RilleRock
N Nakenjanne skrev:
Hej!

Förstår inte hur jag går tillväga gällande spcconnect. Kör DHCP och skapat två ATS.
En Spc Connect med standard konfiguering. Samt en med mitt namn. Båda är konfade på samma sätt.

Den med mitt namn är status OK
Den med SPC Connect är status Initierar

Hur får jag SPC Connect att bli OK?
Och inne på spcconnect.com, hur vet jag vad mitt centralanvändarnamn och lösenord är?

ATS mitt namn:

23/12/17 13:22:17: Pollsändning OK
23/12/17 13:22:17: FlexC ATS Status: UPPE

ATS SPC Connect:

23/12/17 13:22:38: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:28: TCP anslutning OK
23/12/17 13:22:27: TCP anslutning stängd
23/12/17 13:22:26: Pollsändningsförsök missyckat
23/12/17 13:22:26: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:17: TCP anslutning OK


Vänligen
Du kan bara ha 1st ATS till connect.
Och du försöker ha 2 anslutningar?
Varför?

Ditt centralanvändarnamn är ditt användarnamn på din central...
som du har för att logga in i map.
Tex
Fredrik
1234
 
B
Efter många år är det dags att få upp utesirenerna. Två st, en led o en xenon. Totalt 170mA. Hur hade ni kopplat in den på ext? Vill ju att blixten ska gå längre än 3 min, som är gränsen för sirenen...

Har även ett relä-kort om det krävs att de drivs direkt från batteriet?

Närbild av en LED Banshee Excel Lite utesiren med tekniska specifikationer och inställningsdippswitchar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
B Boan skrev:
Efter många år är det dags att få upp utesirenerna. Två st, en led o en xenon. Totalt 170mA. Hur hade ni kopplat in den på ext? Vill ju att blixten ska gå längre än 3 min, som är gränsen för sirenen...

Har även ett relä-kort om det krävs att de drivs direkt från batteriet?

[bild]
170mA är inte mycket tillfällig belastning men det beror på hur mycket du belastar aux:en vid normal drift.

Lägg dem på en varsin utgång och programmera den ena som blixtljus.
Tiderna kan du sedan ändra under timers så blixten är igång längre.
 
B
Så siren till EXT, ta bort byglingarna , och sen en egen vanlig utgång som får agera blixt? Dvs BHO osv är bara såna som går använda för SAB?
 
RilleRock
B Boan skrev:
Så siren till EXT, ta bort byglingarna , och sen en egen vanlig utgång som får agera blixt? Dvs BHO osv är bara såna som går använda för SAB?
Blir bra.
Man kan även fördröja den yttre sirenen x antal sekunder vid larm så den inte hinner dra igång om man återställer inom tid x.

Bho/tr är sirensabotage.
 
B
Japp, såg det. Är nog bra ha några sekunder fördröjning.

Jag trodde BHO var signalen som släppte för att aktivera sirenen?
 
B
En fråga om motstånd. Installatören här satte 2k2 dubbelt, men spelar det någon roll egentligen mot 4k7? Hittar inte 2k2 nu när jag ska utöka...) klart det är bra med samma i alla , men tänker det bara är att ställa in per sektion. Men har det någon annan skillnad?
 
RilleRock
B Boan skrev:
En fråga om motstånd. Installatören här satte 2k2 dubbelt, men spelar det någon roll egentligen mot 4k7? Hittar inte 2k2 nu när jag ska utöka...) klart det är bra med samma i alla , men tänker det bara är att ställa in per sektion. Men har det någon annan skillnad?
Har ingen betydelse sålänge man ställer in rätt värde för sektionen i SPC.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Off topic: Detta är enbart en test huruvida RilleRock får en notis i sin telefon eller inte när någon skriver ett inlägg som RilleRock varit aktiv i och bevakar.
 
RilleRock
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Off topic: Detta är enbart en test huruvida RilleRock får en notis i sin telefon eller inte när någon skriver ett inlägg som RilleRock varit aktiv i och bevakar.
Tyvärr ingen push.
Det har bara skett när någon gillat ett av mina inlägg tex när Boan gillade mitt inlägg ovan.
Det kom som push.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att du bevakar tråden? Du kan inte ha råkat klicka på Bevakar-knappen och stängt av bevakningen?

Eller kan det vara så enkelt att du har Stör ej påslaget i din telefon?
 
B
Jag tycker Rillerock svarar grymt snabbt oavsett :)!
 
Hej!
Jag har äntligen kommit till skott och köpt ett SPC-larm (ready2go) och ska byta ut det gamla Securitas Direkt-larmet (Verisure). Eftersom jag inte kommer in i det befintliga larmskåpet kan jag inte få någon vägledning ang kopplingen där. Innan jag går vidare med att säga upp befintligt abonnemang så skulle jag vilja ha lite mer koll på hur inkopplingen sker. Räknar med att gamla PIR och magnetkontakter kommer att sitta kvar så att jag kan återanvända dem.

Till en början ska jag koppla in två befintliga PIR och ev. en ny. Dessutom tre magnetkontakter, MAP och siren.

1.Strömförsörjer jag allt från samma punkt i centralen? Funkar det att få in flera kablar eller måste jag ha en sockerbit/wagoklämma eller liknande?

2.Behöver MAP även en koppling till 12v eller räcker det med x-bus?
 
B
Map behöver 4 trådar. Spänning och bus.
 
  • Gilla
Smatte
  • Laddar…
B
V VikHe skrev:
Max 6st detektorer av typ magnetkontakt eller glaskross på samma sektion, om man ska följa branschstandard :)

Helst en egen sektion per rum också, men det kan vara överkurs i en villa.. :)

Om dagen kommer när en larmpunkt börjar falsklarma så är det värt många timmars felsökning om anläggningen är vettigt sektionerad.
länge sen, men insåg just att jag kört en sektion per fönster/dörr, vilket gör att det snart blir några stycken... men hur koppla då om man ska ta två fönster tex, går det göra och ändå få till så det går få ut vilken som larmar? (det borde ju gå rent tekniskt, med trippelmotstånd, men det är kanske onödigt ?


Inser nu att det är ju bara lägga dem efter varandra med ett motstånd parallellt över varje NC. Öppnas sen så larmar det ju för motståndet går i taket. här skulle det ju rent tekniskt gå att ha olika motstånd vilket skulle göra att det skulle gå avgöra vilken som öppnat, men så avancerat kanske man inte gör?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.