Om du har fönster med energirutor i byggnaderna, så kan du kolla stämpeln i rutan och se hur gammal den är. Det borde ge en bra indikation om hur gammal tillbyggnaden är.
 
M
D Dublin skrev:
Har du begärt ut alla handlingar kommunen har rörande fastigheten? Har du riktig tur kan det finnas handlingar som kan hjälpa dig, t.ex om gjorts fastighetsändringar av andra anledningar (VA, väg, etc) kan det ju finnas kartor som kan styrka åldern på utbyggnaderna.
Det var inte mycket som fanns. En gammal byggansökan som inte liknade något som står där idag.

Jag vill ha bygglov på hus jag äger, för att ha koll på det hela, vad som är byggt och vad jag kan göra framåt.

Dock är huset extremt lockande, det är otroligt fint. Men det känns bara ekonomiskt risky att lägga så mkt pengar på något som kanske, om jag skulle möta en nitisk handläggare, i värsta fall måste rivas. Rejält sur sits detta när jag verkligen vill köpa med.
 
M EmmaRa skrev:
Det var inte mycket som fanns. En gammal byggansökan som inte liknade något som står där idag.

Jag vill ha bygglov på hus jag äger, för att ha koll på det hela, vad som är byggt och vad jag kan göra framåt.

Dock är huset extremt lockande, det är otroligt fint. Men det känns bara ekonomiskt risky att lägga så mkt pengar på något som kanske, om jag skulle möta en nitisk handläggare, i värsta fall måste rivas. Rejält sur sits detta när jag verkligen vill köpa med.
Så svårt kan det inte vara att få veta när det är byggt!? Har du frågat mäklaren och säljaren? Om inte huset är tillbyggt (finns annat också bygglovspliktigt, men syns inte lika mycket) senaste 10 åren så är du säker.
 
M
A Autodidak1 skrev:
Så svårt kan det inte vara att få veta när det är byggt!? Har du frågat mäklaren och säljaren? Om inte huset är tillbyggt (finns annat också bygglovspliktigt, men syns inte lika mycket) senaste 10 åren så är du säker.
Det finns det som är klarbyggt de senaste 10 med.
 
Hemmakatten
Att få ett tillbakadaterat bygglov går inte. Om du vill köpa och bygga ut/till så måste du få ett nytt bygglov. Man kan söka bygglov på en fastighet även om man inte är lagfaren ägare. Dvs du kan söka bygglov på nytillbyggnader innan du köper fastigheten.
 
Hemmakatten skrev: "Man kan söka bygglov på en fastighet även om man inte är lagfaren ägare. Dvs du kan söka bygglov på nytillbyggnader innan du köper fastigheten.". - Termerna nybyggnad och tillbyggnad definieras i 1 kap. 4 § PBL. Använd aldrig ord som "nytillbyggnad" för det ordet finns inte.

Att kolla datum på byggmaterial är en bra metod men det är synd att behöva skada huset. När jag renoverade ett hus hittade jag dagstidningar i trossbotten på en tillbyggnad. De angav tydligt när den tillbyggnaden gjordes. En kontakt med Skatteverket kan ge "värdeår" som visar senast gjord tillbyggnad om dåvarande ägare har deklarerat till fastighetstaxering. Men det slarvas ofta med sådana deklarationer.

Husets placering invid tomtgräns är värdesänkande och bör minska köpeskillingen med 25 000 100 000 kr, som det kan kosta att hos Lantmäteriet få beslut om servitut eller gränsändring genom en fastighetsreglering. Det är ett stort bekymmer om marken på andra sidan gränsen är en bebyggd granntomt. Då måste säljaren visa att det finns ett tillträdesservitut för att underhålla och måla huset från mark som grannen äger. För en byggnadsställning och lite svängrum krävs 2,5 meter. Kan grannen avstå mark är det möjligt att ändra gränsen för att du ska kunna resa en stege i 70 graders lutning från din egen mark. I bästa fall kan god grannsämja senarelägga en fastighetsreglering. Men förr eller senare slår det tillbaka att huset är felplacerat i förhållande till gränsen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
S Stadsarkitekten skrev:
Hemmakatten skrev: "Man kan söka bygglov på en fastighet även om man inte är lagfaren ägare. Dvs du kan söka bygglov på nytillbyggnader innan du köper fastigheten.". - Termerna nybyggnad och tillbyggnad definieras i 1 kap. 4 § PBL. Använd aldrig ord som "nytillbyggnad" för det ordet finns inte.

Att kolla datum på byggmaterial är en bra metod men det är synd att behöva skada huset. När jag renoverade ett hus hittade jag dagstidningar i trossbotten på en tillbyggnad. De angav tydligt när den tillbyggnaden gjordes. En kontakt med Skatteverket kan ge "värdeår" som visar senast gjord tillbyggnad om dåvarande ägare har deklarerat till fastighetstaxering. Men det slarvas ofta med sådana deklarationer.

Husets placering invid tomtgräns är värdesänkande och bör minska köpeskillingen med 25 000 100 000 kr, som det kan kosta att hos Lantmäteriet få beslut om servitut eller gränsändring genom en fastighetsreglering. Det är ett stort bekymmer om marken på andra sidan gränsen är en bebyggd granntomt. Då måste säljaren visa att det finns ett tillträdesservitut för att underhålla och måla huset från mark som grannen äger. För en byggnadsställning och lite svängrum krävs 2,5 meter. Kan grannen avstå mark är det möjligt att ändra gränsen för att du ska kunna resa en stege i 70 graders lutning från din egen mark. I bästa fall kan god grannsämja senarelägga en fastighetsreglering. Men förr eller senare slår det tillbaka att huset är felplacerat i förhållande till gränsen.
För stadsarkitekten :Är du fullständigt säker? Jag har ett hus som står precis i tomtgränsen...Den tomtgränsen fanns inte tidigare..Vid avstyckning från min fastighet hamnade tomtgränsen precis intill väggen,fråga mig inte varför,men det är så,det är gjort för många år sedan...
 
C carra skrev:
För stadsarkitekten :Är du fullständigt säker? Jag har ett hus som står precis i tomtgränsen...Den tomtgränsen fanns inte tidigare..Vid avstyckning från min fastighet hamnade tomtgränsen precis intill väggen,fråga mig inte varför,men det är så,det är gjort för många år sedan...
Ja, jag är fullständigt säker. Även om ett hus står i tomtgränsen måste man byta fasadpanel eller hängrännor, måla om, byta takbeläggning, etc. på den sida som vetter mot granntomt. Det uppstår inte automatiskt någon rätt att ta i anspråk del av granntomt för att göra de jobben. Det är sällan tomtägarna tänker på den praktiska verkligheten och det är rent försumligt av en lantmätare att vid en förrättning missa att det krävs ett tillträdesservitut för underhåll, Den rätten måste skapas genom ett avtalsservitut mellan parterna, och som inskrivs i fastighetsbok, eller ett officialservitut (= servitut som beslutats av myndighet). Tala med grannen och kom överens, kontakta Lantmäteriet och ansök om en fastighetsreglering. Om ni inte kommer överens måste du tydligt beskriva behovet av tillträde och lantmätaren kan besluta att bilda ett officialservitut mot grannens vilja.

När det är som bäst uppmärksammar man sånt här redan i planläggning och fastighetsbildning men allt för ofta missas det. I många detaljplaner tillåts komplementbyggnader placeras 1,0 m från gräns. Det är rent idiotiskt för det funkar inte! Med 0,5 m taksprång måste då en stege resas med stegfoten en meter in på grannens tomt. Det krävs 2,5 m för att få rum med en ställning och behålla gränshäcken.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
I radhus-, kedje, och andra hus där garage/carport står vid fastiighetsgränsen brukar det i detaljplanen fastslås att ägaren till garaget har rätt att från grannens tomt underhålla garage/carportsidan.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Om man är nyfiken på hur det kan ha sett ut längre tillbaka kan man kolla in Eniro-kartor.
Där finns en möjlighet att se hur det såg ut någon gång mellan 1955-67.
Välj menyvalet Sjökort m.m. och sedan Historiska kartor.
Sedan är det beroende på vilket område man vill se. Är det en mindre ort kanske det inte fanns några kartor från den tiden.
Detta är kanske inte lösningen på detta problem om inte byggnaderna fanns då.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I radhus-, kedje, och andra hus där garage/carport står vid fastiighetsgränsen brukar det i detaljplanen fastslås att ägaren till garaget har rätt att från grannens tomt underhålla garage/carportsidan.
En avstyckning av en tomt, ändring av en fastighetsgräns eller rättighet som servitut kan inte uppstå av sig självt och uppstår inte genom någon bestämmelse i detaljplan som du påstår. Anläggande av gator, husbyggande och fastighetsbildning är delar av en plans genomförande enligt 6 kap. PBL. I en detaljplan får enligt 4 kap. 18 § PBL finnas bestämmelser om fastighetsindelning. Dessa anger hur fastigheter ska indelas. Vid planens genomförande skapar Lantmäteriet vid fastighetsbildning de gränser, gemensamhetsanläggningar, servitut, m.m.som har bestämts i planen. Ett avtal kan sägas upp men ett lantmäteribeslut kan bara ändras eller upphävas genom lantmäteribeslut. En rättighet som servitut uppstår genom avtal eller lantmäteribeslut, aldrig genom planbestämmelser!
 
M EmmaRa skrev:
Det var inte mycket som fanns. En gammal byggansökan som inte liknade något som står där idag.

Jag vill ha bygglov på hus jag äger, för att ha koll på det hela, vad som är byggt och vad jag kan göra framåt.

Dock är huset extremt lockande, det är otroligt fint. Men det känns bara ekonomiskt risky att lägga så mkt pengar på något som kanske, om jag skulle möta en nitisk handläggare, i värsta fall måste rivas. Rejält sur sits detta när jag verkligen vill köpa med.
Hej Emma,
du behöver inte oroa dig för kommunens handläggare, huset är ju säkert 10 år och kommunen gör inga aktiva åtgärder för äldre hus. Det är endast vid klagomål från tex grannar som man tar upp frågor om bygglov och då för sådant som byggts senare.
Det är däremot vanligt att man uppdaterar fastighetskartorna från flygfoton när det framgår att något har ändrats och det utan att fråga fastighetsägaren. Tex hade jag vid ett tillfälle ställt upp ett tält typ båttäckning som blev stående och när jag sedan såg fastighetskartan så var det inritat som en byggnad.
För en annan fastighet pratade jag med kommunen och påpekade att inte alla hus på tomten fanns med på deras kartor, tydligen skymdes de av träd så att de inte syntes på flygfoton.
Jag skickade in en uppdaterad kopia av fastighetskartan och husen ritades in, inga frågor om bygglov för husen och de hade förmodligen också ändrat form en del under årens lopp.
Vid en eventuell tillbyggnad lämnar du in en ritning för bygglov där du visar det befintliga huset samt den del som avser tillbyggnad, ingen kommer att ifrågasätta den befintliga delen.
Försäkringsbolagen försäkrar enligt dina uppgifter och samma sak gäller vid uppdatering av fastighetstaxeringen, ingen frågar efter bygglov.
Om huset skulle brinna ner behöver du bygglov för att bygga upp det igen och då behöver du visa hur det såg ut innan men storleken framgår ju även av det som blir kvar.
Lycka till !
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Det är surt att köpa hus om man måste riva över halva kåken och det är olustigt att chansa med pengar. Däremot är huset otroligt fint och jag skulle mer än gärna köpa det om jag visste att jag fick behålla det i nuvarande format.
Ingen BN har lagstöd för att Inom tio år från överträdelsen förelägga om rättelse (rivning) av en byggnadsdel som saknar bygglov bara för att bygglov saknas. Om mer än tio år gått kan BN inget göra. När bygglov saknas så kan du pruta köpeskillingen med vad det kan kosta att rätta ev. fel och söka bygglov i efterhand för att dokumenterat få godtagbar stabilitet, värmeisolering, fuktskydd, elsäkerhet och brandsäkerhet. Öppnar säljaren eller du ett golv kan materialet i golvet ge hjälp att datera när golvet lades. Det gäller både märkningar på byggmaterial och annat man kan hitta. Jag hittade dagstidningar från 1995 i min tillbyggnads trossbotten. Ju mer som är väl utfört som du kan dokumentera, om också olovligt, desto tryggare är du. För att utreda om byggnaden är OK, ska du anlita besiktningsman innan köpet fullföljs. Det ingår i köparens undersökningsplikt. Besiktningsmannens utlåtande kan du sända till både BN och försäkringsbolaget i samband med att du tecknar villahemförsäkringen. Dokumentera så mycket du kan genom att fotografera.

Att inte ha klara papper på sitt hus ska normalt kosta säljaren. Allt som allt kan det kosta mellan 50 000 och 350 000 kr, ev. mer, om en tillbyggnad är taffligt gjord. Försäkringsbolag kan kräva att byggnadsdelen, ja hela byggnaden, är utförd så att alla krav på hållfasthet, elsäkerhet och brandsäkerhet är uppfyllda. Annars är huset i praktiken oförsäkrat, för om en brand inträffar kan försäkringsbolaget vägra att ge full ersättning om påtagliga säkerhetsbrister funnits.
 
O
S Stadsarkitekten skrev:
Ingen BN har lagstöd för att Inom tio år från överträdelsen förelägga om rättelse (rivning) av en byggnadsdel som saknar bygglov bara för att bygglov saknas. Om mer än tio år gått kan BN inget göra. När bygglov saknas så kan du pruta köpeskillingen med vad det kan kosta att rätta ev. fel och söka bygglov i efterhand för att dokumenterat få godtagbar stabilitet, värmeisolering, fuktskydd, elsäkerhet och brandsäkerhet. Öppnar säljaren eller du ett golv kan materialet i golvet ge hjälp att datera när golvet lades. Det gäller både märkningar på byggmaterial och annat man kan hitta. Jag hittade dagstidningar från 1995 i min tillbyggnads trossbotten. Ju mer som är väl utfört som du kan dokumentera, om också olovligt, desto tryggare är du. För att utreda om byggnaden är OK, ska du anlita besiktningsman innan köpet fullföljs. Det ingår i köparens undersökningsplikt. Besiktningsmannens utlåtande kan du sända till både BN och försäkringsbolaget i samband med att du tecknar villahemförsäkringen. Dokumentera så mycket du kan genom att fotografera.

Att inte ha klara papper på sitt hus ska normalt kosta säljaren. Allt som allt kan det kosta mellan 50 000 och 350 000 kr, ev. mer, om en tillbyggnad är taffligt gjord. Försäkringsbolag kan kräva att byggnadsdelen, ja hela byggnaden, är utförd så att alla krav på hållfasthet, elsäkerhet och brandsäkerhet är uppfyllda. Annars är huset i praktiken oförsäkrat, för om en brand inträffar kan försäkringsbolaget vägra att ge full ersättning om påtagliga säkerhetsbrister funnits.
Men då borde det vara omöjligt att försäkra gamla hus... Eftersom dessa inte uppfyller dagens krav. Har du några källor på dessa problem med försäkringsbolag och hur med tillbyggnader? För hur gör man med en tillbyggnad som har fått bygglov för många år sedan då dessa krav var lägre samt att byggaren kanske slarvade lite med bärlinor? Kan jag inte försäkra huset då hur kollar FB om tillbyggnaden som brunnit upp följde de föreskrifter om hållfasthet och liknande? Elsäkerheten är inget som direkt nämns i bygglovshandlingarna.
Så som sagt gärna lite källor på detta. FB kan neka ersättning om det det går att bevisa att branden började pga problem med elsäkerheten. Men det gäller oavsett om du byggt till huset eller inte.
 
O Odjuret skrev:
Men då borde det vara omöjligt att försäkra gamla hus... Eftersom dessa inte uppfyller dagens krav. Har du några källor på dessa problem med försäkringsbolag och hur med tillbyggnader? För hur gör man med en tillbyggnad som har fått bygglov för många år sedan då dessa krav var lägre samt att byggaren kanske slarvade lite med bärlinor? Kan jag inte försäkra huset då hur kollar FB om tillbyggnaden som brunnit upp följde de föreskrifter om hållfasthet och liknande? Elsäkerheten är inget som direkt nämns i bygglovshandlingarna.
Så som sagt gärna lite källor på detta. FB kan neka ersättning om det det går att bevisa att branden började pga problem med elsäkerheten. Men det gäller oavsett om du byggt till huset eller inte.
Frågan är om man får ut full försäkring för skador som har inträffat till följd av uppenbar brist på underhåll och/eller tekniska fel som inte avhjälpts. Kolla med försäkringskunniga.
Byggnader ska underhållas så att de bibehåller sina egenskaper enligt de byggregler som gällde när de uppfördes eller i berörd del byggdes till eller i sin helhet byggdes om så att det motsvarade nybyggnad. Dagens krav på säkerhet på tak är dock retroaktiva och gäller för alla hus oavsett ålder.
Visst kan man försäkra gamla hus. Men man kan inte försäkra bort den underhållsskyldighet man har enligt 8 kap. 14 § PBL,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.