Hej
142 kvadratmeter, 1,5 plan. Kär med elpanna och vedkamin. Elförbrukningen ligger vid 15000 kwh/ per. Bränner 2 kubik ved /per. Inomhus temperatur ligger vid 20,5 grader på vintrar på dagarna och på kvällarna när kaminen går stiger till mellan 22 och 23 grader.
Iden är att få ett par grader värmare. Frågan är om jag ska sätta dit en LLvp eller dra på elpannan ? Är det så mycket skillnad ekonomisk för ett par grader varmare klimat ?
 
Låt säga att hushålls-el är 5000 kWh/år. Då blir uppvärmningen 10.000 kWh/år. 2 kubik travad ved är 2500 kWh enligt tabellen jag har. Totalt uppvärmning 12.500 kWh/år. Sägs normalt att varje grad ökad/minskad innetemperatur betyder 5% på energiförbrukningen. 2 grader 10%, alltså ca 1250 kWh till per år. Merkostnad runt 1600 kr/år. Med en LLVP som har COP 3 blir merkostnaden ca 533 kr/år. El-besparingen 1066 kr/år. LLVP kostar omkring 18.000 kr om man väljer en normalt prisvärd modell. Tar alltså 17 år att tjäna igen pumpen.

Edit: Räknade för snabbt så det blev lite tokigt. Fortsättning följer...
 
Redigerat:
jag fick en monterad för ganska precis ett år sedan och kan då säga att det är en av dom bättre grejerna jag har köpt, i november i år använde jag 44% mindre el jämfört med förra året.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låt säga att hushålls-el är 5000 kWh/år. Då blir uppvärmningen 10.000 kWh/år. 2 kubik travad ved är 2500 kWh enligt tabellen jag har. Totalt uppvärmning 12.500 kWh/år. Sägs normalt att varje grad ökad/minskad innetemperatur betyder 5% på energiförbrukningen. 2 grader 10%, alltså ca 1250 kWh till per år. Merkostnad runt 1600 kr/år. Med en LLVP som har COP 3 blir merkostnaden ca 533 kr/år. El-besparingen 1066 kr/år. LLVP kostar omkring 18.000 kr om man väljer en normalt prisvärd modell. Tar alltså 17 år att tjäna igen pumpen.
Fast sådär kan man ju inte räkna. Om nu allt annat är oförändrat och du ställer LLVP på att hålla 23 grader så kommer ju de radiatorerna som är ställda på 20 inte att gå alls så länge LLVP räcker till och når dit. Besparingen kommer med andra ord bli betydligt större.
 
Precis, jag hade lite för bråttom när jag räknade. Är det möjligt att uppskatta hur stor del av huset som skulle kunna värmas med en värmepump? Hur är planlösningen öppen/sluten?
 
J Josth skrev:
Precis, jag hade lite för bråttom när jag räknade. Är det möjligt att uppskatta hur stor del av huset som skulle kunna värmas med en värmepump? Hur är planlösningen öppen/sluten?
Planlösningen är så öppen så det kan vara. Det är öppet både till övervåningen och köket o vardagsrummet. Jag ska lägga upp bild på planlösningen.
En fråga som jag är om man kan ställa utedelen i krypgrunden. Den är 1 meter hög då finns det gott om utrymme.
Anledningen är att jag tycker utedelen är ganska ful.
 
L Lars48 skrev:
Planlösningen är så öppen så det kan vara. Det är öppet både till övervåningen och köket o vardagsrummet. Jag ska lägga upp bild på planlösningen.
En fråga som jag är om man kan ställa utedelen i krypgrunden. Den är 1 meter hög då finns det gott om utrymme.
Anledningen är att jag tycker utedelen är ganska ful.
Nej, du kan inte ställa utedelen i krypgrunden. Det måste vara öppet runtomkring så att utedelen kan utvinna energin ur uteluften. Du skulle förvandla krypgrunden till en frysbox och inte utvinna någon energi alls.
 
L Lars48 skrev:
Anledningen är att jag tycker utedelen är ganska ful.
Hur kan du motivera denna lösning med att utedelen är ful?
Den är väl snyggare än det mesta du har runt huset, inklusive bilen, studsmattan, soptunnan...
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kan du motivera denna lösning med att utedelen är ful?
Den är väl snyggare än det mesta du har runt huset, inklusive bilen, studsmattan, soptunnan...
Jag antar att du inte sett en ANSLUT, utedel från Jula...
 
  • Gilla
kahnilainen
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Jag antar att du inte sett en ANSLUT, utedel från Jula...
Är det en sådan här du menar:
416120.jpg
Jag har något liknande, men med fabrikatet Mitsubishi Electric.
Vad är det som stör dig med apparatens utseende?
 
Håller med om att de är fula som stryk. Särskilt när installationen är gjord på enklast möjliga vis med utedelen på en konsol bredvid huvudentrén.

Jag har själv en L/L VP men har dragit gasledningarna under panelen och sedan under altanen på baksidan av huset. Utedelen står sedan på en liten gjuten platta nedanför altanen på baksidan av huset 6 meter från närmsta husvägg.
 
Det går ju att bygga in lite så att den blir mindre synlig. Men man ska absolut se till att inte hindra luftflödet.
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Ganska enkelt att bygga in dom snyggt om den är såpas ful eller placerad vid entrén.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det en sådan här du menar:
[bild]
Jag har något liknande, men med fabrikatet Mitsubishi Electric.
Vad är det som stör dig med apparatens utseende?
Snälla, KOW, den är ju jätte ful. Jag kan tänka mig att placera den bakom huset så att man ser den max några gg per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.