Ljus Ljus skrev:
Ursäkta ot!
Svarar det verkligen någon hos 11414?
De gånger jag försökt har jag lagt på när telefonrösten berättar att det är 49 samtal före:sleep:
Nej, de senaste gångerna jag har försökt så har jag fått vänta i över en timme. Väldigt okul. :(
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Jag har en lördag förmiddag försökt ringa vägverkets störningsnummer som det skrivits om. Efter 30 minuter gav jag upp och ringde 11414 och fick vänta ytterligare 25 minuter....

Sen dess har jag ansökt om att bli vägrapportör.
 
  • Älska
Mmhe71
  • Laddar…
Ser jag ett hinder på vägen, kommer jag i framtiden att ringa 112. För nåt år sedan stod en bil parkerad mitt på E6:an, 110-väg. Kolsvart ute, inget ljus eller reflexer på bilen. Jag ringde 11414 och fick ganska snabbt prata med telefonist som förstod faran och kopplade mig till ledningscentralen. 45 minuter senare orkade jag inte vänta längre och la på luren.
 
  • Gilla
  • Wow
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Har inte folk med sig egen motorsåg i bilen nuförtiden?
Nä, men pappa har altlid såg och yxa. I höstas kom han fram till en turistbuss som stod stilla. Bäverfälle rakt över vägen. De hade ringt efter hjälp, som skulle komma "om nån timme".
"Varför tar ni inte bara bort trädet, ni är ju 50 personer?" frågade pappa som ansåg att när de var så många är det ju "bara att lyfta bort det". Men han hämtade såg och yxa i bilen och 10 minuter senare var trädet helt undanröjt, busspassagerarna fick bära undan det han och busschauffören sågade och högg.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
harry73
Igår körde jag på motorvägen bakom en lastbil med skrot som förlorade takplåt. Först såg jag några bitar på vägbanan, ner jag kom närmare såg jag en bit flyga ur bilen och när jag försökte köra om flög en till plåtbit ur bilen.

Jag funderade lite vad jag skulle göra, ringa polisen, stanna bilen (om man nu lyckas med det) stanna för att ta skräpet åt sidan.

I slutändan bestämde jag att inte göra något alls.
Att stanna på en stor motorväg är direkt livsfarligt och att försöka stanna en stor lastbil med skrot är inte heller en bra idé, sedan måste man ur bilen för att berätta chauffören varför han stannade.

Att ringa polisen under farten kändes inte heller bra, så jag hoppas att någon annan gjorde det.

Poängen är att man visst kan göra många saker själv, men man ska inte glömma bort säkerheten och när den inte kan garanteras är det bättre att ringa 112/11414
 
M
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en lördag förmiddag försökt ringa vägverkets störningsnummer som det skrivits om. Efter 30 minuter gav jag upp och ringde 11414 och fick vänta ytterligare 25 minuter....

Sen dess har jag ansökt om att bli vägrapportör.
Vad innebär vägrapportör? Finns det någon länk jag kan läsa mer på?
 
Jag ringde 11414 om ett träd över en gata här i Stockholm. Väl framme blev jag hänvisad till att ringa 112 då det var en fråga för räddningstjänsten.
 
harry73 harry73 skrev:
Igår körde jag på motorvägen bakom en lastbil med skrot som förlorade takplåt. Först såg jag några bitar på vägbanan, ner jag kom närmare såg jag en bit flyga ur bilen och när jag försökte köra om flög en till plåtbit ur bilen.

Jag funderade lite vad jag skulle göra, ringa polisen, stanna bilen (om man nu lyckas med det) stanna för att ta skräpet åt sidan.

I slutändan bestämde jag att inte göra något alls.
Att stanna på en stor motorväg är direkt livsfarligt och att försöka stanna en stor lastbil med skrot är inte heller en bra idé, sedan måste man ur bilen för att berätta chauffören varför han stannade.

Att ringa polisen under farten kändes inte heller bra, så jag hoppas att någon annan gjorde det.

Poängen är att man visst kan göra många saker själv, men man ska inte glömma bort säkerheten och när den inte kan garanteras är det bättre att ringa 112/11414
en saftblandare modell magnetfäste som sätts i cigarettändaruttaget kostar inte mycket...
man syns ju bättre om man t.ex. får punktering.

tror det är krav på arbete på väg om man ska ta undan träd och annat på vägen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
en saftblandare modell magnetfäste som sätts i cigarettändaruttaget kostar inte mycket...
man syns ju bättre om man t.ex. får punktering.

tror det är krav på arbete på väg om man ska ta undan träd och annat på vägen
Sedan tar man på sig varseljackan och hjälmen startar sågen och går lös på skiten.. (y):cool::rofl:
 
  • Gilla
Mmhe71 och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
en saftblandare modell magnetfäste som sätts i cigarettändaruttaget kostar inte mycket...
man syns ju bättre om man t.ex. får punktering.

tror det är krav på arbete på väg om man ska ta undan träd och annat på vägen
Finns puckar på biltema som är batteridrivna.. Som blinkar som tusan...
svärfar köpte såna till traktorn... När han plogar snö.. (y)
 
harry73
skoge skoge skrev:
en saftblandare modell magnetfäste som sätts i cigarettändaruttaget kostar inte mycket...
man syns ju bättre om man t.ex. får punktering.

tror det är krav på arbete på väg om man ska ta undan träd och annat på vägen
Nu beror det lite på vilken skyddsklass vägen har, men är det en större väg, räcker det inte med saftblandare, men man ska även ha TMA bil eller annan avstängning, varningsskyltar mm. Sedan ska man anmäla vägarbeten och lämna in TA-plan. Och så ska man såklart jobba i uppdrag av trafikverket.

Har man punktering eller får man inte använda saftblandare, den är bara till för arbetsfordon som står stilla i arbetsområde eller kör långsamt. Men jag kan å andra sidan också tycka att det är bra med att synas när man står olämpligt.

Krav på "arbete på väg" kursen, har man bara om man arbetar på vägen (i uppdrag av Trafikverket och vissa kommuner)

Maskintok skrev:
Finns puckar på biltema som är batteridrivna.. Som blinkar som tusan...
svärfar köpte såna till traktorn... När han plogar snö.. (y)
Saftblandare som man köper på Biltema, får inte användas på personbilar eftersom de inte är avsett för högre hastigheter (de skulle kunna lossna under färd eller vid olycka)
Men du kanske menar dom små som man sätter på asfalten, när man haft olycka eller punktering? De är inte avsett för montering på fordon
 
A
harry73 harry73 skrev:
Nu beror det lite på vilken skyddsklass vägen har, men är det en större väg, räcker det inte med saftblandare, men man ska även ha TMA bil eller annan avstängning, varningsskyltar mm. Sedan ska man anmäla vägarbeten och lämna in TA-plan. Och så ska man såklart jobba i uppdrag av trafikverket.

Har man punktering eller får man inte använda saftblandare, den är bara till för arbetsfordon som står stilla i arbetsområde eller kör långsamt. Men jag kan å andra sidan också tycka att det är bra med att synas när man står olämpligt.

Krav på "arbete på väg" kursen, har man bara om man arbetar på vägen (i uppdrag av Trafikverket och vissa kommuner)


Saftblandare som man köper på Biltema, får inte användas på personbilar eftersom de inte är avsett för högre hastigheter (de skulle kunna lossna under färd eller vid olycka)
Men du kanske menar dom små som man sätter på asfalten, när man haft olycka eller punktering? De är inte avsett för montering på fordon
De sätter man på fordonet medans man röjer upp vägen... Inte att man ska ha någon ramp på taket..
Man kan även sätta dessa i bakrutan eller framrutan medans man kör så syns de:cool:(y)
 
Man behöver knappast motorsåg, full skyddsutrustning, motorsågskörkort, saftblandare och liknande för att ta bort enstaka träd, fogsvans duger gott, rymms lätt i bilen, tror till och med att det är lagligt att ha med till skillnad från yxa och det behövs inte ringas polis eller räddningstjänst för att man har nått träd över vägen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.