Nu är det läge att kontakta försäkringsbolaget så hjälper dom dig med skadan.
 
Även på ett 45 år gammalt hus?
 
N Niclas_a skrev:
Även på ett 45 år gammalt hus?
Väggarna var ju målade för 1.5år sedan så där bör rimligtvis inte ens va något åldersavdrag, så absolut ska du kontakta dom!
 
L
En fråga vad värmer du med , är det varmvattenberedare i den , kolla även påfyllningventilen så den inte släpper in liiite då öppnar säkerhetsventilen ,
Är trycket konstant på manometern och vad visar den nu
 
Målarfärgen kan jag bekosta själv om det skulle behövas.

Men om dem konstaterar bristfällig dränering så är det utanför deras ansvar.

Om konstaterar läckande brunn k garaget så tror jag inte dem tar det?

Om dem hittar läckande elementrör under plattan så har väl rörens livslängd redan passerat.

Lite så jag tänker, dem dyra stor jobben tar dem inte på sig väl?

Men dem kan få hjälpa till att felsöka kanske. Kan vara bra att föra en dialog med dem oavsett
 
Ivt Luftvatten. Med elpatron

Har som sagt mätt upp mängden vatten sälerhetsventilen släpper, och det är ca 1dl på 1-1,5 månad. Medan trycket sjönk från 1 bar ner till 0.2-0.3 under samma period.
 
Funderar på om expansionakärlet jag fick installerat är för litet?
Kan det orsaka att trycket sjunker?
Är trots allt ett ganska stort hus.
125+180kvm källare. Med element i samtliga rum i källaren.
Blir ju några meter rör.
2rör för övrigt överallt
 
En variant är att proppa den del av värmesystemet som tar hand om källaren och värma med el under tiden, för att se om förhållandena ändras.
 
N Niclas_a skrev:
Målarfärgen kan jag bekosta själv om det skulle behövas.

Men om dem konstaterar bristfällig dränering så är det utanför deras ansvar.

Om konstaterar läckande brunn k garaget så tror jag inte dem tar det?

Om dem hittar läckande elementrör under plattan så har väl rörens livslängd redan passerat.

Lite så jag tänker, dem dyra stor jobben tar dem inte på sig väl?

Men dem kan få hjälpa till att felsöka kanske. Kan vara bra att föra en dialog med dem oavsett
Själva skadeorsaken ersätts sällan om än aldrig, men däremot följdskador som uppkommit från läckaget om det nu inte visar sig vara vatten utifrån. Troligtvis ska färgen slipas bort så man kan blotta väggarna för att därmed torka, bila bort eventuell överbetong, allt hänger på konstruktionen så det är oftast en större insats än att bara måla lite grann. Anmäl skadan så får du en besiktning av den och ta det därifrån.
 
L Lars48 skrev:
Dräneeing hjälper inte i det här fallet. Det är markuppstigande fukt.
Om dräneringen ligger för högt så kan plattan mycket väl bli betydligt fuktigare än med korrekt nivå på dräneringen.
 
Känns som ett omständigt alternativ, finns det inte firmor som kan konstatera läckande rör på direkten? Någon form av provtryckning på systemet även om det är vattenburet?

Antingen har jag två separata fel, ett med läckande värmesystem och ett med fuktig platta under källaren. Eller hänger problemen ihop pga läckande rör i den delen av huset. Spontana tankar iaf.

För övrigt så hade den delen Av huset ganska tunn platta nu när jag tänker efter , ca 10cm bara och ingen armering direkt.
Fick gjuta om en hörna där plattan hade gett med sig innan jag skulle lägga klinkers på golvet.
 
F Facket skrev:
Själva skadeorsaken ersätts sällan om än aldrig, men däremot följdskador som uppkommit från läckaget om det nu inte visar sig vara vatten utifrån. Troligtvis ska färgen slipas bort så man kan blotta väggarna för att därmed torka, bila bort eventuell överbetong, allt hänger på konstruktionen så det är oftast en större insats än att bara måla lite grann. Anmäl skadan så får du en besiktning av den och ta det därifrån.

Tack för tipsen. Får ringa Länsförsäkringar och be dem skicka ut en besiktningsman.
Julen kom tidigt i år :)
 
L
N Niclas_a skrev:
Ivt Luftvatten. Med elpatron

Har som sagt mätt upp mängden vatten sälerhetsventilen släpper, och det är ca 1dl på 1-1,5 månad. Medan trycket sjönk från 1 bar ner till 0.2-0.3 under samma period.
Är kärlet förtryck ordentligt ska vara ca 0,6 - 0,7 bar , ( när det är tomt på vatten ) är det för lite luft i det så behöver det inte vara många centiliter för att trycket ska sjunka
Och om temperaturen varierar så kommer trycket att åka jojo , men fyll inte på då , går trycket ner så kan du ha en läcka :confused: fy för den lede
 
L Liteavvarje skrev:
Är kärlet förtryck ordentligt ska vara ca 0,6 - 0,7 bar , ( när det är tomt på vatten ) är det för lite luft i det så behöver det inte vara många centiliter för att trycket ska sjunka
Och om temperaturen varierar så kommer trycket att åka jojo , men fyll inte på då , går trycket ner så kan du ha en läcka :confused: fy för den lede

Har fyllt upp till 1 bar minst 10ggr senaste året.
Firman som installerat systemet samt bytt kärlet och ventilen (2ggr) har varit här och ställt in allt. Jag tar för givet att dem ställde rätt förtryck efter dem
Bytte kärlet.
Men får kanske ringa hit dem också igen.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om dräneringen ligger för högt så kan plattan mycket väl bli betydligt fuktigare än med korrekt nivå på dräneringen.
Nu vet vi inte hur bra dräneringen funkar. Om man antar att den funkar optimal då skulle den fortfsrande inte hjälpa om plattan inte är isolerad.
Med tanke på husetsålder kan man tycka att plattan är oisolerad.
Det här problemet är typisk för oisolerade plattor. Inget nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.