Hej,

Har tänkt att renovera i hallen och har ett element som liksom är i vägen.

Tänkte att det borde man plocka bort under renoveringen men osäker på hur att gå till väga.

Har vattenburen värme så min fråga är kan jag plocka bort elementet utan att behöva tömma hela systemet?
Kopplingar till ett element i en hall som är en del av ett vattenburet värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar på en vit vattenburet värmeelement, inklusive rör och termostatventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kopplingarna till elementet ser ut som på bilderna.

Tacksam för svar och tips

Mvh/Mattias
 
  • Gilla
Freelancer500
  • Laddar…

Bästa svaret

I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.

I bild 2 skruvar du in termostaten till max, då stänger du av tilloppet.

Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.

Det finns risk att ena/bägge ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.

Edit: korrigerat autokorrigering (ena/bägge).
 
Redigerat:
  • Gilla
Victor Forsberg och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.

I bild 2 skruvar du in termostaten till max, då stänger du av tilloppet.

Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.

Det finns risk att ena/väggen ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.
Tack för ett enkelt och tydligt svar.
 
Det kommer troligen att läcka en del men stoppa förstås också cirkulationspump innan du öppnar.
Lägger du blindplugg kan du ju köra resten av systemet under tiden...
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
När jag har plockar ner element för renoveringar har pluggar inte behövts. Någon gång har jag haft en glassburk för att fånga dropp.
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
Ser nu att jag skrev ett ord (max) som kan bli syftningsfel, ”I bild 2 skruvar du in termostaten till max”, det jag menar är att man skruvar in termostaten till 0 (alt. *), alltså sänka temperaturen till ”noll”.

När du lossar muttern på returen så ska det inte komma särskilt mycket vatten.
Det kan vara bra att notera trycket i värmekretsen innan du öppnar systemet, då går det att kolla om trycket sjunker.
 
  • Gilla
Maggot86 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Visst.
stäng både tillopp och retur som sagts.
Därefter lufta elementet. Trycket skall upphöra nästan direkt. Försätter det att rinna/droppa är det troligtvis den övre ventilen som är otät.
 
  • Gilla
mathor
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Nu vet jag hur jag skall göra. Köper nog två blindpluggar då det kommer ta någon dag eller två innan jag sätter tillbaks elementet.
 
Krilleman
Jag proppar alltid anslutningarna när jag plockar bort en radiator. Det finns alltid klåfingriga hantverkare eller ungar i närheten.

Dessutom skyddar dom gängorna mot färg och annan gucka som används vid renovering!

Billiga är dom också!

https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/
 
Tack för svaren , och länken. Dum fråga kanske men hur vet man vilken storlek på mutter man skall köpa för proppen? Genom att mäta diametern på rören? Kan ju inte gärna plocka bort en mutter och mäta ;)
 
Staffans2000
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag proppar alltid anslutningarna när jag plockar bort en radiator. Det finns alltid klåfingriga hantverkare eller ungar i närheten.

Dessutom skyddar dom gängorna mot färg och annan gucka som används vid renovering!

Billiga är dom också!

[länk]
Det var som ...
Finns det sådana färdiga?

Staffan
 
Krilleman
Funnits minst sen -85 :p

Radiatorventilpropp, förkromad, RSK-nummer 482 02 10, från 1985.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Staffans2000
Efter min tid alltså.
Vi körde med lösa stolpar och huva som propp.
 
Krilleman
Det går ju precis lika bra dock...

Alltså nippel med mutter och ett gängat lock på det.
 
Jag köpte två sådana smidiga proppar som krilleman länkade om och det funkade perfekt, smidigt och skönt då man har klåfingriga små ;) Tack för hjälpen alla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.