M -MH- skrev:
Jaha, prövat lite då. De grova rören 28mm var lite bökigt, tog ca 45 s med min rems hot dog att värna. Svårt att veta när det var tillräckligt med lod, droppar på undersidan men såg inte fyllt ut uppe på.
Lödkopplingar är ju billiga, så jag kan rekommendera att offra några till testlödningar som du sedan kapar upp på längden för att studera resultatet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bra tanke. Vad skall jag se? :)
 
L
Det MH menar
Att det fyllt ordentligt i mellan muff och rör om du är osäker ,
Du kan sätta tången ganska lång ut på muffen , då blir det inte så varmt att det smälter på andra sidan , men kryper in ändå
 
Sågat itu en 15 mm koppling. Filade lite för att få jämna kanter, men orkade inte ända fram. :)

Sågade delar av en kopparledning med ojämna kanter på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Det har krypit in ordentligt , du kan värma lit längre ut på muffen så rinner inte den andra sidan bort , och värma lagom så inte tennet inte oxiderar ( blir svart ) se bara till att kopparn är ren , den ska blänka och på med flussen
 
  • Gilla
Villervalla72
  • Laddar…
Kapilärlödning slår alla andra förbildelsemetoder om den utförs väl, och kryper in i spalten, som bilderna från -MH- visar.
(y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jaha, då kapade jag fel rör då... Vid T-koppling av två rör skall ju ena änden vara 40mm kortare än den andra (om det är 40 c-c). Men nu blev den andra änden 40mm kortare... :D

Löda isår och sätta in nytt rör? Har ingen skarvmuff till 28mm hemma, och saluförs inte i detaljhandeln direkt. Samt att det inte ser bra ut.
 
L
Bara att värma lite extra och snurra runt på muffen med en polygrip utan att klämma till den ,
Samt värma röret lite ,torka av med en fuktig trasa , nu är det förtennt och kommer att bita bra med lite mera tenn , det smyger in bra , se till att rören är rena och på med mera fluss så ordnar det sig
Kan ta emot lite när muffen ska tillbaka , bara att värma lite till så smyger den ner
 
Det gick bra, Fluss och lite mer tenn så det fyllde upp.
(y)
 
Kan vara lite bökigt att komma åt ibland. ca 10mm mellan tången och taket, syntes inget efteråt. Röret bredvid var jag närmare taket, ca 5 mm. Då blev det två svagt bruna fläckar.
Kopparrör som löds nära tak med verktyg och rördelar synliga, med litet utrymme för manövrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nöjd med Falu snap, lätt att sätta upp och ta ner rören när man skall löda.
Kopparrör monterade nära taket med en tång och minimalt avstånd till ytan, lite bränning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Krilleman
M -MH- skrev:
Är nöjd med Falu snap, lätt att sätta upp och ta ner rören när man skall löda.
(y)

Precis, falusnap har fördelar. Purusklamman har ju som redan nämnts ett sidomontage på ca 30º och locket snäpps fast i mitten = Värdelöst!
Vit "Purusklamman Flexi", en rörklämma för olika storlekar, synligt sidomontage och centralt snäpplås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:

Slösurfade vidare in hos Purus...
Purus verkar ha slopat den klamman. Sålde den för dåligt månntro?!
http://www.purus.se/produkter/purusklamman/

Den nya varianten ser mer lik ut som Falusnap och har en bredare applikation med 10-16 i samma klamma. "Purusklamman Flexi"
http://www.purus.se/produkter/purusklamman-flexi/

Purusklamman Flexi, steglös rörklamma för rör 10-16 mm, lämplig för PEX och ALUPEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har märkt att det är lite vingelmån i de där lödmuffarna. Så lätt hänt att det inte blir riktigt rakt när man skarvar rör i längre stråk. Nu har jag tex 3,4 m rör där det skall vara två avstick ungefär i mitten med 50cm mellanrum. Istället för att göra dessa fyra lödningar i taket, funderade jag åp att löda ihop detta i någon slags jigg på bänk? En lång, rak planka med några klammer satta på lite distans och rakt såklart. Lätt att komma åt och löda på avsticken (någon dm till en ballofix) dessutom.

Eller är det bara att få upp det i taket och löda på? Det går ju rätt bra det med, men lite tråkigare arbetsställning.
 
L
Vingelmån ? dom jag använt har varit rätt tajta och en del lite svåra att få på , ska rören syns och det blir ett litet s.k. veck , så kan det gnissla i ögonkontakten
 
Min erfarenhet är att det går fortare att löda på plats, även om arbetsställningen som sagt inte alltid är den bästa. Annars är det alltid risk att det inte riktigt passar när man ska sätta upp det som du själv är inne på.

I det specifika fallet du beskriver hade jag nog lött på T-muffen på ena röret lött det sista på plats.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag kör nog uppe i taket då. Löder på det ena T-korset och avstick, sen passar in röret. Nu är det iofs bara 50cm mellan avsticken, vet inte hur jag skall på det snygg riktigt. Kanske bara att låta det hänga fritt i ena änden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.