Det tar ganska lång tid innan det blir minusgrader inomhus.
Tog och läste av värmen i fritidshuset alldeles nyss. -3 ute +6 inne. Det har då stått helt utan uppvärmning ca 2 Veckor. (Slog ändå på lite stödvärme under natten.)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
M MagHam skrev:
Det tar ganska lång tid innan det blir minusgrader inomhus.
Tog och läste av värmen i fritidshuset alldeles nyss. -3 ute +6 inne. Det har då stått helt utan uppvärmning ca 2 Veckor. (Slog ändå på lite stödvärme under natten.)

Hur länge har det varit minusgrader då?
Tror du det hade varit plusgrader i ditt hus om det varit -15 i två veckor?
Hur kan du konsekvent hävda att " det tar ganska lång tid" innan det blir minusgrader inomhus?
Inser du inte att man inte kan göra ett sånt kategoriskt uttalande?
 
K Kallebo skrev:
Är det inte ganska osannolikt att det blir minusgrader inomhus?
Frågan gällde ju krissituationer. Och mitt svar berörde inte hur sannolikt det är. Min gissning är att om det blir en krissituation och ett långvarigt strömavbrott så är det betydligt mer sannolikt att det blir minusgrader inomhus än att grannarna blir hotfulla därför att du har ett elverk.
 
K Kortling skrev:
Hur länge har det varit minusgrader då?
...Hur kan du konsekvent hävda att " det tar ganska lång tid" innan det blir minusgrader inomhus?...
Baserar sig på erfarenheten att under ett decennium hålla ett fritidshus frostfritt men ändå rätt lågt.
Hus är förvånansvärt värmetröga, men självklart kan man inte hålla frost borta hur länge som helst om det är -15 i flera veckor.
Dessutom spelar husets konstruktion in. T ex en hel urgrävd källare (som jag har i fritidshuset) har kontakt med stora jordmassor och trögar ner förloppet jämfört med en plit-ställd stuga.
Ber om ursäkt om jag kanske framstod som kategorisk, det var sent på kvällen ;)
 
Angående att hålla värmen i hus så har jag läst nånstans om knepet att tälta inomhus.
Så i sitt kris-kit kanske det borde ingå ett tält som passar bra att slå upp i hallen?
 
M MagHam skrev:
Angående att hålla värmen i hus så har jag läst nånstans om knepet att tälta inomhus.
Så i sitt kris-kit kanske det borde ingå ett tält som passar bra att slå upp i hallen?
Ett tält är väl knappt en mm tjockt, bättre med filtar och ett paket isolering då. Eller varför inte det uppenbara, möjlighet att värma huset med ved?;)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst kan man undra vilken kris det kan gälla. Men tänk el-avbrott i 7 dagar:
- Mobilen är stendöd
- kortbetalning fungerar ej. Kontanter kommer att fungera.
- du kommer inte att kunna tanka för alla mackar är utslagna.
- alla motorer i huset stannar (VP, fläkt, avlopp mm).

Jag har ett konservschemadär jag har hyllor i källare märkta 2016-2017-2018-2019 mm. Alla nyköpta konserver ställs där efter sista före. Man borde även lägga förråd där.

Klassiska hungerförråd är matolja, ris och mjöl. Minns hur någon svensk hjälporganisation skulle skicka kaffe till nödlidande i Afrika. Så pinsamt!
Kaffe klarar man sig utan så de var långt framme. Det kanske ingick någon bulle och kaka också. De var ju för hjälparbetarna. ;)
 
Ett tält håller knappast värmen något nämnvärt. Möjligen hjälper det till om du har det ovanligt dragigt inomhus, tänk nivån inga väggar. Däremot en schysst sovsäck med runt -5 i komforttemperatur borde alla ha hemma. Kan även användas för vår/hösttältning om man är lagd åt det hållet. (y)
 
Jodå. Ni får googla lite på preppning och tält inomhus.
 
M MagHam skrev:
Jodå. Ni får googla lite på preppning och tält inomhus.
Varför skulle principen vara annorlunda med tält inomhus än utomhus? Inte nog med att det är en stor yta att värma, så är det ju bra med en välisolerade sovsäck. Som alltså läcker väldigt lite värme från kroppen. Så då skall man värma tältets hela volym med utandningsluften?

Nej, spara tältet för utomhus och satsa på ett bra liggunderlag och en schysst sovsäck. Håller en livstid! (Nästan)
 
Fast varför sovsäck/liggunderlag hemma? Extra täcke/täcken till sängen borde vara bättre.
 
harry73
Och skulle det bli riktigt kallt kan man alltid ta på sig strumpor och pyamas på natten
 
harry73
Valkyr Valkyr skrev:
Som alltså läcker väldigt lite värme från kroppen. Så då skall man värma tältets hela volym med utandningsluften?
Inte så lätt att tänka rätt. All värme läcker till slut ur sovsäcken, annars skulle man överhettas. Värmen stannar bara lite längre kvar i sovsäcken
 
Stormkök och 10L t-röd samt 10L lysfotogen till lyktor och alla de där impulsköpen av ljus på Ikea

Stora problemet för de flesta blir vatten, bannar förra ägaren som när kommunalt vatten drogs in fyllde igen brunnen...
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.