Ramnemark Ramnemark skrev:
Behöriga elektriker är ju de som kan driva företag. Certifierade elektriker som jobbar på ett företag med en behörig på (gamla reglerna) är ju många mer. Det är inte så ofta den med AB som är ute och skruvar
tommib har ju redan svara på vad poången med jämförelsen var, men det är värt att notera att det inte finns så värst många yrkesmän heller. Ca 55000. Av de behöriga så är också uppskattnings vis 10000 pensionärer. Allt enligt elsäkerhetsverket.

Så sex gånger fler vapenägare än elektriker, alla kategorier.
 
Enligt ovan länk så är det alltså ca 21000 (38% av 55k) yrkesmän som jobbar på elinstallationsfirmor som vi privatpersoner eventuellt skulle kunna få hem.

Enligt SCB så är det ca 4,5 miljoner hushåll i Sverige, ca 70% (3,2 milj) av dessa bor i ägarrätter (tex villa) & bostadsrätter, alltså är det ca 152 hushåll per yrkesman.
 
H
Hej, är ny som medlem här på forumet, dock inte som läsare. Tänkte kort dela med mig av mina egna erfarenheter av elektriker.

Kan börjar med debiteringen. Av den elektriker som vi tidigare använt vid större renovering av vårt hus har jag nu fått en offert på fortsatta arbeten i huset som väntar. Vi har under de sista åren blivit fakturerade för 320h och detta är en väntad fortsättning på tidigare arbeten. Timpriset ligger nu på 560kr + moms. Materialet står elektrikern för men nu liksom tidigare får vi 20% rabatt på materialet . Av skäl som jag inte vill gå in på just nu har jag inte kunnat granska materialkostnaden tidigare utan fått finna mig i att den är det den är och det skulle vara ett bra deal för bägge parter. När jag lyft frågan har det rört upp väldigt mycket känslor. Eftersom vi nu skall dra igång ett nytt projekt i storleksordningen 100k kände jag mig nödd att till sluta undersöka upplägget och faktisk fråga - upprörda känslor eller ej.

timpriset är nu 560 + moms. Normalt ligger ca hälften av hans intjäning på material enligt egen utsago. Detta ger således ger en timdebitering på ca 1100kr. Han har också en lärling som anställd som han tidigare debiterat 30-40 kr mindre för. Nu får vi enligt elektrikern rabatt med 20 % på materialet, exakt vad det betyder är dock fortfarande oklart. Möjligen rabatt i jämförelse med "vanlig" kund. När jag granskar tidigare materialspecar som är ett par år gamla har det sett ut som följer:

VP40 rör 89 kr meter
vp32 41krm
ram renova 88 kr st
vp16 13kr meter
f,k 6 kr meter

alla priser är x moms men sedan rabatt 20%.

En enkel slagning på elbutik.se ger följande priser:
vp40: 29,5kr/m
vp32 21kr/ m
vp16 5kr /m
fk2-3kr/m
 
Sannolikt har du 20% på de påhittade listpriserna. Med de priserna kan han ju nästan jobba gratis :)
 
H
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt har du 20% på de påhittade listpriserna. Med de priserna kan han ju nästan jobba gratis :)
Ja det stämmer förmodligen. Har tittat närmare på fakturorna för att få mig en uppfattning om den faktiska timdebiteringen - frågan är lite känslig eftersom elektrikern är min frus bror.

Jag ser att materialkostnaden i mitt fall bara ca 74 k av totalt 260k. Om jag räknar med att hans kostnad för materialet ligger på 25% av vad jag betalar så blir det en debitering på ca 240 k för 320 timmar vilket blir ca 800 kr i timmen inklusive moms där hans lärling står för 80% av timmarna.

Angående arbetets kvalitet så är det säkert bra, de flesta lampor lyser. Jag är lite tveksam till arbetets omfattning, att det tagit så lång tid,men med tanke på debiteringen är jag rätt skeptiskt till det mesta så jag är nog inte helt nyanserad i denna fråga. Det har i alla fall tagit 320 h att dra ny el på 2x90m2 men en hel del tid har gått åt till att fräsa nya spår i väggarna eftersom de gamla dragningarna var från 30 talet och det var lite ont om kontakter. Arbetet omfattar också el till ett badrum, ett nytt kök och en ny elcentral på övervåningen samt golvvärme i hallen. Har också dragit hdmi till två rum och antennsladd. Det mesta är annars rätt standard med vanliga lampor i taket, knappar vid dörröppningarna och ett par uttag per rum. Ligger förmodligen inom rimlighetens gränser även om det nog inte var ngt raketjobb.

Oavsett hur effektivt arbetet varit så känns det personligen lite i överkant att debitera sin syster och svåger motsvarade 800 kr i timmen för sin lärling ink moms. Kan tillägga att allt är gjort vitt och att bortsett från ett par telefonsamtal med tekniska frågor och ett akutbesök när en av huvudsäkringarna gick ute i gatan så är inget gratisarbete gjort.

Jag har föreslagit att jag skall förbereda eldragningarna inför nästa projekt för att hålla ner kostnaden men detta var han skeptisk till, förnärmad när jag berättade att jag inte hade råd att han skulle köra nästa projekt.
 
H hanson#16 skrev:
När jag lyft frågan har det rört upp väldigt mycket känslor.
Det brukar vara ett säkert tecken på att man håller på att bli blåst.
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Ja det stämmer förmodligen. Har tittat närmare på fakturorna för att få mig en uppfattning om den faktiska timdebiteringen - frågan är lite känslig eftersom elektrikern är min frus bror.

Jag ser att materialkostnaden i mitt fall bara ca 74 k av totalt 260k. Om jag räknar med att hans kostnad för materialet ligger på 25% av vad jag betalar så blir det en debitering på ca 240 k för 320 timmar vilket blir ca 800 kr i timmen inklusive moms där hans lärling står för 80% av timmarna.

Angående arbetets kvalitet så är det säkert bra, de flesta lampor lyser. Jag är lite tveksam till arbetets omfattning, att det tagit så lång tid,men med tanke på debiteringen är jag rätt skeptiskt till det mesta så jag är nog inte helt nyanserad i denna fråga. Det har i alla fall tagit 320 h att dra ny el på 2x90m2 men en hel del tid har gått åt till att fräsa nya spår i väggarna eftersom de gamla dragningarna var från 30 talet och det var lite ont om kontakter. Arbetet omfattar också el till ett badrum, ett nytt kök och en ny elcentral på övervåningen samt golvvärme i hallen. Har också dragit hdmi till två rum och antennsladd. Det mesta är annars rätt standard med vanliga lampor i taket, knappar vid dörröppningarna och ett par uttag per rum. Ligger förmodligen inom rimlighetens gränser även om det nog inte var ngt raketjobb.

Oavsett hur effektivt arbetet varit så känns det personligen lite i överkant att debitera sin syster och svåger motsvarade 800 kr i timmen för sin lärling ink moms. Kan tillägga att allt är gjort vitt och att bortsett från ett par telefonsamtal med tekniska frågor och ett akutbesök när en av huvudsäkringarna gick ute i gatan så är inget gratisarbete gjort.

Jag har föreslagit att jag skall förbereda eldragningarna inför nästa projekt för att hålla ner kostnaden men detta var han skeptisk till, förnärmad när jag berättade att jag inte hade råd att han skulle köra nästa projekt.
Lovade tidigare i tråden att jag skulle släppa den men jag blir så otroligt provocerad av detta.

Först och främst har du fått 20% rabatt på grossistens hittepåpriser.

Med en timdebitering på 560 ex moms har de rimlig kostnadstäckning och borde kunna sälja installationsmatral för netto plus mindre påslag utan att stå vid ruinens brant.

Att debitera nästintill full timdebitering på en lärling är oförskämt. Hela idén med lärlingar är att de ska lära sig hantverket på riktigt under handledning.
På ren svenska! de är inte färdiga montörer och ska inte kosta som en fullbetald montör.

Dessutom så borde ni få nettopriser på materialet om ni är släkt. Till och med mina syskon får nettopriser och då tycker jag inte ens om dem. För mig handlar det bara om anständighet.

Förklara för din hustru att din svåger blåser er och ta in en vettigare elinstallatör.
Ni kanske får en grinig svåger på släkttillställningarna men måste samtidigt fråga er vad det är värt i kronor och ören att subventionera dennes lönsamhet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Man ska inte göra jobb till släkten, dom är som dom flesta och tror med säkerhet att man lurar dom om man inte jobbar gratis och skänker allt matr.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Man ska inte göra jobb till släkten, dom är som dom flesta och tror med säkerhet att man lurar dom om man inte jobbar gratis och skänker allt matr.
Fast i detta fall fick han ockerpriser samt en långt ifrån gratis timtaxa :-S

Sjysst släkting...
 
Så rent konkret så är 560kr plus moms vad en företagare borde klara sig på och allt utöver det är inte okej?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Man kanske inte ska kalla sin egen bror för släkting... Det är ju nästan oanständigt att inte jobba halvgratis eller iaf billigare. Hade det varit min syster hade jag bjussat på det mesta. Iaf arbete. Men jag kanske är en för vänlig själ.

Däremot om jag hade ogillat henne så hade jag nog däremot inte tagit uppdraget alls. Men det hade nog varit ömsesidigit då.
 
S Stefan1972 skrev:
Så rent konkret så är 560kr plus moms vad en företagare borde klara sig på och allt utöver det är inte okej?
Det är omöjligt att svara på, eftersom de trixar med materialpåslaget, servicebil reseersättningar med mera med mera. Det är i princip omöjligt för konsumenter att få en bild av hur mycket hantverkare tjänar eftersom det finns så mycket rökridåer och bländverk i deras offerering/fakturering. Ska vi dock gå på fleras egna utfästelser här på BH så är de fattiglappar som knappt har råd med mat på bordet till sina barn.

EDIT: Notera att jag skriver "fleras egna utfästelser"! Det betyder inte att jag hävdar att alla, eller ens de flesta trixar...bara att fler än en har uttryckt den åsikten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Man kanske inte ska kalla sin egen bror för släkting... Det är ju nästan oanständigt att inte jobba halvgratis eller iaf billigare. Hade det varit min syster hade jag bjussat på det mesta. Iaf arbete. Men jag kanske är en för vänlig själ.

Däremot om jag hade ogillat henne så hade jag nog däremot inte tagit uppdraget alls. Men det hade nog varit ömsesidigit då.
Brodern/svågern kanske har väldigt högt rättspatos, och då kan han ju inte göra svarta jobb åt familjen. Det betyder dock inte att han behöver försöka skinna dem...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hör kan man räkna på det: http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl

590kr/h borde räcka till en lön på 30000 om man kan debitera all sin tid. Så det är inte en hög debitering om det inte kommer en massa tillägg.
 
Redigerat:
Har man småjobb är det svårt att i längden få till mer än ca 70 - 75 % debiteringsbar tid.
Och det beror enligt vissa på att elfirmor är så utomordentligt dåliga på att planera sina jobb ;)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.