Tänkte visa lite vad jag gjort med mitt hus under dom senaste åren och börjar med avlopp och dräneringen.

Allt började med ett stopp i avloppet och när vi filmade så insåg vi att allt från tomtgränsen behövde bytas.
Vi började med avloppet in:

Nyanlagd orange avloppsledning i djup grävd schakt med synligt grundvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter det så fortsatte jag inne med att kapa spår i golvet innan jag gick loss med bilmaskinen:

Person använder en bilmaskin för att kapa spår i betonggolv inomhus med skyddsplast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När det var uppbilat så upptäckte jag mycket vatten och men huset var ju omdränerat så det skulle ju inte vara några problem...
Testade att spola i rensröret och då kom det vatten under plattan istället för i dagvattenledningen:

Uppbrutet golv inomhus visande ett grävt dräneringsschakt med synliga avloppsledningar och två spadar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt uppe i stambytet blev det till att gräva upp den gamla dräneringen på ena sidan av huset och här har vattnet flyttat sig från insidan till utsidan i alla fall:

Grävd grop vid husgrund med synliga rör och vattenansamling som en del av dräneringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då det var långhelg vid tillfället så fick vi improvisera lite och gjorde en dagvattenbrunn av en vägtrumma och det har fungerat mycket bra även om det var lite problem att få dit beteckningen:

Dräneringsarbete med synlig blå vägtrumma, svarta flexibla rör och grus i en öppen grävning vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att ha återställt på utsidan så kunde jag fortsätta på insidan.
Här är dom gamla betongrören ersatta med plast, makadam på plats liksom brunnarna så jag kunde börja gjuta igen:

Renoveringsarbete med nya avloppsrör och makadam i uppbrutet golv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter det var det till att gjuta igen golvet innan man kunde ge sig på nästa projekt:

Renoverat betonggolv med nya avloppsanslutningar och uppkapade spår för rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu trodde man allt var frid och fröjd MEN något år efter detta började det komma vatten ur väggarna i källaren.
Det kom även ur innerväggarna och jag rådfrågade experter som trodde det gick rör i väggen.
Efter lite funderande och mätning av vattennivån i en grävd brunn på utsidan så visade det sig att dräneringen på resten av huset låg för högt.
Dom gamla betongrören hade dränerat och när jag bytte till plaströr så kom dessa problemen:

Vattenskada med saltutslag och mögel på källarvägg, tecken på bristande dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu blev det till att gräva lite igen och dränera om resten av huset.
Började med att gräva under altanen:

En grävskopa under en altan gräver för att lägga om dränering vid ett hus, med synlig gammal dränering över sulan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser man hur högt den gamla dräneringen låg (över sulan) och det är där den nästan var som lägst:

Arbetare visar nyligen uppdagad dränering vid husgrund, med synlig höjdskillnad och vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen blev det till att gräva resten och börja sätta dagvattenbrunn även på andra sidan av huset:

Ny dränering med orange plaströr vid husgrund, makadam och skyddsmatta syns i ett dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Passade på att sätta ett bräddavlopp på den grävda brunnen så nivån inte kan vara högre än dräneringen:

Vy inifrån en dagvattenbrunn under konstruktion med synlig vattenyta och svart slangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vid det här laget var det i alla fall torrt om fötterna samt och grovåterställt i trädgården:

Ett hus med upplyft veranda och en grävmaskin arbetsområde med uppkörd jord, indikation på dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi får fortsätta historien en annan dag...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 13 till
  • Laddar…
Det ska bli spännande att följa, därtill ett skolexempel på ett (av få) fall där en dränering faktiskt konkret varit motiverad (inträngande vatten).
 
  • Gilla
DanneH och 3 till
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Det ska bli spännande att följa, därtill ett skolexempel på ett (av få) fall där en dränering faktiskt konkret varit motiverad (inträngande vatten).
Ja man blir lite fundersam när det kommer vatten ur en innervägg men det var inte så konstigt när hela plattan stod vatten och golven är målade med en epoxifärg för industrigolv.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Varför ansluta brunnen till dräneringen? Jag har svårt att se vinsten med det.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ansluta brunnen till dräneringen? Jag har svårt att se vinsten med det.
Om dräneringen behöver spolas så är det ju betydligt lättare om dom samlas i en brunn.
Jag har samlat dränering och dagvatten i brunnarna och sedan leder det vidare.
Rejält tilltaget sandfång samt utloppet sitter betydligt lägre än utloppet i brunnarna.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ja man blir lite fundersam när det kommer vatten ur en innervägg men det var inte så konstigt när hela plattan stod vatten och golven är målade med en epoxifärg för industrigolv.
Då kan man verkligen ta sig en funderare på om det inte är en god ide att se över dräneringen, det ger verkligen perspektiv till de som dränerar om torra källare endast pga att "det är lika bra".
 
K kalle55 skrev:
Då kan man verkligen ta sig en funderare på om det inte är en god ide att se över dräneringen, det ger verkligen perspektiv till de som dränerar om torra källare endast pga att "det är lika bra".
Problemet är ju dock att man inte kan kontrollera utan att gräva upp MEN som du skriver så behöver man ju inte oroa sig innan något hänt.
Sen tycker jag att en källare bör vara just en källare så man lätt ser om det skulle bli problem.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Hej!
Ska bli kul att följa din tråd.

//Mathias
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Det var vattenbrynen jag syftade på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var vattenbrynen jag syftade på.
Hänger inte med riktigt men är det bräddavloppet i den gräva brunnen du tänker på?
Nivån i brunnen var högre än den tidigare dräneringen och då långt över golvet i källaren. Tanken var då att det måste vara bra tillförde till den och att ett bräddavlopp då skulle hjälpa husets dränering.
Sen ar jag en dagvattenbrunn på varje sida av huset där jag samlar dränering och övrigt dagvatten innan jag leder bort det.
 
Då kommer del två med historian om jobbet nere i gruvan...

Började med att tillverka en betongslipmaskin och gav mig på det gamla epoxygolvet:

Betongslipmaskin ansluten till en industridammsugare använt för att slipa bort gammalt epoxygolv i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter det gick jag på väggarna som var målade med plastfärg.
Slipade bort yttersta lagret en bit över marknivån:

Renoverad källarlokal med slipade väggar och borttagen plastfärg en bit över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På vissa ställen satt det så löst så det var bättre att knacka ner all puts:

Vägg i källare med delvis avslagen puts och synlig murbruk, verktyg och spill på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samtidigt var det hög tid att byta källardörren så där här har jag påbörjat bytet:

Renoveringsarbete i källare med borttagen puts, elskåp och öppen dörr till utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då tröskeln var ingjuten i golvet och rutten så gjorde jag en form och gjöt upp en klack att ställa den nya dörren på.
Detta för att få lite marginal upp till dörren om det svämmar över på utsidan vid brunnen:

Nybetongad klack i tröskeln vid källardörren under renovering, omgiven av byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och här är dörren på plats:

Nyinstallerad vit källardörr med fönster, omgiven av partiellt slipade och putsade betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta kunde man börja återuppbyggnaden och jag valde Webers produkter som jag upplever som lättarbetade för oss amatörer:

Betongslipmaskin och säck med Weber putsbruk i källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dålig bild men här har jag börjat få upp puts på väggarna igen:

Källare med pågående renovering, väggar delvis putsade och en betongslipmaskin synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Köpte genomfärgat klinkers till hela källaren och började lägga:

Ny lagd genomfärgat klinkergolv i en källare med oputsade väggar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och lite fog till det:

Nyinstallerat genomfärgat klinkergolv i hörn av renoverad källare med nyslipade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Några veckor senare blev det även lite silikatfärg på väggarna:

Renoverad källare med nymålad vit vägg, grått golv och renoveringsmaterial på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till slut blir det en bild på dörren från utsidan efter jag även putsat klart där.
Riktigt nöjd med Bauhaus dörrar som är riktigt prisvärda:

Nyinstallerad källardörr med klack i betong, väggar delvis putsade, sedd från trappa ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa del i historien blir trädgården...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 13 till
  • Laddar…
För att återställa efter dränering m.m. samt för att få plats med kärra, husvagn m.m. så har det grejats lite i trädgården också.

Ett av dom första jobben jag gjorde var att återställa efter dräneringen.
Lät marken sätta sig innan jag grävde ur och la markduk:

Grunderna för trädgårdsarbete med markduk, grus och verktyg visas i processen för att återställa efter dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta blev det till att återfylla med 0-32 och sedan 0-8:

Gång under konstruktion bredvid hus med grävd yta, nylagd markduk och utlagd grus, verktyg och markstenar redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till slut var det till att göra det roliga, lägga marksten:

Nygjord trädgårdsstig med markstenar ledande till en trappa och en blomstrande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Beställde sedan några ton asfalt, hyrde en padda och köpte en raka för hur svårt kan det vara att asfaltera?!?
Jag har ju sett min pappa göra det för ca 30år sedan och det gick rätt bra för att vara första gången:

Person jämnar nyasfalterad uppfart med raka, marksten och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På baksidan är det också återställt efter dräneringen men inte färdigt.
Tanken är att bygga en trappa till altanen på plattorna och där det är grus nu ska det läggas marksten av samma typ som på framsidan:

Hus med nyasfalterad uppfart och gruslagd parkeringsplats, samt utrustning för ytterligare markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa projekt var att fixa en parkering för släpkärran och då grävdes det ut och här har jag fått lite hjälp att börja återfylla:

Grävmaskin lägger grus vid återställning av trädgård nära staket och bilväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att få en liten låg mur mot gräsmattan så fick jag tag i betongpålar som senare toppades med en liggande kantsten som toppsten:

Grund förberedd för asfaltläggning med grus och betongkanter bredvid en garageuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftersom det gick lätt att asfaltera tidigare så beställdes lite asfalt igen och här har min sambo lyckats fånga mig på bild när jag rakar för glatta livet:

Person jämna ut asfalt med raka på nygjord parkeringsplats vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och här är slutresultatet:

Nyrenoverad parkeringsplats med asfalt framför ett vitt hus och välhållen gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Massorna som blev över vid garaget flyttades till andra änden av trädgården där jag fyllde ut lite inför den blivande husvagnsparkeringen:

Inledande arbete i trädgården efter dränering med synlig grävmaskin, jordhög, skottkärra och säckar med markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här har det börjats fyllas upp med grovt material och paddats:

Område under konstruktion i en trädgård med nylagt grusväg, en grävmaskin i bakgrunden och säckar med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och här börjar det bli färdigt.
Efter detta har även kommunen byggt om vägen, asfalterat vägen samt satt kantsten mot min trädgård men jag har ingen bra bild på det:

Trädgård med nyanlagt grusområde för parkering av en vit husvagn, omgiven av grönt gräs och buskplanteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att kunna ladda vagnen så grävdes det för el:

Grävd grävning längs trädgård för dränering med jordhög, vattenslang och grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick ett gammalt elskåp av en kompis och elektrikern fick koppla in uttag där till vagnen:

Elskåp monterat på stolpar i trädgården med öppen dörr och synliga elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då jag fortfarande inte fått nog av parkeringar så blev det ytterligare ett tillfälle att låna en grävmaskin och gräv lite:

Uppgrävd trädgårdsyta med en hög jord i förgrunden och en grävmaskin till höger, i ett pågående anläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Återfyllde och vips hade vi plats för ytterligare en bil:

Ny anlagd asfalterad uppfart med kantsten och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I väntan på asfalt så har jag i alla fall fått gjort i ordning slänten och planterat två syrener:

Nyplanterade syrener och nyanlagd parkering för släpkärra bredvid röd skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slut för denna gången...
 
  • Gilla
Tokslut och 12 till
  • Laddar…
Det blev riktigt bra.


Lust att berätta vilka kostnader du hade för asfalten och kanske en liten arbetsbeskrivning? Kanske man skulle göra själv här hemma.
 
H huggan skrev:
Det blev riktigt bra.


Lust att berätta vilka kostnader du hade för asfalten och kanske en liten arbetsbeskrivning? Kanske man skulle göra själv här hemma.
Första gången köpte jag 3ton asfalt för 765:-/ton, inte för att allt skulle gå åt utan för att det skulle hålla sig varmt.
Köpte asfaltsklister för 200:- som ströks på kanten på den gamla asfalten.
Sen skyfflar jag ut asfalten någon cm högre än det gamla innan jag padda det.
Paddan hyrde jag för 240:-.
Alla priser är ex. moms så totalt blev det 3419:- in moms.
Då kostade frakten mig inget...

Andra gången blev det billigare då jag fick ett erbjudande om grati asfalt som blivit över.
Tyvärr var den för kall så det blev inte helt perfekt MEN dock värt pengarna!?!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad händer när asfalten är för kall?
Binder den sig inte ordentligt eller är det något annat som händer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.