Som sagt: Limmet håller inte för evigt. Skruvar kan du efterdra eller ersätta.
 
Som sagt: Med en bra limfog så slipper du både knarr och efterdragning.
 
Knarr uppstår när steget vill svikta medan resten av trappan är stilla. Immobil är på rätt spår Knock är ute och cyklar. Båda föreslår metoder som fungerar under begränsad tid.

För att få bort orsaken till knarret är det bäst att hindra stegen att svikta. Det gör man traditionellt genom att ha sättsteg som är limmade eller skruvade i det undre steget och infrästa i ett spår i det övre steget. Sättsteget skall vara bomberat så att det ligger emot i mitten på steget. Då kan det inte röra sig. Upphängt i bakkant och stöttat i framkant.

I ditt fall kan du göra lister ca 30x70 och skruvlimma under framkanten på stegen/steget. Det gör att stegen sviktar mindre. Det kan i vilket fall som helst vara en god idé då det är olämpligt att ha så stora mellanrum mellan stegen som du har.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Det gör man traditionellt genom att ha sättsteg som är limmade eller skruvade
Men lim håller ju bara en begränsad tid säger vår guru Immobil :worried:
 
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men lim håller ju bara en begränsad tid säger vår guru Immobil :worried:
Det är därför det ibland knarrar i gamla hus. Både och kanske hade varit bäst.
 
Knock.

Om du citerar hela inlägget kan det kanske tolkas som om du försöker klarlägga något. Jag skall ändå försöka svara som om frågan var seriös.

Limma längsträ mot ändträ är en dålig idé. Därför kommer en tapp i ett vangstycke från ett steg som sviktar lossna med tiden. Möjligen med konsekvensen att knarret blir ännu värre än det var innan.

Limma längs med fibrerna håller länge nog.

Skruv håller inte heller av samma skäl. Kanske om det sitter en sargsprint i steget och det går att ha en insex eller vanlig skruv som går att efterdra.
Träskruv går också att efterdra men bara någon enstaka gång.

Det grova tankefelet med lim i TS fall enligt Knocks förslag är att han måste riva hela trappan för att få in lim i tapphålen. Kanske han tänker sig att han skall koka benlim på ett kycklingkadaver och använda Sylven-metoden.
Borra små hål och trycka in smeten med högtryck. Lite väl obskyrt även för riktiga gammelmetodsfanatiker.

Hur som helst så löser inte det problemet med att steget sviktar. Alla angreppssätt som inte tar hänsyn till den knarrorsaken kan bara fungera tillfälligt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Curth och 1 till
  • Laddar…
Knarr är ett slip-stick fenomen. Ibland är det sättsteget som glider i spåret i plansteget, och ibland är det planstegets över- och underkant som glider i uttagen i vangstycket. Med tanke på att planstegen vid belastning böjer genom neutralplanet, kommer översidan att bli kortare och undersidan bli längre. Jag skulle angripa problemet genom att gå på slip-stick fenomenet, tex genom att multimastra i vangstycket och försöka få in ett shim av UHMWPE eller polyamid. Först på undersidan och se om knarret försvinner.
 
P-plats P-plats skrev:
Här är en bättre bild på hur det ser ut.
Tycker man kan vicka på det tredje steget mer och det är ju så smalt i vänstersidan så det är nog inte konstigt att det knarrar just där.

[bild]
Vi har en precis likadan trappa och som det ser ut av din bild så har du gjort precis det vi gjorde: dvs tagit bort "spaljén" vid det yttre vangstycket.

Hos oss är det inre vangstycket skruvat i väggen, trappan står lös på golvet och den tidigare spaljén låste det yttre vangstycket och höll därmed plattan på plats. Inget knarrade.

Sedan vi tog bort spaljén kan trappan röra sig och faktum är att min fru höll på att slå ihjäl sig en gång när hon gick upp i trappan och två trappsteg lossnade. (Hon föll framåt, in i trappan men hade hon gått nerför istället hade hon nog störtat ner och slagit sig fördärvad.) stegen kunde glida ur sina spår pga att vangstyckena delat sig en aning.
Rekommenderar att du kollar trappstegen med andra ord.
Och nu knarrar det.

Så länge hela trappan kan röra sig kommer man säkert att ha problem med knarrande och lim är inte tillräckligt för att motverka rörelser. Om man nu skulle få in lim i spåren för trappstegen i vangstyckena så skulle trappans rörelser innebära att träet i steg och vangstycken bryts sönder istället. Plötsligt har man större problem än tidigare och behöver nog en ny trappa.
Skruv är heller ingen lösning på längre sikt, rörelserna kommer att skrota träet där de är infästa och man är tillbaka på ruta ett. Förmodligen utan att ha skrotat trappan dock...

Om det är som jag tror måste hela trappan fixeras först, sedan kan man börja jobba med ev rörelser i stegen.

//Ronnie
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som sagt: Med en bra limfog så slipper du både knarr och efterdragning.
Struntprat! De flesta tillverkare avråder från att använda lim. Citat från Snickarlaget:

"Vid monteringen får inget lim eller fogmassa användas. Detta kan ge upphov till framtida problem med


missljud i trappan. Vi rekommenderar att alltid förborra före skruvning, för att undvika sprickbildning."
 
P Pysslarn skrev:
Vi har en precis likadan trappa och som det ser ut av din bild så har du gjort precis det vi gjorde: dvs tagit bort "spaljén" vid det yttre vangstycket.

Hos oss är det inre vangstycket skruvat i väggen, trappan står lös på golvet och den tidigare spaljén låste det yttre vangstycket och höll därmed plattan på plats. Inget knarrade.

Sedan vi tog bort spaljén kan trappan röra sig och faktum är att min fru höll på att slå ihjäl sig en gång när hon gick upp i trappan och två trappsteg lossnade. (Hon föll framåt, in i trappan men hade hon gått nerför istället hade hon nog störtat ner och slagit sig fördärvad.) stegen kunde glida ur sina spår pga att vangstyckena delat sig en aning.
Rekommenderar att du kollar trappstegen med andra ord.
Och nu knarrar det.

Så länge hela trappan kan röra sig kommer man säkert att ha problem med knarrande och lim är inte tillräckligt för att motverka rörelser. Om man nu skulle få in lim i spåren för trappstegen i vangstyckena så skulle trappans rörelser innebära att träet i steg och vangstycken bryts sönder istället. Plötsligt har man större problem än tidigare och behöver nog en ny trappa.
Skruv är heller ingen lösning på längre sikt, rörelserna kommer att skrota träet där de är infästa och man är tillbaka på ruta ett. Förmodligen utan att ha skrotat trappan dock...

Om det är som jag tror måste hela trappan fixeras först, sedan kan man börja jobba med ev rörelser i stegen.

//Ronnie
Som du skriver så är spaljen borttagen men knarret fanns där redan innan.
Det yttre vagnsstycket är fixerat i golvet då vi lagt ett lager golvspån på hela det gamla plankgolvet som trappan står på och fyllt ut med fogmassa.
Jag ska i alla fall hålla koll på så inte trappan delar sig på något sätt, tack för tipset.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Varför får det inte knarra? Gamla trappor knarrar.
 
F Finndjävel skrev:
Varför får det inte knarra? Gamla trappor knarrar.
Vår trappa roar sig med att knarra såpass högt att man väcker andra i huset om man går i den efter tapto. Lagom kul och ska åtgärdas.

//Ronnie
 
Immobil Immobil skrev:
Struntprat! De flesta tillverkare avråder från att använda lim. Citat från Snickarlaget:
Det vore intressant med lite rationella argument i stället för snickares tyckande.

Det måste du väl själv inse att en hellimmad konstruktion inte knarrar,
för att de ingående delarna är helt fixerade i förhållande till varandra.
Eller hur?
 
  • Gilla
Allroad och 1 till
  • Laddar…
Enda (och bästa) är tydligen att göra som vi gjorde när vi byggde nytt för snart åtta år sedan:
Bygg enplans!
 
  • Gilla
pathal och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För mig är dock Immobil forumets trappguru. Kanske för all hjälp jag fick när jag skulle fixa vår trapp. (y)
Men du hade väl jobbat med trappor en period i livet, vill jag minnas.

Och findus42 verkar ju ha grejat med det mesta som innehåller ordet "trä" så ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.