E
heimlaga skrev:
Jag tänker ju så att reglerna måste ge utrymme för varje hushålls egna behov.

Låt os ta tre exempel:

Paret Medeljönsson har båda ärvda pengar och välavlönade fasta arbeten. Eftersom de båda har vuxit upp i övre medelklassen är de inte vana att arbeta med händerna.
För dem är det sannolikt en god affär att leja bort hela byggnadsarbetet till en byggfirma. Nyckeln i hand. De har råd att unna sig en hel del lyxiga lösningar och stora ytor eftersom morfars aktier har gett god utdelning och lönerna är höga så de kan betala för sig.

Paret Medelolsson har det litet knapert. En undersköterska som lever på visstidsanställningar och en maskinförare som lever på projektanställningar och säsongarbeten. Pengarna kommer in ojämnt men totalt sett gör inkomsterna att leva av trots att de är små.
För dem är det sannolikt vettigast att bygga ett litet enkelt hus som kan kompletteras med fler byggnader på tomten varefter det finns pengar. De gjuter och murar grunden själva och lejer byggare som bygger stomme och vattentak och färdigställer köket och vardagsrummet så de går att bo i. Sedan använder herr och fru Medelolsson sina undersysselsatta perioder till att färdigställa fasaderna och ett rum i gången varefter de har råd. Med litet hjälp av en extraknäckande elektriker och en kusin som är rörmokare och ibland behöver litet svarthjälp i utbyte.
Varefter de kommer sig upp i livet och får bättre arbeten skaffar de sig mer utrymme genom att bygga fler byggnader på tomten.

Paret Medeljohansson är företagare. De driver Johanssons Kvastskaft & Pellets vars reparationsavdelning (herr Johansson) också vässer köksnivar och balanserar bildäck åt folk i trakten när han har tid över.
För att överhuvudtaget kunna ha någon sorts familjeliv trots långa dagar vill de helst ha bostaden och den lilla industrihallen på samma tomt. För att inte husbygget skall kännas övermäktigt anlitar de byggare men färdigställer endast nedre våningen. Övre våningen får stå kall och oinredd tills barnen blir större och behöver egna rum..... men sedan blir det plötsligt lågkonjunktur i kvastskaftsbranchen så de egna rummen blir aldrig av.

Som det har blivit nu i både Sverige och i något mindre grad i Finland pressar man med våld in alla tre hushållen i en livsstil och ett boende som bara passar Medeljönssons.
Ok du skriver roligt men vad är kontentan av texten? Menar du att byggregler ska anpassas efter ekonomin?
Vi har ju dom regler vi har pga hur vi röstat. I Sverige så är det ju Sossarna som styrt landet överlägset mest och dom är väl inte direkt okända för att påtvinga oss medborgare levnadssätt, riktlinjer och lagar för hur alla ska vara. Finns lite utrymme över för egna improviseringar i detta överbyråkratiserade land.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Jag kan till viss del hålla med om att planbestämmelser ibland verkar sätta lite snäva gränser för hur vi får bygga. Det som förvånar mig är att man ofta får bygga väldigt tätt med radhus eller flerbostadshus i ett villaområde, men vill man ha en villa med äldre stil, dvs 1.5plan med källare, lite högre takhöjd i bostaden och lite brantare takvinklar så verkar många planer inte medge detta... Jag förstår inte varför man gjort så.

Att få bygga mer varierat (och därmed anpassat till individen) håller jag med om - men några regler måste ju finnas så att områden behåller en rimlig täthet. Men som det funkar idag, att man får bebygga en viss andel av tomten tycker jag inte är fel.

Man får inte glömma att det ÄR stor skillnad på ett villaområde i eller strax undaför en storstad och ett område lite utanför staden - utanför tättbebyggt område ska det givetvis vara ok att (som idag) ha verksamheten vid sitt boende.

I en stads/villamiljö har jag dock förståelse för att man inte vill ha "industriell" verksamhet, då det kan orsaka störningar för kringboende, med både ljud, nedsmutsning och ökade transporter - däremot tycker jag att det trevligt om det i områden finns insprängt tex bageri, livsmedelsaffärer, bagerier, cagfeer, nån liten affär osv - dock har väl ofta ett villaområde inte tillräckligt tätt med boende för att ha underlag för sådana verksamheter.

Att ha "kontoret" hemma, och arbeta i liten verksamhet hemma tror jag inte är något problem i de flesta områden...
 
Kontentan av mitt inlägg är att man måste få bygga så som ens livssituation och ekonomi medger och ens försörjning kräver.
I stället för att tvingas in i en livsstil som varken passar ekonomin eller livssituationen.

I Finland ligger högern bakom en stor del av samma överbyråkratisering. I Sverige vänsterblocket. Jag tycker vi skall kräva att hela det politiska etablisemanget hjälper till att rensa upp i stället för att göra oss till verktyg för ett eller annat parti som vill skylla på de andra och sedan själva fortsätta att byråkratisera.
 
  • Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
Rätt enkelt egentligen hur man får till en trivsam stad/samhälle.
Titta på vad som var tillåtet på 20-30-talet..
Inte är det någon katastrof ifall någon med tillräckligt stor tomt i ett villaområde bygger en mindre bilverkstad (1-2 platser) eller liknande, så länge det är rent och snyggt runt omkring och parkering mm löses på tomten tex.
Och inte spelar det mig någon roll ifall det är en eller 3våningsvillor som folk bygger sålänge estetiken är normal och man inte bygger för någons utsikt eller liknande.
Keep it simple, stupid!
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Har TS fått något svar från byggaren?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hittade tråden bland mest lästa under 2017 och är nyfiken på hur det gick för TS? Flyttade ni in? Fick ni någon kompensation?
 
E erkka skrev:
Vi har ju dom regler vi har pga hur vi röstat.
Vi röstar mellan i två (ganska lika) alternativ var fjärde år... I praktiken är det tjänstemännen som styr våra liv!
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Vi röstar mellan i två (ganska lika) alternativ var fjärde år... I praktiken är det tjänstemännen som styr våra liv!
Och numera tar ju folk med starka politiska åsikter sig in som tjänstemän och tillämpar lagar o regler efter sitt eget huvud istället för någon slags neutral tjänstemannaetik.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
E
A Adam F skrev:
Vi röstar mellan i två (ganska lika) alternativ var fjärde år... I praktiken är det tjänstemännen som styr våra liv!
Sist jag kollade på nyheterna var det 8 alternativ, men jag är dåligt på att hålla mig ajour med alla svängningar
 
E erkka skrev:
Sist jag kollade på nyheterna var det 8 alternativ, men jag är dåligt på att hålla mig ajour med alla svängningar
Två block, i praktiken en tvåpartistat. Samt två extrempartier som inte har mycket att säga till om.
 
Men egentligen spelar det mindre roll om det är två eller åtta alternativ, det är fortfarande väldigt lite vi medborgare kan påverka, det är staten (tjänstemännen) som styr oss.
 
A Adam F skrev:
Två block, i praktiken en tvåpartistat. Samt två extrempartier som inte har mycket att säga till om.
På de flesta håll, politiskt som geografiskt, så har vi ingen riktig opposition.
Det är väldigt allvarligt men folk har somnat in.
 
A Adam F skrev:
Två block, i praktiken en tvåpartistat. Samt två extrempartier som inte har mycket att säga till om.
Vilka är de två extrempartierna menar du? Sossarna och...?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Eftersom KOW inte vågar så gör jag det. :rofl: Sossarna och Sverigedemokraterna...
Fast Sossarna - hur extrema de än är - har ju trots allt en del att säga till om. Jag gissar att Adam menade SD och VPK. :)

Men.... hur långt från ämnet har vi kommit nu...? :crysmile:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilka är de två extrempartierna menar du? Sossarna och...?
Vänterpartiet är vänsterextremt, även om vänstermedia vägrar erkänna det. Det ju inte länge sen dom var kommunister helt öppet. Kommunister är inga roliga människor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_killings_under_Communist_regimes
Sammadrag: "In his summary of the estimates in the Black Book of Communism, Martin Malia suggested a death toll of between 85 and 100 million people.[1]"

Sen har vi SD, med rötter i högerextremism. Är det bara jag som inte köper deras påståenden om att dom inte är garderobsrasister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.