Jag håller även med en del tidigare talare i tråden. Ha inte för bråttom med renoveringarna. En stor del av renoveringsprocessen är att bo in sig i huset och känna vilka lösningar som fungerar och vilka som inte gör det. Sen kan man lägga krutet (och pengarna) på att åtgärda det som är viktigast för en. Dessutom är det ju så att att göra ett hus till sitt eget handlar mycket om att bo i det och skapa egna minnen. Jag har både renoverat hus och byggt nytt (ett fritidshus) och det nya huset kändes inte heller som "vårt" förrän efter några säsonger i det trots att vi valt alla lösningar själva. Däremot är det ju inget fel på att börja fundera och planera redan i ett tidigt stadie :)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Fulkemisten
Övervägde takhögtalare när jag byggde om. Satte provisoriskt upp ett par vanliga i taket och provade. Ljudbilden blev skum för tv och ljudet gick rakt upp till övervåningen. En släkting renoverade just och satte in ordentligt högkvalitativa i taket på hela undervåningen. Hörde inget där uppe men ljudbilden var fortfarande som om på centralstationen eller i ett köpcenter.
Lite OT men köp skapliga golvhögtalare istället. Kul med bra ljud när man bor i hus. Barn växer upp fortre än man tror och är ofta kloka. Sladdar brukar vara ett problem i några månader om alls.

Välkommen och grattis till huset.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Jag har takhögtalare till musik inbyggt i köket och är supernöjd med ljudet, blir nog även att installera i vardagsrummet när renovering kommer dit, kul projekt och lycka till!
 
Snygg färg på luckorna! Vi har precis byggt en garderobsvägg i vårt nya sovrum med den luckan från Ballingslöv. Den har färgkod S 7500-n. På väggarna valde vi S3010-B50G för en varm och dov känsla. Bild kommer i min tråd under dagen.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Angående ljudisolering så är det ju en bärande vägg mellan sov/vardagsrum som garanterat har minimimått 95mm. Så att isolera den med typ glasull bör räcka gott. Jag har isolerat vår vägg mellan sov/badrum och man hör med nöd å näppe om någon står å duschar ☺️
Har facit på mellanväggarna nu; är 70mm reglar med 10mm spåskiva på varje flank. Tror du fortfarande det räcker med att isolera innandömet och ersätta med gips (eller dubbelgips) på sovrumssidan? :)

J Jarlsgård skrev:
Sen lär takhögtalsre höras upp ja. Dels för att du fäster det direkt i taket å på så vis kapar allt som eventuellt kunnat ta upp vibrationer på vägen, sen vettekatten hur bra ljudbilden blir om allt kommer ovanifrån? :)
Ja, båda de sakerna är potentiella problem med den lösningen. Jag är lite mer inne på ett Sonos-system nu efter att ha läst på litegrann; en något mindre "snygg" lösning men ändå relativt kabelfritt och klart mer defensivt/lättinstallerat än att ge sig på takhögtalare.

SysterNett SysterNett skrev:
Snygg färg på luckorna! Vi har precis byggt en garderobsvägg i vårt nya sovrum med den luckan från Ballingslöv. Den har färgkod S 7500-n. På väggarna valde vi S3010-B50G för en varm och dov känsla. Bild kommer i min tråd under dagen.
Ser fram emot bilder! Vi köpte en provburk med just S7500-N igår; men vi är inne på att antagligen dra det lite mörkare än så. Vi tog med vår gråa planka, åkte förbi en försäljare av Ballinglöv och jämförde den med färdiglackade dörrar i peppargrå, och skillnaden i glans i färgen gör den lite mörkare i skåpvariaten än i väggfärg med mindre glans. Väl inne på Happy Homes som ligger just bredvid så fick vi prata med en försäljare (Peter) som gav oss en rejäl lektion i färgteori -- mycket givande! Han samlade ihop provbitar med det kakel vi har (blankt vitt), det golv vi har (click i lätt gråbeige) och förklarade tålmodigt med hjälp av ett tjugotal små testfärgslappar hur det kritvita i kaklet kommer "smutsa ned" väggfärger som ligger för nära i nyans; hur de varma tonerna i golvet riskerar skära sig med allt för kalla väggfärger och hur en neutral grå (som t.ex. S7500-N) egentligen kommer uppfattas som något varm eftersom den innehåller så mycket svart. Slutsatsen för vår del var att eftersom vi siktar på något mattare luckor än praxis (glans ~15, vilket är mellan halvblank och matt) så behöver vi en något mörkare ton på luckorna för att få samma slutresultat. Vi har även med provburkar hem som drar något åt blått eller något åt rödgult, för att kunna testa fram lite olika väggfärger.

Kan verkligen rekommendera att besöka en färg eller bygghandel såhär dagarna före jul om man vill ha bra hjälp. Alla andra verkar ha fullt upp med att fylla kundvagnar med prinskorv och personal i renoveringsbranchen verkar formligen längta efter att få hjälpa till med allehanda färgval och funderingar.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Tidig julfrid har inträtt då inte mindre än tre (3!) fondväggar har fått sätta livet till. Med lika delar högmod som entusiasm gav vi oss på att riva ut de gamla tapeterna, och tack och lov har de tidigare ägarna antingen köpt väldigt bra tapeter och/eller väldigt dåligt lim. Det gick att dra loss våderna utan större problem, och kvar är en något luddig men klart mindre upprörande yta.

Rum under renovering med delvis avriven röd och vit blommig tapet, vit dörr och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med nyligen avlägsnade tapeter, synlig spis, arkadformad dörröppning och omatchade taklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklisterna på innsidan av valvet visade sig vara en bärande del av konstruktionen, då hela överliggaren var spikad i klossar som bara hölls på plats av taklisten i deras instuckna plats i stålbalken. Har delegerat en ny lösning på valvet till designavdelningen. Det nuvarande valvet verkar vara någon sorts byggsats med lister och täcksidor som tyvärr (tack och lov?) inte direkt passar min smak.

Renoveringsprojekt med en halvt avtäckt fondvägg som visar ett blommigt tapetmönster och ett naket hörn med valv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ikväll blir det julfrid och överkonsumtion i dagarna tre som traditionen bjuder. Nästa steg är att förverkliga de olika färgproverna som jag skrev om i föregående inlägg för att försöka hitta en långsiktig lösning på hur rummet ska se ut när det är klart.

Tack också för kommentarerna om att skynda långsamt. Planen för vår del är att försöka hitta en långsiktig design och sedan stegvis jobba oss ditåt utan större stress. Tidigare i lägenhet renoverade vi ungefär ett rum per år, och även om det inledningsvis lär gå något snabbare så är det nog ungefär det tempo vi siktar på även här. Dock ser jag gärna att t.ex. de lister man väljer till det första rummet även passar bra i det sista rummet, så just nu blir det väldigt mycket planering och relativt lite byggande. :)

God jul!
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Verkligen rörigt! Vi har sex olika tapeter än så länge, men du kan bara se en i taget om du inte är rejält skelögd. Mellan fondväggarna är det rejäla sektioner i antingen vitt eller en färg som finns i tapeten.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Snygg täljstensspis! Den är lite sotig och flottig, men det kan ni enkelt tvätta bort med såpavatten och en tvättsvamp.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Ja det tror jag. Kör med 70mm isolering och osb alt byggplyfa och sen gips på det. Bör vara tillräckligt för att ta bort de mesta ljuden :) om sovrumsdörren inte är massiv så kanske det kan vara värt att byta ut även dessa?

Angående högtalare så är min far lite av en sonos geek och kör med soundbar till båda sina tv apparater och jag måste medge att ljudet är rätt så bra faktiskt! Kör själv med en Harman kardan soundbar med förvånansvärt bra ljud! :)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Angående högtalare så är min far lite av en sonos geek och kör med soundbar till båda sina tv apparater och jag måste medge att ljudet är rätt så bra faktiskt! Kör själv med en Harman kardan soundbar med förvånansvärt bra ljud! :)
Var förbi och testlyssnade också, verkar riktigt bra. Playbar finns tyvärr inte i vitt, så ropade in en Playbase på eBay och sen får jag expandera systemet eftersom. :)

J Jarlsgård skrev:
Ja det tror jag. Kör med 70mm isolering och osb alt byggplyfa och sen gips på det. Bör vara tillräckligt för att ta bort de mesta ljuden :) om sovrumsdörren inte är massiv så kanske det kan vara värt att byta ut även dessa?
Tror jag kör på det som grundplan! Jag har testat få bort tapetresterna på en vägg nu genom att blöta med tapetklister och skrapa, tyvärr utan större framgång. Det funkar, men processen är för långsam för att vara hållbar på så stor yta. Resterna av ~15 minuters blötande och skrapande blev en relativt liten kvadrat på mitten:

Vägg med tapetresterna efter blötläggning och skrapning, och en mobil laddare i uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sovande småbarn är undanröjda ska jag testa slipa med sandpapper/excenterslip istället och se om det verkar fungera. Annars antar jag att alternativet är någon sorts renoveringstapet?
 
Finns tapetborttagarfe för max en 500-hundring som fungerar betydligt bättre än att blöta med tapetklister.
9489190649886.jpg
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Har testat både tapetborttagare och klister/vatten. Tapetborttagare funkar för det mesta men tycker nog ändå klister/vatten funkar bäst. Det jag dock märkt är att det bästa är att låta det stå och dra ett par timmar. Så kleta på friskt och täck för med typ byggplast eller liknande och låt det stå och dra över en natt så borde det släppa lätt! Förutsatt att det inte redan är så du gjort då :crysmile:
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Har testat både tapetborttagare och klister/vatten. Tapetborttagare funkar för det mesta men tycker nog ändå klister/vatten funkar bäst. Det jag dock märkt är att det bästa är att låta det stå och dra ett par timmar. Så kleta på friskt och täck för med typ byggplast eller liknande och låt det stå och dra över en natt så borde det släppa lätt! Förutsatt att det inte redan är så du gjort då :crysmile:
Jag tycker tapetborttagaren fungerar bra om man låter den göra sitt jobb, dvs inte tror att det räcker att dra den snabbt över ytan. Man måste hålla den stilla så limmet lösts upp innan man flyttar vidare. Lukten som uppstår är dock klart suspekt, ett våtvarmt omslag av lim och matos :/
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Ser inget som behöver tas bort på den väggen?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser inget som behöver tas bort på den väggen?
Det blev kvar ett luddigt lager från när jag slet bort tapeterna. På bilden nedan har jag slipat övre delen men inte t.ex. ned till vänster.

Vägg där övre delen är slät efter slipning och nedre delen har kvar luddiga rester från borttagen tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade både slipning för hand och med excenterslip; båda kan vara gångbara alternativ även om handvarianten dammar något jävulskt och powertool-versionen låter på motsvarande sätt, även om resultatet blir bra. Ska låna en tapetbastu som ni föreslår och testa med den också. :)

Vägg där tapet avlägsnats, övre del slät efter slipning och nedre del med kvarvarande tapetludd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.