Man brukar göra en klack av tex flytspackel i en liten gjutform
 
Du kan sätta stålreglar mellan golv och tak och skruva våtrumsgips på detta.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Duschkabin, alla dagar i veckan. Då får du inget problem med bygga in rör eller tätskikt osv.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man brukar göra en klack av tex flytspackel i en liten gjutform
Hur menar du? En klack för att fästa reglar i?
 
O Olaf3 skrev:
Duschkabin, alla dagar i veckan. Då får du inget problem med bygga in rör eller tätskikt osv.
Har tänkt i de banorna men de är ju inte snygga alls tyvärr!
 
W williamspäron skrev:
Många värdefulla svar så fortsätter med mina källarfrågor. Vi har ett utrymme vi tänkte använda som dusch. Brunn är nylagd och väggarna är putsade. Tanken är att köra tätskikt i hörnet där röret går (golv/väggar). Jag är dock lite fundersam på hur jag ska bygga in röret. Vill helst skippa organisk material men vet inte om det går. Har någon ett bra förslag?
Jag hade nog limmat upp en sån här vinkel i hörnet, snabbt stabilt och oorganiskt.
345:- på hornbach.
Metallvinkel och gipsskivor staplade i byggvaruhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jackson vinkelbeslag och element för rörinbyggnad, borr i vägg och montering med lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade nog limmat upp en sån här vinkel i hörnet, snabbt stabilt och oorganiskt.
345:- på hornbach.
[bild]
[bild]
Perfekt, tack! Hur kaklar man på en sån rackare? Eller det kanske inte går?
 
Jag byggde om hela min relax i källaren och satte upp jackonskivor mot yttervägg. De är starka. Så de fungerar som vilken skiva som helst att kakla på. Börja med att få dit tätskiktet korrekt. Sen är det bara att kakla utanpå. Inga konstigheter.
 
  • Gilla
williamspäron och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag byggde om hela min relax i källaren och satte upp jackonskivor mot yttervägg. De är starka. Så de fungerar som vilken skiva som helst att kakla på. Börja med att få dit tätskiktet korrekt. Sen är det bara att kakla utanpå. Inga konstigheter.
Ok, då blir det en sådan vinkel. Det här med tätskikt verkar vara en djungel och jag är inte riktigt säker på vilket märke jag ska använda, är det olika typer av tätskikt beroende på underlag?
 
För att ge dig ett exempel så använde jag LiP's system och deras vs 30. Viktigt att tänka på att inte snåla med det. Men sjukt lätt att använda. Detta fungerar bara om du har stenväggar om jag förstått det hela rätt... (Någon får gärna snäppa mig på handen här men tror detta är rätt info).
 
W williamspäron skrev:
Många värdefulla svar så fortsätter med mina källarfrågor. Vi har ett utrymme vi tänkte använda som dusch. Brunn är nylagd och väggarna är putsade. Tanken är att köra tätskikt i hörnet där röret går (golv/väggar). Jag är dock lite fundersam på hur jag ska bygga in röret. Vill helst skippa organisk material men vet inte om det går. Har någon ett bra förslag?
Använd plåtreglar och våtrumsgips och bygg en slits...
 
S SpackelFredrik skrev:
Använd plåtreglar och våtrumsgips och bygg en slits...
Jag tror för mig och många andra så är en slits ett avlångt hål. Var det det du menade att han skulle bygga? Om så, vad ska han använda slitsen till?
 
Slits eller gipsgubbe...bygg in den med plåt och våtrumsgips
 
Hej igen, får så många bra råd här så testar med en till fråga. Håller som bäst på med att riva ner gammal vävtapet samt några kakelrader på väggen. Tyvärr följe putsen med och det verkar inte bättre än att jag måste ta bort all puts på väggen då den liksom inte sitter fast mot underlaget. Vad ska jag göra? Putsa om eller kan man montera en våtrumsskiva? Blir ju lite extra pilligt med att putsa om då jag måste ta bort vattenledningar.

Delvis riven vägg med synlig skadad puts och rörledningar, avfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En till fråga, om jag temporärt ska leda om vattnet så jag kommer åt, finns det flexibla slangar jag kan använda? Tänker att man i sådana fall ha så pass långa att man utan större problem kan putsa om väggen.
Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.