Hej!

Nybliven husägare som önskar lite råd från den samlade expertisen :). Vi har bytt stammar i huset och tänkte i o m det fräscha upp källartoaletten. Då toaletten är väldigt lite funderade jag på om inte detta vore ett perfekt ställe att lära sig lägga klinker.
Så mina frågor är:
Behöver jag slipa bort den färg som är kvar?
Är någon klinker lättare än andra att lägga?

Tacksam för svar
 
  • Sparsamt möblerad källartoalett med otillräckligt förberett golv för klinkerläggning, inklusive handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller någon typ av trägolv? Annars röstar jag på färgrikt mönsterfullt klinker. Gärna slipa bort gammal färg och prima innan du lägger klinker.
 
Tack för svar! Vill nog skippa all typ av organiskt material i källaren. Vet du om färgen måste bort helt eller räcker det att rugga upp den innan man kör primer?
 
Ta bort det värsta bara, kommer gå bra.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Klart du ska träna på klinkring...
Som J79 skrev, slipa av en del färg, prima. Jag skulle strunta i tätskikt då det inte ska duschas på golvet.
Sedan skulle jag köpa 10*10 plattor med rundade el fasade kanter så det inte blir så vasa hörn när/om du erhåller lite fogsprång.
 
L largab skrev:
Klart du ska träna på klinkring...
Som J79 skrev, slipa av en del färg, prima. Jag skulle strunta i tätskikt då det inte ska duschas på golvet.
Sedan skulle jag köpa 10*10 plattor med rundade el fasade kanter så det inte blir så vasa hörn när/om du erhåller lite fogsprång.
Tack för svar! Funderade lite på såna små klinklerplattor som sitter på ett rutnät, kan detta var bättre om inte golvet är helt jämnt?
 
Spelar ingen större roll om det är lite ojämt, fixet som du lägger klinkers på kan du lägga olika tjockt för att uppnå bra resultat.
 
Större plattor är bättre om du ojämnheter i golvet, fixet hjälper också det till att jämna av . Är golvet väldigt ojämt kan det vara bra att flyt spackla först. Alltid lättare att få bra resultat på en plan yta..

Sedan finns det en mängd plattor i andra former om du vill skapa ett häftigt mönster.
 
Absolut, sätt även en tre - fyra rader på väggen som en sockel så luras ögat att golvet är något större.

Och den kam du även sätta som stänk skydd ovanför handfatet och måla resten vitt.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Nu när så många är snälla och svarar passar jag på att ställa en fråga ang klinker/mosaik i tvättstugan. När vi bytte stammar och brunnar tänkte jag måla golvet men har blivit sugen på klinker/mosaik även här. Hur gör man med brunnen? Måste jag bila ut och höja den för att få till det? Fall finns och då vatten från diskho och tvättmaskin går i separata ledningar kommer inte mycket vatten landa här.
 
  • IMG_0060.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej det är ju själva grejen med golvbrunn att den ligget med fall:)
Skulle nog om du inte är väldigt säker använda <100*100mm plattor i fallet annars går det att skära (dela) platorna där
 
Ja självklart den glömde jag ju :)
Kanske inte ska svara innan kaffet är nere.;-)
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Många värdefulla svar så fortsätter med mina källarfrågor. Vi har ett utrymme vi tänkte använda som dusch. Brunn är nylagd och väggarna är putsade. Tanken är att köra tätskikt i hörnet där röret går (golv/väggar). Jag är dock lite fundersam på hur jag ska bygga in röret. Vill helst skippa organisk material men vet inte om det går. Har någon ett bra förslag?
 
  • Källarutrymme tänkt för dusch med nylagd brunn och putsade väggar, samt exponerat rör i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.