Med lätt tveksam timing slog vi till under sensommaren och bytte en smärre förmögenhet mot ett i stora drag välmående Älvsbyhus i ett och halvt plan. Sent om sider har vi lyckats flytta in och nu stundar en lång period av ombyggnationer och anpassningar för att göra ett hus till Vårt Hus, trots en praktiskt tagen total avsaknad av erfarenhet eller kunskap.

Ett vitmålat Älvsbyhus med en våning och loft, omgivet av en välskött trädgård och en stenlagd uppfart som leder till ett dubbelgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som charmade oss var framförallt planlösningen; dubbelgarage samt ett hobbyrum som, trots att ingen av dem ligger i själva huset, är husets hjärta. Nedre plan har alla nödvändigheter för det dagliga livet och ovanvåningen ger yta att växa på, med möjlighet att dela upp allrummet i ett eller flera barnrum och en fritidsgård efter behov.

3D-planritning av ett Älvsbyhus i ett och ett halvt plan med inredning och etiketterade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en våningsplanslayout med etiketterade allrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots att vårt husägarliv bara kan mätas i dagar än så länge så är det många projekt som stundar. Första prioritet blir att få någon sorts rätsida på stilen i kök/vardagsrum/hall/inre hall på nedre plan, som trots att de sitter ihop i en enhet är ett potpurri av färger och intryck. Vår inredningsstil skiljer sig markant från de förra ägarna i bemärkelsen att vi är starka förespråkare av enhetlighet, militanta motståndare till fondväggar och har en lätt sjukligt strävan för harmoni kring små detaljer som lister, foder, eller fönsterbänkar. Här är vi idag (med gamla ägarnas inredning);

Inredning i ett vardagsrum med blandade färger, trämönstrad tapet, vedspis och svart lädersoffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedervåningen i Älvsbyhus med blandade färger och inredningsstilar, synliga trappa och kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök och matplats med blandad inredning, flera träslag och tapeter, och svarta stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedervåningen består av inte mindre än 11 olika färger/tapeter/fonder på väggarna; tre olika sorters golv (exklusive våtrum/tvättstuga) och två olika sorters träslag i köket. Även om ovanvåningen även den kan liknas vid en målares palett så är den ett något senare problem, då vi inledningsvis främst räknar med att nyttja nedervåningen och fortsatt använda övervåningen som ett tillfälligt förråd av saker och/eller gäster.

Attackplanen är som följer;
- Ta bort panelväggen i vardagsrummet. Den är stickig och totalt olämplig för små barn med utforskarbehov.
- Riva spånskivan på samma vägg och ersätta med gips samt ljudisolera mellanrummet. Det tog ganska precis en kväll med farföräldrar på besök för att inse att TV-ljud i sovrummet inte är önskvärt de kommande 20 åren. Möjligtvis räcker det att bara riva väggen från sovrumshållet, isolera samt sätta spånskiva + gips på den sidan, rekommendationer? Känns svårt att bygga ut väggen åt vardagsrumshållet och få det att gå snyggt ihop med valvet mot innerhallen (till höger på mittenbilden).
- Plocka ned överskåpen ovanför diskbänken. Vi behöver inte platsen och jag är lång nog att inte se kaklet om jag står framför dem.
- Kakla upp med samma kakel där skåpen satt, ersätta med hyllor.
- Lämna in alla täckskivor och skåpluckor/lådfronter på omlackering (Ballinglövs peppargrå nyans).

Målbilden rent stilmässigt ser ut såhär:

Modernt kök med enhetliga svarta skåp och lådor, vit tegelväggskakel, öppna trähyllor och inbyggda köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som extranivå har jag funderingar på att sätta upp högtalare i taket i vardagsrummet. Sladdar och synliga högtalare är lite av ett no-no både på grund av estetik samt klättrande/slitande/förödande små barnhänder. Något i stil med detta:

3D-ritning av en husplan som visar vardagsrum, sovrum, hall och uterum med planerade renoveringspunkter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idén här är alltså att sätta kabelkanaler färdigt i väggen när den ändå rivs och förbereda dragning från takhögtalare till TVn, för att sedan ge sig på taket; hänga upp fyra inbyggda högtalare och, på något sätt, dra dem mot de förberedda kanalerna i väggen. Det här är den delen av målbilden som är mest luddig rent praktiskt. Finns det risk att takhögtalare hörs tydligt genom taket en våning upp? Finns det ens plats att sätta upp såna i ett "vanligt Älvsbyhus-tak"? Det som sitter där just nu är gipsskivor; men jag har ingen aning om vad som ligger mellan. Erfarenheter, tankar eller vilda protester på det här området är mycket uppskattade. :)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Grattis och lycka till, men känns lite synd om ni betalade extra för massor av ytskikt i bra skick för att sedan ändå göra om såpass mycket.
 
S johd01 skrev:
Grattis och lycka till, men känns lite synd om ni betalade extra för massor av ytskikt i bra skick för att sedan ändå göra om såpass mycket.
Tack!

Förstår vad du menar med ytskikt, men jag tänker att det absolut perfekta huset inte riktigt existerar och då är ytskikt en väldigt tacksam svaghet i jämförelse med t.ex. en ändring av planlösning; brist på bastu eller ett kök/badrum som ska bytas ut. Kostnaden för att lackera om köksluckor, täckskivor och lådor är ca 10k och det lär väl gå på ca 10k till att köpa material och färg till resten av rummet, så ändå relativt lite pengar i sammanhanget. :)
 
Egentligen skall man bo in sig lite i bostaden, innan man vet vad som behöver rättas till.

Men ibland orkar man inte vänta, och man vill ha något att göra/fixa.
 
  • Gilla
K Widehall
  • Laddar…
Det finns väl inga skall, man gör det när man tid, lust och pengar. :)

Välkommen till forumet Setomidor, det ska bli kul att följa ditt projekt! Jag gillar köksritningen.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
T
Ni har i princip hittat min drömplanlösning med dubbelgarage och hobbyrum i ett, den delen av huset hade snabbt vigts till min mancave hehe :)

Ska bli kul att följa detta :)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
För att isolera för ljud räcker det säker att öppna från ena sidan. Dubbelgips ger ännu bättre isolering om du har plats, speciellt i kombo med spånskiva. Stomljud och golv-ljudsläpp är svårare att fixa men kanske går att lägga något dämpande nedanför en av skivorna.
Takhögtalarna kommer garanterat höras till övervåningen. Testa och håll en högtalare mot taket och lyssna uppe.
 
Grattis till huset och lycka till framåt! Att ljudisolera den här typen av hus kan vara en utmaning. Förutom de planer du har så kan gardiner och tjocka mattor dämpa till viss del också.

"Många bäckar små."
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Ni har i princip hittat min drömplanlösning med dubbelgarage och hobbyrum i ett, den delen av huset hade snabbt vigts till min mancave hehe :)

Ska bli kul att följa detta :)
Det är ganska precis så det kommer gå till; förutom att hobbyrummet blir min frus girlcave (ladycave?). :p Det kommer dekoreras med arbetsbänkar och stora bord för att kunna husera allt från tvåltillverkning till screentryck och tavelverkstad.

helrob helrob skrev:
För att isolera för ljud räcker det säker att öppna från ena sidan. Dubbelgips ger ännu bättre isolering om du har plats, speciellt i kombo med spånskiva. Stomljud och golv-ljudsläpp är svårare att fixa men kanske går att lägga något dämpande nedanför en av skivorna.
Takhögtalarna kommer garanterat höras till övervåningen. Testa och håll en högtalare mot taket och lyssna uppe.
Tack för feedback! Dubbelgips är absolut en möjlighet på sovrumssidan, blir lite dörrfoder som ryker men det klarar vid oss utan.

Angående ljudet hade jag en diskussion med en vän, tillika audiofil, och han argumenterar starkt för att takmonterat ljud "framifrån" kommer uppfattas som att det kommer från ett konstigt håll. Om det även finns överhängande risk att spela för hela övervåningen känns det som ett något riskfyllt projekt. Just nu kollar jag på om en Sonos Playbase med Play:1s som bakhögtalare och en golvsub kan vara ett alternativ. Har aldrig haft något bättre än TV-högtalare så för min del kommer det nog vara en massiv förbättring oavsett, men är lite orolig för att den trådlösa setupen kommer ha svårt att hänga med när man spelar PS4 eller liknande.
 
Jag har Sonos till TV-ljudet och har aldrig upplevt något problem att ljudet är i osynk eller liknande. Vad tänker du skulle vara problem med PS4-spelande?
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag har Sonos till TV-ljudet och har aldrig upplevt något problem att ljudet är i osynk eller liknande. Vad tänker du skulle vara problem med PS4-spelande?
Det kan bli problem med fördröjning mellan ljud och bild med ”tv-spel” om man kopplar ljud och bild via olika utgångar, dvs bild via hdmi och ljud via analog utgång eller liknande. I praktiken brukar det dock inte vara något större problem men på den tiden när ”plastinstrumentspel” typ Guitar Hero var som mest populärt fanns det ofta en inställning för att justera fördröjningen eftersom det liksom var extra känsligt att det synkade där.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Aha, det visste jag inte. Har spelat mycket PS3 med ljud och bild ut från olika utgångar men inte drabbats vad jag har märkt.

Jag kör allt ljud från apparaterna till TVn ihop med bild och har Sonosen kopplad till TVn, det funkar.

Jaja, lite snett ute från topic men din idé med Sonos tror jag att du blir nöjd med.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Stort tack för feedbacken. Precis som Possum säger har det förut varit lite problem med vissa setups, och jag tänker att Sonosen kanske är mer utsatt eftersom den kör allt trådlöst. Väldigt skönt om så inte är fallet, då är det bara köra på. :)
 
M
Vilken underbar kamin! Perfekt placering också så värmen går upp i trappen till övervåningen.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Angående ljudisolering så är det ju en bärande vägg mellan sov/vardagsrum som garanterat har minimimått 95mm. Så att isolera den med typ glasull bör räcka gott. Jag har isolerat vår vägg mellan sov/badrum och man hör med nöd å näppe om någon står å duschar ☺️

Sen lär takhögtalsre höras upp ja. Dels för att du fäster det direkt i taket å på så vis kapar allt som eventuellt kunnat ta upp vibrationer på vägen, sen vettekatten hur bra ljudbilden blir om allt kommer ovanifrån? :)

Men bra planlösning och bra planer! Kommer följas
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.