Om det är säljarens besiktningsman har du anledning att vara mycket skeptisk mot dennes opartiskhet. Om han bara påpekar att det är en riskkonstruktion med krypgrund och tryckta syllar så har han sin rygg fri. Sen kan han stå och säga att han inte känner någon lukt, för att se till att mäklaren ger hen fler uppdrag i framtiden.
 
A Avle skrev:
Har besiktnins mannen godkänd huset är det med största sannolikhet bra.

Om du fortfarande är osäker kan du göra en utökad kontroll av krypgrund om det nu är där du känner lukt.

Lyssna inte på dom som säger att du inte ska köpa, ingen kan. Säga något utan att ha sett huset finns jättemånga hus från 70-talet med krypgrund som fungerar jättebra..

Skulle det mot förmodan finnas problem med krypgrund så finns det alltid lösningar som inte behöver kosta skjortan
Men det var exakt det som hände oss. Besiktningsmannen nämnde ingen lukt, protokollet var bra. Ingen fukt. Visning var en varm majdag när dörrar och fönster stod öppna. Hade det varit nu i december så hade jag alla gånger känt det i kläder efteråt.

Ts känner ju lukt efter en kort visning. Det säger väl mer än 100 besiktningsmän, det är ju hon som ska bo där!
Sen är problemet troligtvis luktsmittan så även om orsaken ät enkelt åtgärdat kan det bli en långdragen process.
 
M
Jag håller nog med många andra här om att ett hus från -78 rent generellt kan bli besvärligt. Man laborerade ganska kraftigt med olika byggnadstekniker på den här tiden, man isolerade mer, med/utan ångspärr eller plast, tryckimpregnerat i konstruktion osv.

Hade det vart en stor rötskada, läckande tak eller vad som helst som bara går att fixa, så hade det vart en sak. Men nu är det enda ni har att gå på att det luktar dåligt trots att inga dåliga delar syns.

Jag hade bitit mig i läppen och inväntat ett bättre objekt, luktsmittan sägs som sagt vara riktigt eländig att bli av med och det är väldigt sällan hus råkar visa sig vara _bättre_ än man trodde, det är nästan alltid åt andra hållet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S
A Avle skrev:
Har besiktnins mannen godkänd huset är det med största sannolikhet bra.

Om du fortfarande är osäker kan du göra en utökad kontroll av krypgrund om det nu är där du känner lukt.

Lyssna inte på dom som säger att du inte ska köpa, ingen kan. Säga något utan att ha sett huset finns jättemånga hus från 70-talet med krypgrund som fungerar jättebra..

Skulle det mot förmodan finnas problem med krypgrund så finns det alltid lösningar som inte behöver kosta skjortan
Att besiktningsmannen inte hittade något betyder i det här fallet absolut ingenting.

Hon kände ju lukt innuti huset om du läser tråden lite.

Klart hon ska lyssna, det är en EXTREM risk att köpa ett hus som luktar, det kan kosta en smärre förmögenhet att fixa.

"Lösningar som inte behöver kosta skjortan" ? kan du ge ett exempel på billig lösning ifall den tryckta syllen blivit fuktig och börjat lukta och i sin tur luktsmittat en hel yttervägg?
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
A Avle skrev:
Har besiktnins mannen godkänd huset är det med största sannolikhet bra.

Om du fortfarande är osäker kan du göra en utökad kontroll av krypgrund om det nu är där du känner lukt.

Lyssna inte på dom som säger att du inte ska köpa, ingen kan. Säga något utan att ha sett huset finns jättemånga hus från 70-talet med krypgrund som fungerar jättebra..

Skulle det mot förmodan finnas problem med krypgrund så finns det alltid lösningar som inte behöver kosta skjortan
Som det är finns det flera möjliga förklaringar till varför jag känner en lukt som inte behöver vara farlig. Besiktningsman ska vara opartisk och han bedömde grunden som väldigt fin gör åldern på huset. Han kände ingen lukt, och inte några förhöjda värden direkt. Har ju legat löst virke som säljaren plockat bort, Kan vara de som smittat av lukt, så en bättre ventilation kanske kan hjälpa en del.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Jag tycker ni alla går åt för hårt på skrämsel propagandan. Jag tycker nog att man allmänt kan lita på besiktningsmans bedömning, gör man ändå en annan bedömning själv kan man göra en utökad kontroll på de delar man är osäker kring.

Tosse säger en viktig sak och det är att du själv ska anlita en besiktningsman, det är viktigt att du inte använder någon som mäklare/säljare rekommenderar.

Jag tycker verkligen inte att man ska generellt avråda folk att köpa hus byggda från 70-80tal. Man måste se huset och dess förutsättningar själv för att kunna säga något.

Det kan t.ex bara vara ett vattenlås som torkat ut inför visning.
 
A Avle skrev:
Jag tycker ni alla går åt för hårt på skrämsel propagandan. Jag tycker nog att man allmänt kan lita på besiktningsmans bedömning, gör man ändå en annan bedömning själv kan man göra en utökad kontroll på de delar man är osäker kring.

Tosse säger en viktig sak och det är att du själv ska anlita en besiktningsman, det är viktigt att du inte använder någon som mäklare/säljare rekommenderar.

Jag tycker verkligen inte att man ska generellt avråda folk att köpa hus byggda från 70-80tal. Man måste se huset och dess förutsättningar själv för att kunna säga något.

Det kan t.ex bara vara ett vattenlås som torkat ut inför visning.
Men ger ett sånt igentäppt vattenlås lukt i håret som jag fick? Dock satte sig ingenting i kläderna .. bara håret.
 
Problemet med lukt är att man ”kalibrerar om” luktsinnet efter mindre än 1minut.
När man kör bil och kommer nära ett pappersbruk med sulfat så luktar man det under ett antal sekunder sedan är man vand!

Visst ett hus som luktar går att åtgärda men det är en del kostnader och inte minst tid.
Det svåra är att hitta orsaken, oftast organiskt material med förhöjd fukthalt eller fel PH i marken som orsakar lukt.
Det kan räcka att ändra miljöen under huset t.ex något lägret lufttryck än i huset eller någon grad högre temp.
Kolla med företaget MUNTERS som har utrustning för ventilation.
Inte minst pruta ner priset så det finns medel att åtgärda huset.

Inte hopplöst men läs på om orsaker och åtgärder.
http://www.lfs-web.se/mogel-hus.htm
 
Redigerat:
Kanske är så enkelt att det är bristen på ventilation som gör att det luktar. Kan ju vara vadsomhelst, typ mögelosten i kylskåpet. Lägg undan 100k för att investera i ftx, det är nog behövligt hursomhelst i ett sånt hus. Så är problemet sannolikt löst och ni har ett bra inomhusklimat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lukt i byggnader är lurigt. Vi är olika känsliga, så det är inte konstigt att bara du känner något. Generellt har kvinnor bättre luktsinne än män.
Lukt i hus från 1978 med krypgrund och tryckta syllar kan vara kloranisoler. Typisk unken lukt, "mögellukt". Bildas vid nedbrytning av impregneringsmedlet i trät. Lukten finns kvar även när det är torrt.
Mitt råd är att ta dit en besiktningsperson och redan från början säga att det är lukt. Så du inte får en äldre man utan luktsinnet kvar :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Drövel skrev:
Kanske är så enkelt att det är bristen på ventilation som gör att det luktar. Kan ju vara vadsomhelst, typ mögelosten i kylskåpet. Lägg undan 100k för att investera i ftx, det är nog behövligt hursomhelst i ett sånt hus. Så är problemet sannolikt löst och ni har ett bra inomhusklimat.
Så var det när vi köpte hus, luktade av instängd sommarstuga (huset användes tidigare som fritidsboende) ffa i groventre/tvättstuga. I huset försvann lukten fort när ventilationen (mekanisk frånluft) varit igång nåt dygn eller två. I tvättstugan var den kvar ett tag tills jag upptäckte att friskluftsventilen där inne var stängd. Några dygn efter att jag öppnade upp den något så är lukten borta och vi hittar inga tecken på andra källor till lukt. Hus byggt på åttiotalet med krypgrund som vi inte hittade några konstigheter med, torr och inga lukter även vinden är som ny och vi har inte kunnat hitta några skador eller fuktgenomslag.

Svårt med dofter, vi gjorde en chansning och hittills verkar det vara bra, svårt. Tyvärr inga råd att ge förutom att undersöka ordentligt själva också, fast det kanske ni redan gjort. :)
 
Jag varken avråder eller inte. Jag delger mina erfarenheter och säger att jag hade aldrig köpt detta huset om jag haft en aning om vad vi skulle gå igenom. Särskilt jag som nästan mått psykiskt dåligt av att veta att jag luktat illa.
Som sagt suger håret lukt, när vi var borta några dagar var det i barnens hår jag kände lukten satt kvar. Även om vi duschat. Hår ska inte underskattas. Jag ville ge en insikt i vilket "dolt" fel lukt kan vara. Dvs det varken syns eller går enkelt att mäta (man kan dock t ex skicka in syll för att mäta de gaser som ger upphov till lukt). Man får fundera ut troligaste orsaken, åtgärda och se om det slutar lukta, annars fundera vidare och upprepa tills det avtar. Sök lite här på forumet så ser ni hur mkt trådar det finns från frustrerade människor som jagar lukt. Svaret på vårt hus problem fanns förövrigt där i en tråd :)

Lita inte blint på besiktningsmannen, han är trots allt bara en människa, människor är olika känsliga och lukt går inte att mäta!!! Fundera på vilken typ av risk ni vill ta, om ni vill och kan göra mycket själva annars hur stor budget ni har för att åtgärda eventuellt långtgående problem med luktsmitta. Är det enkelt löst, eller redan löst med städningen så är det ju bara positivt, mer pengar till annat! Att saker blir billigare än man befarat har väl aldrig varit ett problem.
Och lysdna på magkänslan! Lycka till!
 
T Telefu skrev:
Lukt i byggnader är lurigt. Vi är olika känsliga, så det är inte konstigt att bara du känner något. Generellt har kvinnor bättre luktsinne än män.
Lukt i hus från 1978 med krypgrund och tryckta syllar kan vara kloranisoler. Typisk unken lukt, "mögellukt". Bildas vid nedbrytning av impregneringsmedlet i trät. Lukten finns kvar även när det är torrt.
Mitt råd är att ta dit en besiktningsperson och redan från början säga att det är lukt. Så du inte får en äldre man utan luktsinnet kvar :)
Precis vad vi hade men från tryckimpregnerad fasad.
T Telefu skrev:
Lukt i byggnader är lurigt. Vi är olika känsliga, så det är inte konstigt att bara du känner något. Generellt har kvinnor bättre luktsinne än män.
Lukt i hus från 1978 med krypgrund och tryckta syllar kan vara kloranisoler. Typisk unken lukt, "mögellukt". Bildas vid nedbrytning av impregneringsmedlet i trät. Lukten finns kvar även när det är torrt.
Mitt råd är att ta dit en besiktningsperson och redan från början säga att det är lukt. Så du inte får en äldre man utan luktsinnet kvar :)
Kloranisoler var det vi troligtvis hade, vad man vet helt ofarligt för hälsan (iallafall den fysiska...). Tydligen också en riktig värsting vad det gäller luktsmitta.
Min mamma är mögelallergiker och kunde bo över hos oss så det uteslöt vi rätt tidigt.
 
Jag tycker TS ska köpa huset och inte avstå på grund av lukten. Den försvinner nog efter lite städning och att ha ventilerat lite.

Men du kan ju ha i åtanke att det i värsta fall kan vara så att du står med lite större kostnader om man ska få bort lukten. Typ FTX installation som någon nämnde tidigare.

Man ska hoppas på det bästa men förbereda sig på det värsta.
 
Krypgrundsluft känns mindre på vintern vilket även kan lura en besiktningsman, att fukten är åtgärdad betyder inte att lukten försvinner, isoleringen i grunden kan behövas bytas för att få bort lukten..

Önskar att någon sagt åt mig att dra öronen åt mig när jag köpte förra huset...

Vårt förra hus byggt 1968 med krypgrund med plast på marken och avfuktare installerad i efterhand hade inga problem när vi lät besikta det med Eminenta, själva kände vi inget heller (det var på vintern). Vi funderade på att ta utökad garanti när vi köpte besiktningen men besiktningsmannen tyckte det var onödigt.

Efter några månader tyckte vi en del kläder luktade skumt men trodde det var tvättmaskinen som det var fel på då kläder luktade mest skumt efter de tvättats och köpte en ny tvättmaskin men det hjälpte inte, dock inte klockren mögellukt utan mest skumt, märkte inte själva av huslukten men några släktingar kommenterade att de märkt lukt på kläder efter besök hos oss.. Senare hörde vi att området var känt för sin lukt och misstänkte att det kanske var något med vårt hus med men då hade garantin på besiktningen gått ut då vi gick på besiktningsmannens råd och inte utökade tiden på garantin :(

När vi skulle sälja det besiktade Anticimex det (även denna gång på vintern), de kände tendenser till lukt och rekommenderade utökad besiktning vilket en tilltänkt köpare utförde, det visade sig finnas kvar lukt i isoleringen och de rekommenderade att isoleringen och trossbotten skulle bytas och bjälkarna i grunden behandlas med antimögelmedel.

fyra år sen vi flyttade därifrån men det luktar fortfarande skumt om en del madrasser och textilier som vi har kvar....

Sålde huset för 300kSEK lägre än vi köpte det för och hade då även investerat över 100kSEK i nytt badrum och lite annat, räknar man även med inflationen var det nästan 700kSEK totalt vi gick back på det huset, borde dragit öronen åt mig men kände inte själv nån luft för det var vinter och litade på besiktningsmannens utlåtande :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.