nizzehult
Tack. Går att hitta dem för €8 + frakt så nu ska jag scanna marknaden....
https://www.ebay.com/itm/Thermische...heizung-M30-x-1-5-m-LED-Anzeige/231581652399?
Frågan är om man får vad man betalar för, alltså om dom billiga håller 3-5 år medan dyrare håller betydligt längre? En lösning med en stegmotor som opererar ventilen känns på nåt sätt som en mera stabil - men troligen också dyrare lösning.
 
nizzehult
Hittade felet genom att öppna en av de trasiga, det som har hänt är att plasten blivit spröd och till slut har hela enheten släppt i sitt inre fäste. Se bild. Skulle möjligen gå att få till men det känns inte relevant för 80,-/st.
 
  • Trasig enhet med spröd plast och inre fäste lossnat, delad i två delar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
nizzehult nizzehult skrev:
Hittade några olika i Tyskland till skäliga pengar, runt 150,-/st + frakt. Frågan är om jag ska ha NO eller NC modellen?

[länk]
[länk]
[länk]
Du kan behöva adaptrar för att sätta dit termodonen NC ska det vara
 
nizzehult
Verkar vara M30 som är någon slags de facto standard som de flesta använder och mäter jag diametern på muttern så är den ca 29 mm inifrån så det verkar vara M30?

Roade mig genom att försöka fixa till en av de trasiga och då försöka fixera den del som lossnat med hjälp av ett kraftigt buntband men plasten var så spröd att mera av den sprack när jag spände buntbandet och den ställde sig då på tvären. Bara att kassera alltså.

Hm. Har inte hittat nån som kostar < €10 och där man har skäliga fraktpriser. Den jag först hade siktat in mig på hade bara en i lager. Tips mottages tacksamt, borde finnas någon i Sverige som har lagt upp ett lager och som inte tar 250-300,- för dem.
 
  • Mätning av en mutters diameter med skjutmått som visar cirka 29 mm, mot en verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult nizzehult skrev:
Verkar vara M30 som är någon slags de facto standard som de flesta använder och mäter jag diametern på muttern så är den ca 29 mm inifrån så det verkar vara M30?
Mät innerdiametern med rätt sida av skjutmåttet så får du bättre noggrannhet.....:D
 
nizzehult
K Kane skrev:
Mät innerdiametern med rätt sida av skjutmåttet så får du bättre noggrannhet.....:D
Som du ser så är den delen skadad och här är det mest inom millimetern som det är intressant, det finns M28 och M30 och detta verkar vara det senare.
 
nizzehult
L
Tror inte det tar veckor för att få hem dom , det brukar gå på några dagar max en vecka
Det med att det sprack är väl värmen från motståndet som gjort plasten spröd
 
L Liteavvarje skrev:
Tror inte det tar veckor för att få hem dom , det brukar gå på några dagar max en vecka
Det med att det sprack är väl värmen från motståndet som gjort plasten spröd
De tar väl aldrig en vecka att få hem nått från Kina på Aliexpress, allt under 1 månad får ju anses vara mycket bra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har man tur kan de ligga på något europeiskt Alilager. Då kan man nog få hem dem på någon vecka. Är det lev från China så är två månader fortfarande snabbt.
Inte att förglömma att sista biten sköter Postnord som är som dom är......
 
nizzehult
Ljus Ljus skrev:
Har man tur kan de ligga på något europeiskt Alilager. Då kan man nog få hem dem på någon vecka. Är det lev från China så är två månader fortfarande snabbt.
Inte att förglömma att sista biten sköter Postnord som är som dom är......
Sant, jag har minst sagt blandad erfarenhet att beställa på ebay/Ali och det har som många kanske vet hänt en del.
Det klagas inom hela EU över den massiva importen av småsaker från Kina och då deras frakter subventioneras av deras statsmakter så konkurrerar dom inte direkt på lika villkor. Ingen bryr sig heller om att momsa småprylar så nu kollar man på hur man kan tygla detta inom hela EU...
Men...vad gör då kineserna? Jo, sätter upp lager inom EU och skeppar därifrån, då kan ingen klaga. Visserligen borde sakerna införtullas i landet även om dom bara ska skeppas vidare och ligger i en frihamn men det är så att säga det landets problem...
På många saker jag har beställt nyligen har det stått att det skeppas från Kina men det kommer sedan från Holland eller Litauen. Då blir tidsvinsten betydande. Hoppas att detta är en sån skeppning.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
nizzehult
Såja. Nu ska här installeras.
2½ vecka tog det - godkänt med tanke på att det varit storhelger.
Rapporterar om hur det gick sen och även länk var dom köptes.
 
  • Fyra gröna elinstallationsdosor med ihoprullade vita kablar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Fungerar det bra , en länk här till inköpstället inte fel
 
nizzehult
L Liteavvarje skrev:
Fungerar det bra , en länk här till inköpstället inte fel
Länk till själva inköpet finns redan i post #22.
 
nizzehult
Nu är det iaf betydligt varmare på ÖV så nåt har ju bevisligen hänt så ja, dom verkar funka. Nu har det varit rätt milt så det är svårt att veta hur det förhåller sig om temperaturen sjunker drastiskt men so far so good...
Mitt återstående problem är som jag berättade i början att jag inte är 100% säker på vilken slinga som går till vilket rum och sen betjänas av rätt termostat men jag kan tänka mig att man vill ha ungefär samma temp i alla rum och då blir detta i praktiken inget större problem. Fanns det nån snabb och enkel metod att utröna detta skulle jag testa - men jag har inte hittat nån.

Länken till inköpet är samma som tidigare:
https://www.aliexpress.com/item//32762954549.html?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.