O
Finns det någon standardlängd för ändhylsor för användning med RK-ledare i normkomponenter? Jag sökte på några olika elbutiker och de skriver bara "ändhylsa", medan jag i de butiker jag handlar sånt har många fler valmöjligheter. Det går ju alltid att mäta djupet på terminalerna från fall till fall och välja en lämplig längd men det vore ju skönt om någon annan redan bestämt vad som gäller.

Några rekommendationer på bra märke/tillverkare av ändhylsor?

Min Weidermüler-tång har börjar bli lite trött. En ny kostar skjortan! Tips på billigare men acceptabla märken?
 

Bästa svaret

Komponenterna är ju normerade enligt DIN så då kan ju dina hylsor få vara det också med valet 12 mm längd på dem. Både Weidmüller och Elpress är ju vanliga och bra som leverantör av såna hylsor.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
tommib
En liten varning är att åtminstone Hagers MCS-serie har en specifik instruktion på sidan om att inte använda ändhylsor i deras snabbanslutningar. Jag vet inte om det är applicerbart i ditt fall.
 
Just crimptång skulle jag rekommendera att köpa på E-bay eller Aliexpress om det inte är akut. Det pga att crimpningen inte är kritisk för slutliga funktionen utan bara för att hålla hylsa på plats tills du drar fast den i plinten.

Du får en crimptång på nätet för typ 200kr ink frakt.
 
Minst 99% av normkomponenter har hissklämmor (eller annat skydd mot roterande skruv) och varför använda trådhylsor som inför en möjlig felkälla?

Protte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Minst 99% av normkomponenter har hissklämmor (eller annat skydd mot roterande skruv) och varför använda trådhylsor som inför en möjlig felkälla?

Protte
Det är rätt vanligt att större plintar inte har plattor eller hissar. Ex så är det så i drivdonen från Designlight. Skall du lägga en EK ihop med FK/RK måste du ha hylsor.
 
Med Ek och FK lägger man trådarna på var sin sida om hissklämman (som finns på nästan alla saker man ansluter, RK använder inte riktiga elektriker utan bara typ skåpbyggare. ;)
 
Plintar har sällan hissklämmor med skruven i mitten, samma med ex automater. Så det finns absolut gånger när hylsor kommer till användning.
 
Jag har aldrig sett "vanliga" elektriker använda hylsor för att ansluta EK/FK och aldrig upplevt att det skulle vara nått problem.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Just crimptång skulle jag rekommendera att köpa på E-bay eller Aliexpress om det inte är akut. Det pga att crimpningen inte är kritisk för slutliga funktionen utan bara för att hålla hylsa på plats tills du drar fast den i plinten.

Du får en crimptång på nätet för typ 200kr ink frakt.
Där har du helt missuppfattat funktionen hos ändhylsor och deras pressning. Som du ser det kan man likväl använda i stort vad för tång som helst som inte åtminstone har klippskär. Eller ännu värre som säkert ligger bakom många fall av sk "problem" med hylsor dvs låta plint/skruv klämma den på plats ofta dessutom med fel dimension.

I fallen kring elinstallation som här på BH håller jag med tex elmont om att hylsor inte hör hemma normalt sett och därför sannolikt skapar problem och inte förbättrar. Pga det blir det udda och rätt material och verktyg saknas med följden onödiga problem som inte behövt uppstå särskilt som behovet inte fanns där.

TS nämnde RK och där passar det givetvis helt perfekt men även där och BH fallen med några komponenter i centralen och vettiga anslutningar går det så klart bra utan också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har två Elpress tänger för ändhylsa i väskan och när man ser hur dessa pressar så är det inte långt ifrån att man kan säga att du pressa dem med vad som helst. Så länge man håller sig till en tång avsedd för ändhylsor och rätt dimension på hylsor skulle jag säga att det är OK om så tången kommer från E-Bay, Aliexpress, Knipex eller Elpress.
 
O
GK100 GK100 skrev:
TS nämnde RK och där passar det givetvis helt perfekt
Stämmer. Jag använder ändhylsor i andra sammanhang men här är det RK i dimensionerna 6 och 10 kvmm som är aktuellt.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har två Elpress tänger för ändhylsa i väskan och när man ser hur dessa pressar så är det inte långt ifrån att man kan säga att du pressa dem med vad som helst. Så länge man håller sig till en tång avsedd för ändhylsor och rätt dimension på hylsor skulle jag säga att det är OK om så tången kommer från E-Bay, Aliexpress, Knipex eller Elpress.
Om jag läser ditt #5 kan jag inte annat än upprepa att du helt missförstått funktionen för ändhylsor och deras pressning. Bäst att avstå då likt vad elmont mfl brukar skriva när hylsor kommer upp här på BH, finns ingen anledning att i princip riskera skapa onödiga problem/fel.

Skulle tänka mig att det tommib nämner ovan kommer ur såna resonemang dvs onödiga och felanvända hylsor som då försämrar istället för tvärtom. Men även där skulle en helt korrekt använd hylsa gett plus fast i ett närmast praktiskt helt obetydligt mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.