Vi är på gång att bygga nytt och undrar därför lite om priser på elinstallation.
När det gäller el vill man ju oftast kosta på lite extra och jag är nyfiken på vad elektriker normalt debiterar för materialet.
Jag läste häromdan en insändare i Råd&Rön där någon fått betala 29kr/m för en vanlig EKK kabel (4x1,5)!
Hur vanligt är det med överpriser?
 
Om man läser trådarna här så låter det som det är satt i allmänt system, och att det är en förutsättning för elfirmornas överlevnad.

Men som det också framgår av vissa inlägg så är det inte utan orsak elektriker vägrar befatta sig med en del av de billigaste prylarna, som må vara typgodkända men ändå är riskabla att använda.
 
Har tyvärr varit med om att få betala ex. 150 kr + moms för ett lamputtag för takmontering som kostar cirka 30 kronor i affären (och med hälften i förtjänst för affären). Exakt samma produkt! Min erfarenhet säger att det så gott som alltid lönar sig att köpa materialet själv och sedan låta elektrikern montera, trots att de då ofta brukar kräva lite högre timpeng. Detta gäller även om du köper exakta produkter från ex. Eljo eller Elko. Alternativt, kräv bortåt 50% i rabatt på all material.
 
Man får väl vara lite diploatisk också...

att säga "jag har sett att de här prylarna kostar bara si och så på andra ställen, men jag vill hellre handla av dig" brukar vara en bra fras för att få förträffliga rabatter både här och där, speciellt om man säger till en mindre handlare/hantverkare att man inte vill handla på stormarknaden :)
 
Den va rolig, materialpriserna är t.om högre på dom stora firmorna.
 
Det kanske är därför dom blivit stora....
 
Upplever också att vi som köper elektrikerns arbete privat får "sponsra" timdebiteringen som används mot företag. För där är konkurrensen tuffare, och företagen (köparen) kan ställa andra krav. Har jag fel? :)
 
Vi får de priser vi förtjänar som kunder. Om entreprenören skulle tagit ut hela sin förtjänst på timdebiteringen skulle vi antagligen säga något i stil med "Fan va dyrt!". Nu gömmer entreprenören mycket av sin förtjänst i materialet i stället och vi tycker att vi gjort en bra deal om vi prutat ned timpenningen med någrav tior.

mvh
David (Som själv gått på den niten)
 
David har som vanligt helt rätt, så funkar den här ruttna branschen.
 
Ju fler sånna här trådar jag läser ju gladera blir jag över "min" elfirma. De tar inte ut mer för matrialet än vad jag kan köpa motsvarande matrial för och de är inte heller dyra på jobbet.

Generellt så brukar det funka bra med att be att få ett prisförslag och säga att man tänker jämföra det med ett annat förslag för att prriserna ska ramla ned en bit. Har kapat priserna på mycket bygmatrial på det viset. En vanlig 4" regel gick ner med 5:- metern.
 
?
 
220+moms
 
220 måste va den absolut billigaste elektrikern i hela sverige, har aldrig tidigare hört talats om nån som tar så lite.
Ja tar 320 + moms
 
ja jag har höjt priset nu från nyår till 220+moms, tidigare 200+moms, lägger på 40% på material
 
Min senaste elektrikerjobb i huset var timdebiteringen och pris för vissa material så här:

Timdebitering: 295 + moms
FK 1,5, 65meter = 104 + moms
Vägguttag inf 3x16A 4K J = 106 + moms

Sen 20 andra grejor jag ej fattar vad det är. Men jag anser de ligger bra till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.