Koppla in den på 230volt, se den explodera och reklamera den till tillverkaren med hänvisning till att den är kopplad enligt märkningen?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Den har ju ett don för anslutning som inte förekommer vid 230 V så för att misslyckas är det ju till att klippa det eller fixa på något annat helt galet sätt. Det var allt en mjukstart Mikael ja sett till värsta elkopplingen då.

Frågan är om det inte är rätt plats för etiketten av den typen där. De kunde givetvis gjort den helt självförklarande med alla tre delkomponenterna symboliserade mm men hur ofta är det så i liknande fall?

Kanske Bo känner till någon normering/standard för fallet märkning, identifiering av armaturer produkter av det här slaget. Det ligger lite för långt från det rent tekniskt intressanta, relevanta för min del åtminstone för att ha fastnat om jag sett det.
 
Mikael_L
Ja det var en mjukstart, av nystart.

Då tar vi denna då.
Denna bild kommer ifrån ett hus som jag har flera goa bilder ifrån, det kommer komma mera... ;)

Inga problem om jord saknas, det är ju bara att tillverka en ifrån nollan. :D
FK i slangen är befintligt, kabeln och dosan har en elektriker klamrat upp senare.
Det sämsta är att det bara var ca 3-4 meter bort som denna slang mynnade ut i en central, som denne elektriker kunnat fiska fram en riktig jord ifrån.
Elektriskanslutningar i en genomskinlig dosa med kablar, FK i slangen och jordningskabel klamrad av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja kan bara hålla med Mikaels förra inlägg . Min robotgräsklippare ( 28-32 V ) är försedd med lågspänningskontakter för inkoppling till trafo, men inte står det 230V på klipparen, fast trafon ska anslutas till 230V.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker själva armaturen skulle varit märkt exakt:
Uin 45V DC
0,4 A

Det är exakt vad den ska anslutas till.
Och sen när man tittar på drivdonet så ser man att det lämnar ut 20-45VDC och 0,4A, men tänk vilket sammanträffande, ska de här kanske kopplas samman tro? :D

Den bärbara datorn är ju inte märkt 230VAC 40W, utan märkt med den spänning den ska ha, och så är nätdelen sen märkt med vad den vill ha resp ger ut.
Håller med, det kan ju inte vara rätt som det är nu.
Tänk om donet kommer bort av någon anledning, kanske går sönder och kunden redan har kastat den. Eller armaturen har legat i ett garage och donet har fått fötter. Då är det bra om det står vad armaturen vill ha för spänning och ström.
 
Är det inte en komplett sats avsedd för fast installation bestående av drivdonet med levererade monterade anslutningar både mot "armaturen" och anslutningsboxen? Knappast att jämföra med gräsklipparen som nämndes. Det skulle säkert kunna göras klarare och bättre märkning där men jag skulle tro att den är helt ok sett till normernas värld mm kanske tom tvingande att vara åt det hållet den är.

Bo var är du? :)
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Lugn, jag har gjort 7 m³ ved... SS-EN 60598 ligger på göralistan och beräknades klar hösten 2017, ja jag behöver justera datumet i göralistan lite, det ligger en hel del före, ett överdjävligt quiz t..ex :)
 
  • Gilla
inspectah44 och 1 till
  • Laddar…
Fast jag kunde ju inte låta bli att ändra på planerna och ta en snabb titt. Som vanligt hittar man inget klockrent svar men detta tycker jag träffar ganska rätt, så jag håller på Mikael (y)

Portable class III luminaires shall be marked with the rated voltage on the outside of the
luminaire.
Dvs den klenspänning som själva armaturen vill ha tolkar jag det som.

Luminaires with built-in transformers or convertors, shall be marked with the nominal voltage
and/or current of the light source to ensure correct replacement.
Jag tror de menar att ljuskällans spänning ska anges här tillsammans med nätspänningen.

Rated voltage. For luminaires for discharge lamps, if the ballast is not built into the luminaire, the luminaire shall be marked with the working voltage instead of the mains voltage. Detta torde kunna tillämpas även på den armatur Mikael visar.
 
  • Gilla
Thullen och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Där ser man.

Och så blev det inget överdjävligt quiz ikväll, bara för det ... :D
 
Mikael_L
Jag tar en bild till, ifrån samma hus, nu när jag ändå är igång,
Skyddsjord verkar man inte gilla på det där stället, bl.a satt det några skyddsjordade uttag i trappan på väg upp till övervåningen, utan ansluten skyddsjord. Sen fanns det väl uppe vid trappans övre del både gammalt ojordad uttag samt ett jordat med faktiskt ansluten PE.
Bra med lite gott och blandat, uttag för alla smaker, helt enkelt. :D

Uppe på vinden hittade jag denna fina, även här fanns det tydligen någon slags ovilja mot skyddsjord (PE). Detta verkar hempulat av tidigare privat ägare. Förra bilden kan jag däremot faktiskt misstänka en elfirma för. :surprised:
Okorrekt installerad strömbrytare med exponerad skyddsjord oansluten på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Få fler rätt på Quizarna....
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju mycket att bjuda ifrån det där goa huset som mina senaste bilder kommer ifrån.
Det är ett företag som äger det nu och driver en verksamhet i. Men det låter som att de kommer låta göra en total elsanering snart, riva ut allt. Låter som en god ide, jag har inte orkat röra i något alls som inte rört det jobb jag gjorde.

Typ såhär så ser det ut uppe på vinden, inget tyder på att det varit elfirma i farten, jag tror på förra, eller förrförra ägaren typ.
Notera alla klammer på kabeln på sista bilden (förstora bilden). Är det någon slags kompensation för att det saknas klammer helt typ en meter åt båda hållen?
Elektriska kablar med klammer fixerade oregelbundet på en träbalk i ett dammigt vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldosa med trassliga kablar och röda klämmor i en isolerad vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserad elinstallation med överkoncentration av klammer på kabel på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jäklar, det där är ju värre än än bedrifterna föregående ägare i det här huset lyckades med! :D
 
Alla dessa klammer på sista bilden är nog tänkt att va som en dragavlastning om man råkar snubbla och får tag den :crysmile: väldigt flummig installation haha!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.