Saknar ritningar över telekablar i mitt hus.

156kvm från 2005. Inte jag som byggt! Har ett antal telejack och MÅSTE hitta det första! Just för att kunna ansluta ADSL bredband.
I ett litet rum har jag ett telejack som är stendöd. Och det är just där skulle jag behöva signalen...
Jag har anslutit dammsugaren mot röret och hoppades mha hörseln hitta hur det är kopplat vidare...
Tyvärr!

Några andra tips?
 
Koppla isär inkommande och utgående anslutning. När det blir tyst i samtliga telefoner så här du hittat rätt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
...på "min tid" kunde jag köra ADSL i flera jack än det första. Även om hastigheten möjligtvis blev lidande.
 
Har du inte telefoner anslutna till jackkedjan så har det ingen betydelse var du ansluter modemet.

Ibland är kabeltypen som kommer utifrån och ansluts på förstajacket av annan kvalité, lite tjockare och kraftigare än övrigt kablage. Kanske kan det hjälpa.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Se om du kan hitta inkommande kabel från gatan, oftast sitter första jacket i hallen.

Det är inga problem att flytta ett jack då kabeln innehåller 2 st. par (4 trådar) till ett jack som passar bäst i huset sedan använder man det andra paret och leder tillbaka till övriga jack.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Börja med att kika i fasadmätarskåpet! Om huset är byggt 2005 känns det som att telekabeln kommer in där, behöver inte vara så men troligtvis.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
DjAlbert DjAlbert skrev:
Börja med att kika i fasadmätarskåpet! Om huset är byggt 2005 känns det som att telekabeln kommer in där, behöver inte vara så men troligtvis.
Ok. Börjar där...


I övrigt.

Jag har problem att avgöra vart VP röret från för mig viktiga telejacket går. Då det är tydligen bortkopplat någonstans. Sen att fysiskt koppla om trådarna, blir mindre problem.
 
J
Det lättaste är att öppna alla jack och koppla parallellt, alltså sätt övre paren på de undre eller om du har moderna de två i mitten. Då blir det inga förluster i jacken. Vips så är problemet löst. Telefonen funkar ändå men man bryter inte efterföljande jack när man lyfter luren. Om man nu vill ha fast telefon alls.
 
J Jocke Best skrev:
Det lättaste är att öppna alla jack och koppla parallellt, alltså sätt övre paren på de undre eller om du har moderna de två i mitten. Då blir det inga förluster i jacken. Vips så är problemet löst. Telefonen funkar ändå men man bryter inte efterföljande jack när man lyfter luren. Om man nu vill ha fast telefon alls.
Det är redan gjort. Men just denna jacket är fortfarande tyst...

Internet fungerar just nu. Jag vill dock flytta allt till just det icke fungerande jacket. Hade det inte varit platta på mark, hade jag bara dragit en kabel i grunden...
 
E etompau skrev:
Har du inte telefoner anslutna till jackkedjan så har det ingen betydelse var du ansluter modemet.
Det är en sanning med modifikationer !!
Innan när jag hade ADSL fick jag 5.6 Mb (4 km till stationen), vid en ombyggnad hittade jag flera skarvar på teleledningen bl.a. där inkommande jordkabel var skarvad till någon gammal 2-ledare, genom att dom skala tråden och sen slitskontaktera vilket är fel metod.

Tråden var svart av oxid, efter att klippt av ledningen tills den var ren och sedan kontakterat rätt så steg TP-test till 7.28 Mb
Gamla telejack var bra oftast försilvrat mässing, när jag monterade ett nytt jack från lågprisvaruhus halverades farten! det var förkromat järnplåt efter att lagt in och ut under samma skruv var jag tillbaka på 7.28 i TP-test
 
Finns iaf i fasadmatarskapet. Det blir att be någon komma och hjälpa till. Blåsa i första röret... Med kompressorn...
 
Oftast går det att rycka lite i trådarna, så får en medhjälpare kolla var det märks i andra änden.
 
Finns bara ett Jack med 6 trådar dvs ink 2par och 2 vidare
 
Där jag bodde var det 4 in och 4 ut överallt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Där jag bodde var det 4 in och 4 ut överallt.
Det är nog inte så vanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.