H
R Ragganof skrev:
Mja, beror på. en gammal gulnad panel kan va ett riktigt helvete.
om hela ytan är missfärgad blir det spärrfärg och inte shellack
 
henke_benke skrev:
om hela ytan är missfärgad blir det spärrfärg och inte shellack
Vet inte om du läst va jag skrivet
 
H
R Ragganof skrev:
Vet inte om du läst va jag skrivet
att du tror att spärrfärg inte är tät?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag grundmålar våra furutak med Beckers panelgrund 4 i 1 som är en form av spärrgrund, därefter 2 strykningar med deras takfärg. Blir ett mycket bra resultat. Det krävs dock att man håller det svalt i utrymmet för att färgen inte ska torka för fort så man hinner moddla ordentligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
henke_benke skrev:
att du tror att spärrfärg inte är tät?
Tror? Det är en omöjlighet, det är fakta.
Förstår inte va du argumenterar mot.
 
H
R Ragganof skrev:
Tror? Det är en omöjlighet, det är fakta.
Förstår inte va du argumenterar mot.
står aldrig något att bli tät. står bara att färgen minskar risken för genomslag
 
henke_benke skrev:
står aldrig något att bli tät. står bara att färgen minskar risken för genomslag
Ja? Vilket jag förmedlade, att vill man va helt säker är det lack som gäller.
 
H
R Ragganof skrev:
Ja? Vilket jag förmedlade, att vill man va helt säker är det lack som gäller.
och jag förmedlar att när jag använt shellack endast där är grenar har det funkat i tjugo år
 
R Ragganof skrev:
Mja, beror på. en gammal gulnad panel kan va ett riktigt helvete.
Ja, jag pratar om gammal panel som suttit uppe i 25 år innan man målar dem. Ett lager spärrgrund, toka 24 timmar, ett lager takfärg.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag pratar om gammal panel som suttit uppe i 25 år innan man målar dem. Ett lager spärrgrund, toka 24 timmar, ett lager takfärg.
Och där vet jag av erfarenhet att spärrfärg inte alltid funkar.
Va jag läst, använde du Nordsjös spärr och där kan jag som återförsäljare säga att det spelar ingen roll hur mycket du låter den härda.
 
Minns inte nu vilket märke jag hade. Lyssnade inte heller på återförsäljarna utan pratade med en erfaren målare som sanerat inrökta hem och gick på hans råd, tänkte att funkar det mot nikotingult så funkar det mot furugult. uppenbarligen rätt tänkt. En av de allra dyraste var det iallafall
 
Anna_H Anna_H skrev:
Minns inte nu vilket märke jag hade. Lyssnade inte heller på återförsäljarna utan pratade med en erfaren målare som sanerat inrökta hem och gick på hans råd, tänkte att funkar det mot nikotingult så funkar det mot furugult. uppenbarligen rätt tänkt. En av de allra dyraste var det iallafall
Ja, och jag är även erfaren målare. Även med och testar dom nya produkterna innan dom släpps.
Så har god kontakt med produsenten, vi har även ett avtal med en lokal fastighetsägare som har omsorgslägenheter där det är lov att röka. Så vi sanerar mängder med dessa varje år.
 
R Ragganof skrev:
Ja, och jag är även erfaren målare. Även med och testar dom nya produkterna innan dom släpps.
Så har god kontakt med produsenten, vi har även ett avtal med en lokal fastighetsägare som har omsorgslägenheter där det är lov att röka. Så vi sanerar mängder med dessa varje år.

Vad ni målare inte alltid tänker på är att en produkt som testas måste utföras på olika vis, under rätt förutsättningar, om panelen håller rätt fukthalt, om panelen legat länge och hartsämnena spridit sig eller om kvisten börjar att blöda.
Jag har aldrig sett en målare som mäter fukthalten i ett material som skall målas.

Detta är samma tak varannan bit är enbart spärrgrund, varannan schellack.

Sedan är var sjätte bit struken efter anvisning, då blev taket så här:

Paneltak med varierande behandling av spärrgrund och schellack, synliga kvistfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En spärrgrund var bra, en schellack var bra (flingor) de färdiga inte att rekommendera på nysågat med rätt torrhalt i trä, ger inte rätt torrhalt i kvistar.

Trätak med varierande behandling av spärrgrund och schellack, visar färgskillnad och kvistblödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tak, en meter åt sidan, har både schellack samt spärrgrund och varannan kvistgrund.
Kvistgrund och spärrgrund är inte likvärdigt, spärrgrund kan vara en kombination av grundfärg och täckfärg i samma förpackning.

Så om man vill ha ett bra resultat så kommer det inte spela någon större roll vilket märke man använder sig av.

Det säkraste är först schellack, eller kvistren panel med spärrgrund, sedan spärrgrund och mellanstrykning och slutmålning.

Huvudsaken att man vet att det inte "bara" är fel på färgen, mera faktorer måsta tas hänsyn till....

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Vad ni målare inte tänker.......

Mvh P-A
Och vad av detta motsäger vad jag har skrivit i denna tråd.
Jag är mycket medveten om test förhållanden, vilket jag inte behöver förhålla mig till. Utan får testa utifrån min verklighet.
Händer även att jag mäter fukt, har alltid med fuktmätare. :)
 
R Ragganof skrev:
Och vad av detta motsäger vad jag har skrivit i denna tråd.
Jag är mycket medveten om test förhållanden, vilket jag inte behöver förhålla mig till. Utan får testa utifrån min verklighet.
Händer även att jag mäter fukt, har alltid med fuktmätare. :)
Om du läser texten igen så skriver jag inget om vad du eller någon annan skrivit.

Jag vill få fram att så gott som ingen målare har rätt kunskap om trä i sig idag, inte deras sak verkar det som.
Att du har fuktmätare med dig är nog väldigt vanligt, men in till kunden är ovanligare, sedan att provmäta, ja, väldigt ovanligt/knappt förekommande.

Men dit jag även ville komma är att det som skrivs på burkarna, det stämmer ofta, vid rätt underlag och förutsättningar.

Problemet är ofta inte spärrgrunden, kvistlacken eller färgen i sig.

Felet kan lika gärna vara träpanelen...

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.