Krilleman_215 jo det var ju det! Därför jag är så glad jag fick bort hylsan, så det blev en smal skruv kvar bara, så kan jag skruva fast ett sånt här fäste, och få upp ledstången. :D (Får bara hoppas att fästet är ihåligt, så skruven kan gömmas därinne.
Metallfäste för ledstång med rund skruvplatta och böjd stagarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Den är det inte hål i som bulten kan gå in i tror jag , då blir att såga och sätta den nya över

Stort grattis!

• Gilla
Korvfru
  • Laddar…
Hmm.. om de beslagen inte är ihåliga får jag gå på plan B, och hoppas gängorna för medföljande stiftskruv är samma som den som sitter i väggen. Skam den som ger sig! :) Såga vägrar jag.
Nickelbelagd ledstångskrok med synliga detaljer för montering och stiftskruv.
Skapa konto

Undra förresten om rörtången biter även på den utstickande skruven. Får testa imorrn.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
L
Biter nog bra och bra spjärn och dra enligt alla regler , ett hål blir det , har du tur kommer endast pinnbulten ut , annars ett större hål , bara att slå i bruk inte spackel , glöm inte att fukta före ,
och långa skruv och plugg , det är siporex , min 70 mm in för att det ska sitta bra , det är något som blir press på som ska sitta där

• Gilla
Korvfru
  • Laddar…
Jaha, får fortsätta tråden. Rörtången hjälpte inte för att få bort den utstickande skruvdelen. Inte heller två muttrar låsta mot varandra hjälpte för att få ur skruven ur väggen. Hittade heller inget beslag med samma hål och gängor som skruv i vägg. Lika bra det, eftersom rörtången förstörde gängorna på ena skruvfan.

Nu återstår alltså bara att såga av skruven som sticker ut. Vet inte vad jag behöver för verktyg till detta. Bild på skruven här nere. Det enda jag har hemma är en fogsvans, men det förstår jag inte är nog. Vilket verktyg behövs, nån som vet?

Utstickande, skadad skruv i en vägg med skadade gängor och repmärken från rörtång.
Skapa konto

Tigersåg har nämnts tidigare i tråden. Annars borde ett löst bågfilsblad fungera.

Bågfil går alldeles utmärkt. Vill man uppgradera maskinparken ytterligare ligger ett multiberktyg närmast till hands..

Fogsvansen klarar som du är inne på inte järn. En bågfil med metallblad är lösningen
Förslagsvis en stiletto som saknar själva bågen så du kan såga så nära väggen som möjligt.
Stiletto bågfil utan båge med metallblad för sågning nära vägg.
Skapa konto

Har man tillgång till en tigersåg är det såklart enklare.

Jag föresslår också Stiletto. Har du ingen så är det en billig investering.

Hur grov är skruven?

Tack för alla svar! Inser tyvärr att jag inte pallar med att såga av 7 stenhårda skruvar från väggen, oavsett verktyg. Jag har kommit på en Plan C! Jag kommer att köra på dessa beslag, som skruvas i med tre skruvar, och där skruven som sitter fast i väggen kan gömmas eftersom den är ihålig. Behöver dock införskaffa ett något kortare stift eftersom väggskruven tar emot efter ett tag. :)
Nackdelen är att jag inte kan ha en rundad ledstång som jag ville, utan det får bli en sån där platt greppbräda. Men bättre än innan iallafall..

Mässingsfärgat väggbeslag med tre skruvhål och ihåligt stift för dold montering av skruv.
Skapa konto

Flexibilitet är en mycket bra egenskap vid renovering! Visa resultatet sen!

• Gilla
Korvfru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.