Äntligen tillbaks efter premiärslängen av vinterkräksjukan.

Vi fyllde i och bekräftade förra helgen men fortfarande har vi inte hört något. Loggar jag in står det att vårt ärende väntar på granskning.
Antar att man skall tolka detta som att intresset har varit större än de räknade med så att de har svårt att hinna med?

flippan83 skrev:
Jag skulle klippt men är belånad mer än 50%.. Har sparkontot hos dem och änsålänge finns pengarna kvar :)
Ett tips är att också kolla med SBAB dem kan ge en indikation direkt på telefon utefter belåning m.m.
Men även 1,09% på nästa steg är ju en bra ränta. Kan väl inte vara många som lyckas förhandla sig till en lägre?

SBAB erbjuder mej 1,29% när jag pluttar i mina uppgifter på nätet, så landshypotek är fortfarande mycket bättre.
 
A
Belånad mellan 60-65% ca så det blir strax över kanske 1;20% det hamnar på. Fegt att bara basera det på belåningsgrad... Man ser inte riktigt på helheten då kan man tycka.
 
Enligt den här sidan https://www.landshypotek.se/rantor/bolan-rantor/ hamnar bolåneräntan på ett år hos Landshypotek på 0,99 om din belåningsgrad är under 50%,
1,09 om belåningsgraden är under 60% och
1,29 om belåningsgraden är under 70%.
Undersök om du kan värdera om ditt hus så att du hamnar under 60% i belåningsgrad istället för mellan 60-70%. Vår egen fastighet var helt felvärderad i deras snurra men eftersom vi ändå hamnade under 50% så behövde vi inte göra något.

Om SBAB eller någon annan kan ge ditt ett bättre bud ska så du naturligtvis välja det.

Jag håller däremot inte med dig att det är fegt att bara basera boräntan på belåningsgrad. En lägre belånad fastighet innebär ju en lägre risk och det borde medföra en lägre ränta, något som t ex SBAB inte uppmuntrar. Sist jag kollade på SBABs räntor så ger de bäst ränta till de som lånar minst 4 mkr och som hade en belåningsgrad på 40%. Deras boränta hamnar då på 1,16%. De uppmuntrar alltså att man lånar mycket och inte amorterar eftersom de tjänar mer på att låna ut mycket.
 
A
Jag har nyligen värderat huset efter en del renoveringar och ligger mellan 60-65% i belåningsgrad. Nej det behöver man inte. Jag menar att det finns fler parametrar än bara belåningsgrad ex vis, betalningsförmåga, sparkonto, övriga lån m.m. Den räntan baseras enbart på belåningsgrad och blir svårt att kompensera upp om du ligger ex vis på gränsen. Sen är det såklart ett bra erbjudande men någonstans är det inkomst som betalar utgifterna.
 
D Dsl skrev:
Vi fyllde i och bekräftade förra helgen men fortfarande har vi inte hört något. Loggar jag in står det att vårt ärende väntar på granskning.
Ansökte också förra helgen, inget svar än.
 
Ringde precis och frågade hur lång tid det tar. Svaret jag fick var att det tar ungefär 7 arbetsdagar innan en lånehandläggare från Landshypotek kontaktar en via telefon. Och om de då inte får tag på en försöker de nå en via mail.
 
W Wg791e skrev:
Ansökte också förra helgen, inget svar än.
De ringde mej förut men jag var upptagen så de lovade ringa tillbaks i em.

Bara att hoppas att allt går vägen nu då :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ansökte förra helgen (3/12) på nätet och blev uppringd idag. De konstaterade att de hade mycket att göra och bad så mycket om ursäkt. Ser ut att få 0,99% så jag kommer att bli nöjd. Väldigt trevliga att ha att göra med till skillnad från snorkiga SEB som jag lämnar (förutom lönekonto och bankkort). Kommer inte att sakna SEB, tycker de bara går utför.

Landshypotek har också inlåningskonto på minst 0,55%, bättre än nollräntekontot jag har på SEB.

Som alternativ om man inte får lånet godkänt på Landshypotek kan det också vara värt att kolla på nya Avanza Bolån+ eller Nordnet bolån.
 
Idag ringde lånehandläggaren från Landshypotek upp. Hon sa att allt såg bra ut men att de behövde amorteringsunderlag från befintliga banken innan hon skickar handlingar för underskrift. Så nu har jag begärt dessa handlingar via internetbankens kontakta oss-funktion. Hon bad också om lånenumret, vilket hon fick över telefon, och undrade om vi ville ha 2 lån eller 1. Jag sa naturligtvis ett, precis som jag har det idag. Det är aldrig lönsamt att dela upp lånet i olika lån. Fortsättning följer.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag ringde lånehandläggaren från Landshypotek upp. Hon sa att allt såg bra ut men att de behövde amorteringsunderlag från befintliga banken innan hon skickar handlingar för underskrift. Så nu har jag begärt dessa handlingar via internetbankens kontakta oss-funktion. Hon bad också om lånenumret, vilket hon fick över telefon, och undrade om vi ville ha 2 lån eller 1. Jag sa naturligtvis ett, precis som jag har det idag. Det är aldrig lönsamt att dela upp lånet i olika lån. Fortsättning följer.
Då är ni i samma läge som vi.

Swedbank hävdar att de skickat amorteringsunderlag så det är väl bara att vänta. Blir lite nervös av regnet av rapporter om sjunkande priser på bomarknaden om de skulle få för sig att sänka värderingen på vårt hus innan vi fått allt på plats.

Vi har lånet delat på 4 idag och har bett om att få det på 2 delar istället. Naturligtvis "tjänar" man inget på att dela upp det men det är ju trevligt att inte få alla räkningar samma månad (kvartalsbetalning är väl vanligast?), särskilt om man har en amortering också. Dessutom kan det ju vara trevligt om man vill binda en del av lånet.

När vi hade bott i vårt hus ett år och något lån löpte ut och hamnade på löpande råkade 3 delar av lånet+topplån få samma betalmånad. Det kräver ju lite planering att kunna betala 25k i taget när man precis lagt alla besparingar på kontantinsats och punktskatter.
 
Jag vet inte hur det blir nu men jag hoppas eller till och med förväntar mig att jag kan fortsätta med autogiro som dras varje månad.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag vet inte hur det blir nu men jag hoppas eller till och med förväntar mig att jag kan fortsätta med autogiro som dras varje månad.
Vi kör autogiro månadsvis så det är inget problem, dock har dom ingen egen tjänst, jag hade tänkt att ha pengar på deras sparkonto och dra för lånet därifrån men det gick inte.
Kan ni inte ladda ner amorteringsunderlag från Internetbanken, det kunde jag på SBAB så det fick jag skickat in direkt.
 
Swedbank (min nuvarande bank) ringde idag för att höra varför jag beställt amorteringsunderlag. Han förstod direkt att vi tänkt byta till landshypotek och gjorde inte en en ansats till att försöka få mej att stanna utan konstaterade att det var ett bra erbjudande och att vi är välkommna tillbaks om ett år :)
 
  • Gilla
trabyggare och 1 till
  • Laddar…
Jag gick in på banken idag och bad om ett amorteringsunderlag (eftersom det på internetbanken stod att deras svarstider var långsamma, upp till 7 dagar).

Men på banken kunde de inte bara skrivs ut ett sådant underlag och ge mig. Det kunde ta upp till 5 bankdagar sa dom. Trist att det ska vara så knöligt. Detta borde ju vara en grej man själv kan skriva ut eller fotografera av i internetbanken. De sa att amorteringsunderlag var en rätt så ny grej och att de inte hade några snabba rutiner för det.

Ett amorteringsunderlag har tydligen inte något med hur mycket du amorterat att göra. Ett amorteringsunderlag är hur mycket du maximalt får låna för på den fastigheten och hur mycket du måste amortera för att uppfylla de nya amorteringsreglerna (1 eller 2 % extra ner till 70% av marknadsvärdet).
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag gick in på banken idag och bad om ett amorteringsunderlag (eftersom det på internetbanken stod att deras svarstider var långsamma, upp till 7 dagar).

Men på banken kunde de inte bara skrivs ut ett sådant underlag och ge mig. Det kunde ta upp till 5 bankdagar sa dom. Trist att det ska vara så knöligt. Detta borde ju vara en grej man själv kan skriva ut eller fotografera av i internetbanken. De sa att amorteringsunderlag var en rätt så ny grej och att de inte hade några snabba rutiner för det.

Ett amorteringsunderlag har tydligen inte något med hur mycket du amorterat att göra. Ett amorteringsunderlag är hur mycket du maximalt får låna för på den fastigheten och hur mycket du måste amortera för att uppfylla de nya amorteringsreglerna (1 eller 2 % extra ner till 70% av marknadsvärdet).
Jag messade dem förra måndagen och fick mitt amorteringsunderlag igår. Riktigt töntigt papper som endast innehåller 2 siffror, total skuld och nuvarande amortering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.