E
Skrivet av: Fredrik

En snickare kostar i genomsnitt ca 500kr innan Rot vilket innebär 250kr efter Rot. En svartjobbare kostar i genomsnitt 170kr.
Då är frågan; är det värt att snåla dessa 80kr i prisskillnad för att få ett resultat man inte har en aning om hur det blir? Använd riktiga hantverkare som jobbar med referenser och ger er ett tak-pris INNAN ni beslutar om renoveringen.
Ett snittkök består i genomsnitt av ca. 15 stommar och innebär ett totalpris för köket med bänskivor, diskbänk m.m på ungefär 60000kr exkl. vitvaror och hantverkare. Ett Svensktillverkat kök pratar jag då om. Inte IKEA som INTE tillverkas i Sverige vilket många fortfarande tror.
1 veckas arbete räcker oftast långt för en hantverkare som både har snickeri och el-behörighet = 40000kr minus Rot=20000kr. Lägg klick-golvet och måla själva. Lägg därefter till 35-50000kr för vitvaror modell bättre och ni har en ungefärlig totalkostnad närmare 150 000kr med kakel & belysning.
 
E
Skrivet av: adrian

arbetskostnads på samma ungefär kök utan köksö 40000 med rör och el. om vem vill kan skicka bild
 
G
Vad jobbar du med?
Drar du in det du kostar din arbetsgivare var enda timme?
Du är förmodligen aldrig sjuk heller?
 
G
Vilket hutlöst pris. Skulle aldrig falla mig in att betala den summan för ett mellanklasskök.
Max 100 000:-
Skulle jag lägga de pengarna ni angivit i er kalkyl, skulle det få vara riktigt fint, men en massa lyx som ändå inte glädjer varken mig, min sambo eller de som kommer o hälsar på. Dyyyrt!
 
G
Fast Ikea kök kasnke inte riktigt tillhör mellanklass köken utan budgetköken. kollar man på mellanklass köken så tillhör ju HTH och Ballingslöv t ex. och då kan du nog komma upp i 100 000:- för snickerierna. Mycket som beror på vilken lucka man väljer. Men att Ikea skulle tillhöra mellanklass kök. Det köper jag inte!
 
Guardo skrev:
Fast Ikea kök kasnke inte riktigt tillhör mellanklass köken utan budgetköken. kollar man på mellanklass köken så tillhör ju HTH och Ballingslöv t ex. och då kan du nog komma upp i 100 000:- för snickerierna. Mycket som beror på vilken lucka man väljer. Men att Ikea skulle tillhöra mellanklass kök. Det köper jag inte!
har för mig att ballingslöv och ikeas gamla kök "typ ett år sedan" använder samma gångjärn och låder mm. så egentligen bara luck & låd fronter o bänkskiva som skiljer. och såklart priset.
 
Avfallskvarn räknad 2 gånger i kalkyl !
 
Ikea kök är ett lågpriskök
Vill man ha lite lyxvkommer man snabbt upp i lite pengar
 
M
Hej! Vi har redan köket på övre plan men jag tänker att bygga en annan på entré plan, där vi har ett stort rum.
Hur mycket kostar detta tycker ni? MVH
 
BirgitS
MarebA skrev:
Hej! Vi har redan köket på övre plan men jag tänker att bygga en annan på entré plan, där vi har ett stort rum.
Hur mycket kostar detta tycker ni? MVH
Hej och välkommen till forumet!

Tyvärr är det nog som att svara på hur långt ett snöre är. Det finns ju de som renoverar kök för mindre än 50 000 kr och de finns de som lägger ner 10 gånger så mycket.
 
S
MarebA skrev:
Hej! Vi har redan köket på övre plan men jag tänker att bygga en annan på entré plan, där vi har ett stort rum.
Hur mycket kostar detta tycker ni? MVH
Flyttar man kök så måste man tänka på att du måste dra vatten, avlopp och el till nya köket.
Du kanske måste dra i bjälklaget i golvet som påverkar flera rum.
 
Vi byggde om vårt kök som ser ut i princip exakt som köket ovan för två år sedan. Det är ett specialritat Kvänumkök med extra djup bänkskiva och skåp som går ända upp till taket (2,77 m). Vitvaror från Siemens och integrerad fläkt från Fjärråskupan. 80 cm induktionshäll och extra tyst diskmaskin samt extra hög och bed kyl/frys. Silestone på diskbänken och som stänkskydd.
Priset blev ganska precis 300 000 kr inklusive följande tjänster: rivning av gammalt kök, montering av nytt kök, VVS, el, målare och golvläggare. Vi lade inte om hela golvet utan skarvade i parkett där vattnet tidigare var draget.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
J jocke31 skrev:
Vi byggde om vårt kök som ser ut i princip exakt som köket ovan
Vilket kök/inlägg syftar du på med "köket ovan"?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket kök/inlägg syftar du på med "köket ovan"?
Som på ritningen i artikeln som tråden handlar om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fantastiskt hur billigt alla här har byggt kök. Köpte från Marbodal, gjorde allt jobb själv. Gick lös på 300k. :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.