Hej vi har ett torp som är ca 100år gammalt korsvirke med lersten och tillägsisolerat utifrån med en ångbroms. Altså finns inga fuktspärrar.
MEN vinden är oisolerad och vi skulle vilja inreda den för mer boyta.
Taket är utifrån plåt, fuktspärr, sticketak. Utan luftspallt.
Går det att isolera? Hur. Taket är enda stället i huset med fuktspärr. Känns som det kan bli problematiskt.
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Du menar plåt, takpapp, sticketak...? Annars, vad består den yttre fuktspärren av?
När du isolerar upp mot sticketak så kan detta i sig fungera som luftspalt. Så då kan du spika masonit rakt upp mot detta och sedan isolering efter det.
Med ett sådant tillvägagångssätt skulle jag använda ngn form av träfiberskivor.
 
  • Gilla
Anneli91
  • Laddar…
Är vinden i konstruktionen byggd för att användas som boyta?
Jag tänker på bl.a. takstolar och golvbjälklag
 
Ingen takpapp. Det är en sorts väv, ser ut som pressening men vit. fungerar som genomtrampsskydd och fuktspärr.

Övervåning är kallvind men med sommarrum som använts förr i tiden. Det är ordentliga skurgolv men ingen isolering mellan våningarna. Vilket vi nog får lämna för det finns ingen takhöjd nånstans :)
 
Oorganiserat vindsrum med öppen trästomme, lådor, möbler och en katt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träkonstruktion med isolering och synliga spindelnät i ett potentiellt renoveringsbehovande utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsbehov i vind med isolering som fallit ner, träväggar och gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst går det isolera. Bygg en luftspalt mot sticketaket på minst 45mm. Finns olika åsikter om fuktspärr eller inte.
 
  • Gilla
Yethi och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Visst går det isolera. Bygg en luftspalt mot sticketaket på minst 45mm. Finns olika åsikter om fuktspärr eller inte.
Eftersom hela undervåningen är utan fuktspärr och huset är gammalt så vill vi bygga utan då det är bättre att använda material som buffrar och låter fukten vandra fritt. Men om det ligger en fukspärr mot sticketaket är jag rädd att vi kommer få kondens på insidan? Så sticketaket kanske skadas?
 
Den där fuktspärren är väl ingen ångspärr? Så fuktvandringen är inte hindrad.
 
U Ulric skrev:
Den där fuktspärren är väl ingen ångspärr? Så fuktvandringen är inte hindrad.
Hur vet jag det? Det är inte vi som lagt taket. Kan mam se det på hur den ser ut?
 
  • Gilla
Ztihna
  • Laddar…
Ser du sticketaket utifrån när du tittar upp vid takfoten? I sådana fall fungerar det gamla sticketaket som en rejäl luftspalt. Då spelar det ingen större roll om väven är tät eller ej. Du kan då lugnt dra på masonit på inaidan och isolera med tex träfiber eller lin, alt också göra en extra luftspalt före isoleringen om du vill ha hängslen.
 
G guggen skrev:
Ser du sticketaket utifrån när du tittar upp vid takfoten? I sådana fall fungerar det gamla sticketaket som en rejäl luftspalt. Då spelar det ingen större roll om väven är tät eller ej. Du kan då lugnt dra på masonit på inaidan och isolera med tex träfiber eller lin, alt också göra en extra luftspalt före isoleringen om du vill ha hängslen.
Ja man ser det utifrån. Tack för svar. :) då får vi börja planer för material. Skall bli kul.
 
Du säger att det sitter ångbroms, men att det inte finns fuktspärr. En ångbroms är en fuktspärr, eller har jag missförstått dig?
 
Bara att sätta t ex masonit mot stickespånets bärläkter, och vind- och gnagartäta med trälister mot/längs med takstolarnas högben. Sedan isolering innanför. Självklart ångspärr eller ångbroms på insidan.

Se till att det inte är bomtätt på gavlarna mot sticketaket. Du har horisontella luftspalter mellan bärläkten där luften behöver kunna cirkulera.
Horisontella luftspalter fungerar utmärkt i Skåne och Halland iom att det blåser mer eller mindre mest hela tiden.
Vi har det så på vår skånelänga och det är ett himla drag i de luftspalterna. Har spikat för med brädor för att minska luftdraget till rimliga mängder, (via några mm glipor).
 
  • Gilla
Anneli91 och 1 till
  • Laddar…
En ångbroms brukar vara en fuktspärr som inte är helt fukttät. Det finns inget problemet att ha fuktspärr på nya ytor för att du inte har det på gamla. En varian som skulle kunna funka är att lägga en yttre isolering, det kan vara vettigt att göra om taket ändå ska läggas om.
 
A arkTecko skrev:
Du säger att det sitter ångbroms, men att det inte finns fuktspärr. En ångbroms är en fuktspärr, eller har jag missförstått

Det jag talar om är en väv som ligger under plåttaket. Den vita man ser på bild nummer två. Jag vet inte exakt vad det är jag gissar på bison säkerhetsväv. Ser lika dan ut iallfall.

Den ska vara en kombinerad luft och ångspärr. Det inebär att den är helt tät eller?
(Jag har aldrig arbetat med sådana material innan så är taksam för förklaringar och svar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.