På vilket sätt skulle det underlätta situationen? Jag tror inte TS har något avtal soms säger att han får skada fiberbolagets egendom.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nä det är sant. Men det skulle vara lite kul. Då finns ju inga avtal åt nåt håll. :rofl:

TS problem verkar ju för övrigt vara löst redan.
 
Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Ändå behöver vattnet som går genom infiltrationsbädden ligga på frostfri djup och fiber behör inte ligga så djup.
Så jag har svårt att tro att en lat entreorenör grävde genom filterbädden
Oavsett om den ligger i eller ovanför infiltrationen, när det är dags att byta infiltrationen om 20 år vill man inte ha en fiber tvärs över när man sätter skopan i marken.
 
  • Gilla
Enplanaren och 2 till
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Oavsett om den ligger i eller ovanför infiltrationen, när det är dags att byta infiltrationen om 20 år vill man inte ha en fiber tvärs över när man sätter skopan i marken.
Nä, ska de få tillstånd så får de allt dra den en annan väg på tomten.
 
S snoddas2 skrev:
Oavsett om den ligger i eller ovanför infiltrationen, när det är dags att byta infiltrationen om 20 år vill man inte ha en fiber tvärs över när man sätter skopan i marken.
Det byggs en fasligt massa där det går kablar och rör kors och tvärs så jag tror nog att man klarar av att maka en dylik åt sidan om man nu mot förmodan ska ner där. Det viktiga är ju att man vet var den ligger och att det blir utsatt.
 
S Stefan1972 skrev:
Det byggs en fasligt massa där det går kablar och rör kors och tvärs så jag tror nog att man klarar av att maka en dylik åt sidan om man nu mot förmodan ska ner där. Det viktiga är ju att man vet var den ligger och att det blir utsatt.
Å andra sidan är det ingen stor sak att dra den runt en infiltration. Hade själv aldrig gått med på att få en kabel över/under en infiltration.
 
P
Man grävde olovligen på min tomt och lade upp stora förråd på min gräsmatta. Jag polisanmälde och man återställde marken och flyttade fibern till kommunal mark. Stå på er och för ett *......* liv med ansvarig på IP Only för de är ansvariga för underentreprenören.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Råkade åka förbi huset i Norrland nyligen och såg då en grävskopa längs vägen på väg mot huset. Trodde först de grävde ned elkabeln men det var bredband. Hörde mig för och de tyckte nån skulle vara "hemma" nästföljande dag. De hade INTE tagit reda på var elkablar, vattenledningar eller avlopp var dragna. Påföljande dag grävde de mycket riktigt av elkabeln. Skrattande säger maskinföreren - "vi ska gräva en mil så det kommer hända igen, he he". Det tog flera dagar att gräva sig förbi vår fastighet dock utan ytterligare skador. De grävde ca 1-2m in på tomten längs en 200m lång sträcka.

Själva beteendet är under all kritik. Ingen förvarning eller avtal. Ingen förberedelse eller kontroll av var ledningar går. Ingen ansvarskänsla. Får det egenligen vara så här?
Antar att möjlighterna till någon form av ersättning är låga då de "fyllt igen" diket efter sig.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
G Garfield9000 skrev:
Tack för alla svar! Borde inte varit några ändringar för hur infiltrationen ska byggas då den är så ny men bra synpunkt, ska kolla upp det.

Bör man ändå polisanmäla för att få det dokumenterat?

Yes, det är IP-Only med underleverantör som gräver.
IP-Only skulle jag inte ens ta med i tång sedan de försökte lura in folk här omkring till sitt fibernät.De ringde och lät förstå att deras fiber var bar strax utan för knuten när de inte ens hade fiber fram till kommungränsen än. De kanske är mer seriösa på Öland.
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Har bara hört dåliga erfarenheter och rentav varningar för att anlita IP-only.
 
Ip Only är inte sämre än någon annan leverantör dom har en sak gemensamt allt ska göras så billigt som möjligt sen tror jag inte det spelar nån roll om det står telia eller ip only på skyltarna eller vad som helst
 
Jag har förmedlat ett stort antal markavtal för IP Only i ett par socknar på Öland och har inblickk i hur det går till lokalt. Det är huvudentreprenören för varje projektområde som upprättar den slutliga grävkartan för hur ledningar som kräver markavtal dras ("stamledningar"). Varje grävlag har kartan tillgänglig på läsplatta eller telefon. Huvudentreprenören och IP Only ska ha total koll på för vilka sträckor markupplåtelseavtal ännu inte gått att få fram. Tyvärr finns det oerfarna och nonchalanta rötägg bland i övrigt mycket kompetenta grävare och även enstaka förmän som inte hinner med att ha koll. Det kan röra sig om grävlag som hyrts in från annat håll där kommunikationen fungerar dåligt. IP Only självt är ett företag som inte är ute på marken så deras koll på vad som sker är helt beroende på rapportering från entreprenören i den mån den sker och IP Onlys ekonomstyrda slimmade organisation mäktar ta del av vad som kommer in.

Tyvärr är hanteringen av markavtal ibland rörig men det ursäktar inte att man gräver där det saknas markupplåtelse. Då avtalen upprättas ska det vara klart hur fibern får dras. Det kan behövas lite starka reaktioner för att få rättning i leden om det sker otillåten grävning. Jag skulle polisanmält intrånget och skadan. Det kan också få IP Only att fatta att förfarandet att bara skicka ut markavtal och ritning över dragning med post i förhoppning att få tillbaka dem påtecknade ter sig nonchalant och gör en del arga och ovilliga att upplåta mark. Det är knappast så att IP Only avsiktligt uppmanar till grävning där tillstånd saknas men de har en extremt tunn organisation så styrningen av projekten beror på ambitionsnivån hos enskilda individer i enteprenörsledet. Det finns ytterst kompetenta och ansvarsfulla grävare med decenniers erfarenhet av fiber - och nittonåringar nyss utkomna från bygg- och anläggning som kör 26 tons grävmaskiner som första jobb där framfarten ser ut som kriget.

I tråden nämns LRFs avtalsmodell. Förbundet försöker sedan länge komma överens med IP Only om avtalens utformning. Men företaget vägrar ändra på sitt avtal och LRF är för mjäkiga för att rekommendera medlemmarna att vägra skriva på. Varför man inte använder sin styrkeposition är obegripligt. Vidare rekommenderades kontakt med LRFs jurister. Jo tack, för 1900 kr i timmen. Den taxan ska de ha även för att diskutera principiella frågor i avtalen som berör alla markägare. IP Only returnerar inte av dem påskrivna markavtal förrän grävningarna är klara och då tillsammans med den GPS-inmätta kartan. Naturligt vore att returnera giltiga avtal innan grävarbetet börjat men portkostnaden vore väl en utgift som svider för en räknenisse. LRF skulle kunna kräva och genomdriva att markägaren har sitt avtal i hand när arbetena börjar eftersom detaljer i avtalet är väsentliga- och markägaren inte fick en läskopia att ha till hands. IP Only säget att så här har vi gjort med 26000 markavtal och det fungerar bra.

Vad gäller IP Only kontra t ex Skanova så har det stått i pressen att Skanova trasslar så mycket med entreprenörerna att dessa inte kan betala sina hårt trängda underleverantörer med konkurser som följd. Hur blir kvaliteten då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir James och 5 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Jag har förmedlat ett stort antal markavtal för IP Only i ett par socknar på Öland och har inblickk i hur det går till lokalt. Det är huvudentreprenören för varje projektområde som upprättar den slutliga grävkartan för hur ledningar som kräver markavtal dras ("stamledningar"). Varje grävlag har kartan tillgänglig på läsplatta eller telefon. Huvudentreprenören och IP Only ska ha total koll på för vilka sträckor markupplåtelseavtal ännu inte gått att få fram. Tyvärr finns det oerfarna och nonchalanta rötägg bland i övrigt mycket kompetenta grävare och även enstaka förmän som inte hinner med att ha koll. Det kan röra sig om grävlag som hyrts in från annat håll där kommunikationen fungerar dåligt. IP Only självt är ett företag som inte är ute på marken så deras koll på vad som sker är helt beroende på rapportering från entreprenören i den mån den sker och IP Onlys ekonomstyrda slimmade organisation mäktar ta del av vad som kommer in.

Tyvärr är hanteringen av markavtal ibland rörig men det ursäktar inte att man gräver där det saknas markupplåtelse. Då avtalen upprättas ska det vara klart hur fibern får dras. Det kan behövas lite starka reaktioner för att få rättning i leden om det sker otillåten grävning. Jag skulle polisanmält intrånget och skadan. Det kan också få IP Only att fatta att förfarandet att bara skicka ut markavtal och ritning över dragning med post i förhoppning att få tillbaka dem påtecknade ter sig nonchalant och gör en del arga och ovilliga att upplåta mark. Det är knappast så att IP Only avsiktligt uppmanar till grävning där tillstånd saknas men de har en extremt tunn organisation så styrningen av projekten beror på ambitionsnivån hos enskilda individer i enteprenörsledet. Det finns ytterst kompetenta och ansvarsfulla grävare med decenniers erfarenhet av fiber - och nittonåringar nyss utkomna från bygg- och anläggning som kör 26 tons grävmaskiner som första jobb där framfarten ser ut som kriget.

I tråden nämns LRFs avtalsmodell. Förbundet försöker sedan länge komma överens med IP Only om avtalens utformning. Men företaget vägrar ändra på sitt avtal och LRF är för mjäkiga för att rekommendera medlemmarna att vägra skriva på. Varför man inte använder sin styrkeposition är obegripligt. Vidare rekommenderades kontakt med LRFs jurister. Jo tack, för 1900 kr i timmen. Den taxan ska de ha även för att diskutera principiella frågor i avtalen som berör alla markägare. IP Only returnerar inte av dem påskrivna markavtal förrän grävningarna är klara och då tillsammans med den GPS-inmätta kartan. Naturligt vore att returnera giltiga avtal innan grävarbetet börjat men portkostnaden vore väl en utgift som svider för en räknenisse. LRF skulle kunna kräva och genomdriva att markägaren har sitt avtal i hand när arbetena börjar eftersom detaljer i avtalet är väsentliga- och markägaren inte fick en läskopia att ha till hands. IP Only säget att så här har vi gjort med 26000 markavtal och det fungerar bra.

Vad gäller IP Only kontra t ex Skanova så har det stått i pressen att Skanova trasslar så mycket med entreprenörerna att dessa inte kan betala sina hårt trängda underleverantörer med konkurser som följd. Hur blir kvaliteten då?
I vår förening använder vi elektroniska avtal som skickas ut av huvudentrepenören efter att man kommit överens om en dragning på karta. Man har som markägare tillgång till avtalet hela tiden. IP-only verkar leva kvar på 80-talet.
 
Insiktsfullt inlägg av gråsten som jag tror ger en sann bild av den marknadssituationen som uppstått under fiberutbyggnadens glansdagar. Det är lite vilda western och just därför måste man vara bestämd.

Som markägare skriver jag avtal med IP-Only, inte med den entreprenör som gör det fysiska arbetet med fiberdragningen. Initiativtagare till avtalet är IP-Only och hos oss dyker deras förmedlare oftast upp en kväll eller en lördag med ett utskrivet avtal som "det bara är att skriva på".

Jag vet inte hur det går till på Öland, men hos oss tillämpar vi enbart det avtal som LRF tagit fram, och med de tilläggspunkter som respektive markägare vill ha med. Avtalet undertecknas ömsesidigt i två ex, med en kopia till respektive part - Annars blir det inget avtal.

Det är enkelt för mig att höja rösten som med stöd av LRF fått ganska detaljerad genomgång i frågan och som agerar tillsammans med flera andra markägare. TS har inte det stödet, utan har blivit överkörd utan att det upprättats något markavtal - vilket är ett brott.

Jag vidhåller rådet att kontakta LRF-konsult, Om kostnaden är ett bekymmer, ta då upp det som första fråga. Skriv inte på något avtal innan ni talat med en jurist!


Lycka till


/Mats T
 
G gråsten skrev:
I tråden nämns LRFs avtalsmodell. Förbundet försöker sedan länge komma överens med IP Only om avtalens utformning. Men företaget vägrar ändra på sitt avtal och LRF är för mjäkiga för att rekommendera medlemmarna att vägra skriva på. Varför man inte använder sin styrkeposition är obegripligt.

Det jag finner vara obegripligt är att nätägarna själva inte inser att det enda raka i det långa loppet måste vara att ta juridiskt stöd i lantmäteriförrättning och officialservitut.

Standardavtalet och LRF som politisk faktor är idag ett till större delen överspelat skede, eftersom landsbygden redan har sitt fibernät i det närmaste komplett utbyggd, tack vare EU-bidrag. De sista vita fläckarna i fiberkartan är städerna, tätorterna och i synnerhet deras villaområden. Det är där den stora utbyggnaden just nu sker i så rask takt att kvaliteten MÅSTE bli lidande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.