Hej

Jag bygger nytt hus i Stockholmstrakten på 217 m2. Nu står jag och ska välja värmesystem. Har fått lite olika bud på vad som funkar men det står mellan bergvärme och flp. Kan jag slippa bergvärme? Den extra investeringskostnaden är inget som lockar när man har mycket andra saker att lägga pengarna på.
 
Klart du kan skippa bergvärme. Återbetalningstiden är lång, mycket lång på ett modernt isolerat hus.
 
Skulle nog säga att ditt hus är så pass stort att FLVP kommer gå väldigt mycket på elpatron.
Ska du ha garage utöver dessa 217 kvadraten?
 
Flvp är ju i princip en elpatron som dessutom återvinner energin i frånluften.

Rent teoretiskt så ska inte en flvp behöva gå mer på elpatron bara för att storleken på huset är större. Snarare tvärtom faktiskt då arean på husskalet ökar långsammare än volymen på luften inomhus vid ökad bostadsyta. Man behöver bara en större flvp.

I praktiken kanske det dock är så då jag inte vet om det finns tillräckligt stora flvp på marknaden.
 
NIBE rekommenderar FLVP upp till 200 kvm. De är väl med tanke på de modeller av FLVP de har i sitt sortiment. Över 200 kvm är det bergvärme eller jordvärme som gäller. Jordvärmeslinga kostar lite mindre och passar bra om tomten är hyfsat stor. Luftvattenvärmepumparna har också blivit betydligt bättre under de senaste åren och kan vara ett annat alternativ.
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Jag är också intresserad av att veta om luftvattenvärmepump är ett alternativ till bergvärme för ca 220kvm uppvärmd yta i samma geografiska region som trådskaparen?
 
Jag har en Comfortzone CE50 (5 Kw), sedan 2004 till ett ett hus på 280 kvadrat ungefär. den drar ca: 6000 kwh / år och elpatron går bara ytterst lite, så visst funkar det utan större problem! :)
 
J Jon7179 skrev:
Jag är också intresserad av att veta om luftvattenvärmepump är ett alternativ till bergvärme för ca 220kvm uppvärmd yta i samma geografiska region som trådskaparen?

Edit; Missade visst att vi gled in på luftvatten
 
Redigerat:
J Jon7179 skrev:
Jag är också intresserad av att veta om luftvattenvärmepump är ett alternativ till bergvärme för ca 220kvm uppvärmd yta i samma geografiska region som trådskaparen?
Självklart är det det, ta en titt in på varmepumpsforum.com och sök upp luft/ vatten pumpar, där finns även oerhört mycket kunnande av medlemmarna.

Mitsubishi och Daikin är de luft/ vatten pumparna jag själv installerat och de funkar bra! :)
(Jag installerade även min CE50 själv, och den funkar ju fortfarande men fick byta circulationspump efter 10-11 år eller vad det nu var.)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vi hade en frånluftsvärmepump i vårt hus på 158 m2 och vi hade skyhög elräkning vid -2 utomhus. Vi fick förklarat att våran flvp i princip bara stod för varmvattnet så vi bytte till på en luft/vattenvärmepump i maj och jag kan säga att det har lönat sig när jag jämför senaste två månaderna mot förra årets oktober/ november. 30% mindre ström förbrukar vårt hus i snitt.

Sikta på en sådan, inte mycket billigare än bergvärme men ändå billigare. Tror vi skulle fått betala 30-40" till för bergvärme och säljaren sa att det vi tjänar på en bergvärmepump är marginellt bättre så att det för oss i slutänden var mer värt att satsa på luft/ vatten.
 
Hur ser energi- och effektberäkningen ut för huset?
 
Mitt sett att se frågan, är att det beror på en massa variabler.

För det första sortera bort alla billiga flvp som bara tar marginellt med energi ur frånluften, för att man inte ids konstruera något som kan hantera att förångaren fryser igen med fukten som kondenserar på den. Men Comfortzone och Nibe750 har flvp som pumpar ner frånluften till ca -15C istf bara till +5C (som de enklare gör).

För det andra kolla hur många av dina grannar inom 50 meters radie som redan har bergvärme och om berggrunden har strömmande vatten eller stillastående? Har många grannar bergvärme får du räkna med att värmen är slut efter 15-25 år, har berggrunden strömmande vatten (som för in ny värme utifrån) har du inte det problemet.

Storleken på huset är däremot irrelevant för val av teknik, har du ett jättehus behöver du fler än en pump oavsett teknik.

För det tredje, hur har du löst ventilationen? Nya regler kräver ju att man ventilerar ut luften kraftigt i alla fall. Då kan man ju passa på att pumpa energin ur frånluften om man ändå måste bygga en ventilationsanläggning.

För egen del väljer jag en flvp troligen en Nibe F750. Då vi inte har något större vattenflöde i berget OCH fem grannar av sju redan har valt bergvärme. Och vi behöver en bättre ventilation.

Gör en ordentlig genomgång av DINA förutsättningar och väg dina behov mod kostnader innan beslut, är mitt tips.
 
  • Gilla
Ruben_leon1 och 3 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
ar många grannar bergvärme får du räkna med att värmen är slut efter 15-25 år,
Har du någon källa som kan styrka det?
Har grannarna också bergvärme och hålen ligger max 20-30 meter bort så kan man räkna med att berget blir nån eller några grader kallare. Det kan man kompensera genom att borra lite djupare.
Det lär dröja några miljarder år innan värmen tar slut...
 
  • Gilla
miafors
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:
Hej! Vi hade en frånluftsvärmepump i vårt hus på 158 m2 och vi hade skyhög elräkning vid -2 utomhus.....
Du hade antagligen en Nibe 410p, och det är bara en "förklädd varmvattensberedare" som de kallar frånluftsvärmepump...
Tror det finns vissa intrimningsmöjligheter att göra om man orkar tragla sig igenom sidan med Nibes frånlufts pumpar på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum
 
Har haft samma frågeställning själv men det blev Bergvärme då räntorna är sjukt låga och en bergvärme pump är billigare att byta ut än en högeffektiv frånluftvärmepump den dagen det blir aktuellt. Då jag räknar med att elpriset kommer att stiga så kanske du även ska ha det med i kalkylen. Men alla har inte förutsättning att skaffa bergvärme.

Bergvärme kostar men har du ett fungerade borrhål så kan det funka länge så kan det fungera så länge du lever.

Fick även frikyla med i köpet när jag installerade bergvärme och har aldrig haft max 21 grader inne under varma sommardagar...

Men investerar du i Frånluft så bör du även ha en vedkamin så du kan elda när det är riktigt kallt ute....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.