem också så du slipper gräva upp på nytt om 10 år när ny teknik kommit.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
musiken i trädgården
?
Har ni ingen skön natur att njuta av där i Värmeland Du Sköna?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
?
Har ni ingen skön natur att njuta av där i Värmeland Du Sköna?
Visst har vi det, men du vet en härlig varm sommardag är det skönt att ha lite musik när man njuter av en kall vid poolen efter en hård arbetsdag i trädgården =)
 
Flyttade in i nykåken i somras. Var och drog tomrör parallellt med snickarna. Drog larm samt strösslade med 16mm vp i dosor längs golven......... har inte gjort ett piss sen dess dvs inte en pryl kör trådat nätverk.
 
Korvgubbe
Det jag tycker de flesta verkar missa är "att tänka utanför ramarna". Att bokstavligt talat tänka utanför grundens gjutram alltså. Planera för att enkelt kunna gå ut med el, vatten och nätverk till framtida garage, skjul, uteplatser och komposter. Den sistnämnda är väl lite halvt på skämt, men man vet aldrig vilka drömmar man får förverkliga i framtiden och hellre ett tomrör för mycket än ett för lite!
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
behöver man ens dra kablar till kontakter?(lampor)
finns ju typ ikeas smarta hem lösningar!
och vill man ha en brytare går det sätta den överallt! samt ha rörelsedekar
har funderat själv på det ett tag!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Teknikens under är inte slut än
Vad händer när den ( lilla eller stora ) dosan eller paddan säger upp sig ,TVÄRNIT
 
Därför brukar jag säga Tänk/Rita/Planera 2år och sen bygg 1år.... Annars blir det man smäller upp ett hus och efter 2år så blir det mycket av ÄSCH skulle gjort si och så
 
Jag håller med de som föresspråkar WIFI, alltså trådlöst. Det är såklart det som är framtiden. Tänk hur många prylar ni har hemma som bara behöver skicka ett litet litet datapaket om några kB. Att då skicka en nätverkskabel till den prylen måste väl vara otroligt onödigt. Så alla lampor och temp-mätare och fuktsensorer och ditten datten man vill koppla upp, nog kör man dem trådlöst. Finns ju väldigt liten vinning att dra det trådat tycker jag. Sen så de som vill koppla musik till höger och vänster, det fungerat väl hur bra som helst med ett vanligt Sonos-system? Eller har jag missat något (jag bor ju i Värmland så jag lyssnar ju gärna på naturljud, enl. KOW ovan.. :) )
Sen visst om man ska ladda hem film och filer eller sitta och jobba hemifrån så vill man såklart ha en så snabb uppkoppling som möjligt och då är ju nätverkskabel superbra. Men hur många sådana datorer har man hemma? Jag kör två st Netflix-strömmar samtidigt hemma på mitt WiFi och har inte upplevt något problem alls med detta...

Jag köpte en dyr (1500-2000 kr) vanlig nätverksrouter för ett år sedan och den klarar av att sprida mitt WIFI runt överallt i mitt stenhus som är på nästan 250 kvm. Plus lagom långt ut i trädgården så jag kan sitta och följa VM och OS-sändningarna från en solstol om jag vill (sommar-OS då såklart). Så alla ni som tjatar om trådat hela tiden, har ni ens testat WiFi eller är ni bara otroligt datanördiga eller vill ni lägga x-antal tusenlappar på att dra tomrör högt och lågt i huset när man kan köpa en vettig trådlös router för 1500 kr ? Framtiden lär ju knappast vara trådad, snarare trådlös?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.