Efter att ha läst igenom ovanstående så tycks det handla om klassiskt "mögel i torpargrund". En erfaren överlåtelsebesiktningsman känner direkt om det är mögel eller bara torv-/jordlukt. Mögel i tryckimpregnerat virke har också en karaktäristisk lukt.
Tryckimpregnerad syll är vanligt problem men även grundens ventilation spelar in. Det är många olika faktorer som kan orsaka problemen. Svårt men en riktig besiktning och mätning av en erfaren besiktningsman bör kunna fasställa problemet och presentera en lösning.
 
S seniorkonsult skrev:
Efter att ha läst igenom ovanstående så tycks det handla om klassiskt "mögel i torpargrund". En erfaren överlåtelsebesiktningsman känner direkt om det är mögel eller bara torv-/jordlukt. Mögel i tryckimpregnerat virke har också en karaktäristisk lukt.
Tryckimpregnerad syll är vanligt problem men även grundens ventilation spelar in. Det är många olika faktorer som kan orsaka problemen. Svårt men en riktig besiktning och mätning av en erfaren besiktningsman bör kunna fasställa problemet och presentera en lösning.
Jo, i mitt fall har jag så svag doft att bara vissa känner det, besiktningsmannen kände inget.
Bara jag med allergi, en bekant samt en fuktutredare med känslig näsa kan känna det svagt när man kommer in i huset om man "funderar" på det ..

Men jag är ändå lite nyfiken på göra en luftanalys för att säkerställa vad det är, det kan vara något helt annat.
 
S johd01 skrev:
Köpte denna, får se om det funkar :)
[länk]
Ska bli intressant att höra om det fungerade. Vet inte om jag ska beställa nu på en gång eller vänta tills du berättar hur det gick.

Läste för övrigt här och där stod det om den du köpte. http://ozongeneratorer.se/
 
Dom har varit och tittat i grunden och ville sätt in en fläkt.Dom hittade inget speciellt förhöjda värden så det är dålig cirkulation, men fläkt och ozonbehandla var det som gällde. Tror jag ska testa med fläkt och ozonbehandla själv. Dom skulle ta 21000 för behandlingen och det kändes lite svettigt. Jag har mailat om ozongeneratorerna så får se vad dom tror och vilka garantier som finns.
 
Ville de endast sätta in en fläkt, ingen avfuktare?
21000 låter rätt mycket för behandlingen, om det är ozonbehandling det handlade om
 
Ja 21000 tyckte jag också lät mycket.
Jag mailade företaget som sålde ozongeneratorer för att göra det själv och fick detta svar.
Kan detta vara problemet som dom säjer?

Vad du beskriver låter precis som lukt orsakad av pentaklorfenolbehandlat virke. Karakteristiskt för denna typ av kemiska lukter är att de har en oerhört bra förmåga att sätta sig i kläder, textilier och andra material. Det är inte ens ovanligt att till och med plastpåsar suger upp lukten.


Pentaklorfenol är förbjudet sedan 1976 på grund av dess giftiga egenskaper. Efter en längre tid kan pentaklorfenol, eventuellt med hjälp av mikrobiologisk påväxt brytas ner till bland annat kloranisoler. Dessa ämnen avger en lukt liknande mögellukt. Effekten kan förstärkas om virket dessutom är fuktigt.


Ozon bryter även ned kemiska ämnen i mindre kortare molekyler däribland kloranisoler. Lukten försvinner oftast permanent men i undantagsfall kan det komma tillbaka efter något år beroende på att ämnena har trängt ned i porösa material som sedan återvandrar till ytan och luften.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det låter som en
E Elis.B skrev:
Ja 21000 tyckte jag också lät mycket.
Jag mailade företaget som sålde ozongeneratorer för att göra det själv och fick detta svar.
Kan detta vara problemet som dom säjer?

Vad du beskriver låter precis som lukt orsakad av pentaklorfenolbehandlat virke. Karakteristiskt för denna typ av kemiska lukter är att de har en oerhört bra förmåga att sätta sig i kläder, textilier och andra material. Det är inte ens ovanligt att till och med plastpåsar suger upp lukten.


Pentaklorfenol är förbjudet sedan 1976 på grund av dess giftiga egenskaper. Efter en längre tid kan pentaklorfenol, eventuellt med hjälp av mikrobiologisk påväxt brytas ner till bland annat kloranisoler. Dessa ämnen avger en lukt liknande mögellukt. Effekten kan förstärkas om virket dessutom är fuktigt.


Ozon bryter även ned kemiska ämnen i mindre kortare molekyler däribland kloranisoler. Lukten försvinner oftast permanent men i undantagsfall kan det komma tillbaka efter något år beroende på att ämnena har trängt ned i porösa material som sedan återvandrar till ytan och luften.
Det låter som det mest rimliga svaret. Jag skulle tro att detta även är problemet i mitt hus då det är byggt på 70-talet och övriga saker stämmer in precis.
 
Då ska jag nog chansa och beställa. Återkommer med resultat.
 
Varifrån beställer du den?
 
E Elis.B skrev:
Jag beställde den ifrån [länk]
Har du hunnit testa ännu?
 
Jag själv köpte denna och har kört i två dagar, tycker den fungerar bra faktiskt. Det är en fin fräsch lukt, luktar lite som vattenfall.
http://www.lfs-web.se/luftrenare-silent.htm
Det är alltså en Ljudlös fotokatalytisk luftrenare som heter AirSteril Silent.

Man kan välja med eller utan ozon, jag kör just nu med endast UV samt fotokatalys. Köpte en ozonlampa på lägstanivån också som jag kan testa sen kanske.
 
Nu har jag testat den och det fungerade klockrent, all lukt är borta och jag hoppas att det fortsätter så. Skulle den komma tillbaka så måste dom göra en grundligare undersökning. Om jag förstod det rätt så är fördelen med ozonet jämfört med luftrenaren att jag bara behöver köra den en gång än kontinuerligt.
 
E Elis.B skrev:
Nu har jag testat den och det fungerade klockrent, all lukt är borta och jag hoppas att det fortsätter så. Skulle den komma tillbaka så måste dom göra en grundligare undersökning. Om jag förstod det rätt så är fördelen med ozonet jämfört med luftrenaren att jag bara behöver köra den en gång än kontinuerligt.
Vad bra. Hoppas det inte kommer tillbaka.

Har du märkt några andra konsekvenser av ozonet, jag har läst lite om att silikon osv kan skadas? Men just ozoneair kanske hanterar det eftersom den "pulsar" ut ozonet snarare än trycker på max hela tiden.

Köpte du den stora?

Du har rätt angående luftrenaren, jag resonerade dock som så att man kan få andra fördelar då jag är allergisk mot kvalster, damm och lite mot katt. Jag köpte en OzoneAir Pro men skickade tillbaka direkt. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.