Luddlagret är bara att strunta i och måla/spackla över, det blir så med spaltbara tapeter.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Luddlagret är bara att strunta i och måla/spackla över, det blir så med spaltbara tapeter.
Även om jag hemskt gärna vill tro dig så pekar andra trådar pekar på att det är antingen slipning eller bredspackling som gäller;

https://www.byggahus.se/forum/threads/ludd-kvar-bakom-tapet-pa-gipsvaegg-ska-mala.209150/
https://www.byggahus.se/forum/threads/rivit-bort-tapet-pappersludd-kvar-hu.56481/

(Dock har vi inte riktigt lika mycket ludd som på bilderna i första tråden)
 
Nja, dra på ett ett lager Tapetgrund så binder det upp det bra och en snabbslip på det. Spackla bara om det känns ojämt annars är tanken att man bara ska dra av och sätta nytt lager.

MrS
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Även om jag hemskt gärna vill tro dig så pekar andra trådar pekar på att det är antingen slipning eller bredspackling som gäller;

[länk]
[länk]

(Dock har vi inte riktigt lika mycket ludd som på bilderna i första tråden)
Du får nog söka igen då.
Den första av trådarna du länkar till säger egentligen inget alls eftersom TS inte svarat på hur de gjorde och hur det blev, den andra säger att det är som jag skrev: skit i luddet, det blir bra!

(Tips till nästa gång du vill säga emot någon:
Prova att läsa trådarna du länkar till först för att kontrollera att de styrker din tes, det blir bara komiskt annars)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du får nog söka igen då.
Den första av trådarna du länkar till säger egentligen inget alls eftersom TS inte svarat på hur de gjorde och hur det blev, den andra säger att det är som jag skrev: skit i luddet, det blir bra!

(Tips till nästa gång du vill säga emot någon:
Prova att läsa trådarna du länkar till först för att kontrollera att de styrker din tes, det blir bara komiskt annars)
De styrker min tes; I den första har en målare svarat att han rekommenderar bredspackling, och i den andra skriver TS att han löste upp med tapetklister där det var viktigt att underlaget är bra:

S Snigeljakt skrev:
...

Två av väggarna skulle dock prydas med non-woven-tapeter. Frågade hos färghandlaren som sa att det var superviktigt att materialet bakom inte var för sugande. "Grunda med utstätt tapetklister så låser du ytan." Fram med klistret och rolla alltså. För att göra en lång berättelse om en trist kväll kort; tapetklister löser upp tapetrester riktigt bra. Tre timmar senare stod jag och tittade på mina helt rena och fina gipsväggar och sedan gick själva tapetseringen fort. ;Dt
.
 
M MrSoderlind skrev:
Nja, dra på ett ett lager Tapetgrund så binder det upp det bra och en snabbslip på det. Spackla bara om det känns ojämt annars är tanken att man bara ska dra av och sätta nytt lager.

MrS
Tack för tipset, tapetgrund införskaffat. :) Ska prova i eftermiddag
 
  • Gilla
MrSoderlind
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
De styrker min tes; I den första har en målare svarat att han rekommenderar bredspackling, och i den andra skriver TS att han löste upp med tapetklister där det var viktigt att underlaget är bra:
Nej.
I den första ser vi någon säga att bredspackling är bra, men inget ytterligare svar, vi vet alltså inte om rådet ens följdes.
I den andra ser vi att det gick bra med luddet kvar på ena delen, och att tapetklistret RÅKADE lösa upp tapeten på den andra delen.
 
Vill passa på att påpeka att jag uppskattar hjälpen, det är bara svårt att sortera vad (för mig) upplevs som lätt motstridiga tips. :)

Testat med Tapetgrund och det fungerar skapligt, det ser ut lite som att man använt en lite grövre roller än man tänkt sig. Tror dock det kommer bli bra efteri en runda med excenterslipen!
 
S Setomidor skrev:
Vill passa på att påpeka att jag uppskattar hjälpen, det är bara svårt att sortera vad (för mig) upplevs som lätt motstridiga tips. :)

Testat med Tapetgrund och det fungerar skapligt, det ser ut lite som att man använt en lite grövre roller än man tänkt sig. Tror dock det kommer bli bra efteri en runda med excenterslipen!
Kolla med din lokala bygghandel om de har en giraff att hyra ut. går på ett kick och dammar i princip ingenting!

MrS
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Har själv haft utmaningar med att få bort tapetrester. Testade olika upplägg som nämns i tråden (Ångtjosan, tapetväck, spärrfärg med efterföljande bredspackling, excentetslip samt renoveringstapet). Fann alla upplägg vara tidskrävande och att slutresultatet aldrig blev helt 100. När jag körde med tapetväck lyckades jag dessutom klantblaska vilket gjorde att golvet blev skadat.

Hade jag ställts inför samma utmaning idag hade jag gipsad alla dagar i veckan. Ger säkert slutresultat, ljudisolerade något, tveksamt om det tar så mycket längre tid, känns 'lyxigare'.

Kostnadsmässigt ligger det väl i mittenfåran? Dyrast är väl renoveringstapet. Gips vs spärrfärg+bredspackling uppskattar jag ligga ganska nära varandra.
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
N nameloser skrev:
Hade jag ställts inför samma utmaning idag hade jag gipsad alla dagar i veckan. Ger säkert slutresultat, ljudisolerade något, tveksamt om det tar så mycket längre tid, känns 'lyxigare'.

Kostnadsmässigt ligger det väl i mittenfåran? Dyrast är väl renoveringstapet. Gips vs spärrfärg+bredspackling uppskattar jag ligga ganska nära varandra.
Är beredd att hålla med. De gånger jag upplevt klister/vatten funka bra har varit på stenväggar där man kan vara oförsiktig vid skapandet. De ställen där jag har haft skiva har jag faktiskt bara gipsat över befintlig skiva. Är värt tiden alla dagar i veckan och inte så fasansfullt dyrt :)

Så jag håller med nameloser!
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Intressant! Jag har börjat med den lilla hallen (kanske 8m2 väggyta, om ens det) och då kändes tapetgrund + excenterslip som en skapligt bra lösning. Eftersom alla väggar och tak vi angriper just nu är mitt i den öppna planlösningen så är det svårt att begränsa byggdamm och annat; då är det skönt att grovdammsugaren passar i slipmaskinen. Efter tapetgrunden dammar det knappt något alls. Slipgiraff kan absolut vara ett alternativ, framförallt när det är dags för större väggar. :)

Som tidigare sagt inne på att ljudisolera mot sovrummet och där kan det vara aktuellt att riva bort spånskivan och ersätta med gips. Var tidigare inne på att vänta med det tills vi gör om sovrummet, men det kan vara rätt långt bort och om det nästan är lika lätt att byta mot gips som att göra underarbete på den väggen känns det som ett bra alternativ att prioritera upp. Kan tyvärr inte skruva direkt utanpå då det sitter fönster ganska nära väggen, och ett annat proportionerligt på andra sidan vardagsrummet som har samma avstånd mellan fönster och vägg.
 
Gott nytt år!

Har inte hänt så mycket på byggfronten (som kanske sig bör); men desto mer tid att fundera runt tågordningen -- vad som ska göras i vilken ordning. Eftersom vi ska måla kommer vi försöka få taklister, foder och socklar på plats innan målningen görs färdigt. Nästa steg blir därför att försöka bestämma hur listerna hur allting ska se ut, samt komma på en lösning för hur vi kan bygga in balken i taket:

Delvis byggt träregelverk vid sida av synlig stålbalk i taket mot en vit vägg och gipstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten på den är 74 mm bred och varje sida sjunker in ca 33 mm. Går det att fälla in en 34x45-regel i profilen på varje sida och fästa spånskiva eller gips i den? Själva salningen är tänkt att göras i MDF med frästa kanter samt foder runt. Går det att fästa MDF:en direkt i stålbalk eller bör jag sikta på en tunn regel under stålbalken också och sen fästa MDF i den? Är inte aktuellt med spottar eller dylikt. :)
 
Fulkemisten
Jag hade fällt in passbitar och sedan limmat på dessa och direkt undertill på balken med konstruktionslim (t ex PL400).
Själv gillar jag inte MDF utan använder hellre vanligt trä. Särskilt till lister, salningar, foder osv. Jag tycker det är lättare att arbeta med, det dammar inte lika otäckt och är mycket lättare att foga och måla snyggt.
Vilket du än väljer kommer det att fästa bra med lim. Gör du salningen i vanligt trä kan du lättare spika/skjuta foder direkt i den då MDF kan vara hårt och spricka.
Målningen av väggar hade jag gjort klart innan jag satte foder och taklist. Lättare att få snyggt då. Sista strykning av foder/list kan göras på plats om man vill dölja spikskallar.
 
Redigerat:
engs
Anna_H Anna_H skrev:
skit i luddet, det blir bra!
Håller med, grunda och slipa av lätt.
Första gången jag skulle måla om en lägenhet hade jag ludd kvar från tapet. Målade ändå och luddet reste sig, blev orolig men gick att slipa av väldigt lätt och sen fortsätta måla så blev det bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.