Fulkemisten
Det var den andra advent då skruvstycket sprack. Det var ett sådant där hundramillimeters från lågprisvaruhusen med vridplatta för en 250-350 kr. RIP.

Nu är ju då frågan: vad ska man ha? Det fick utstå en del stryk under sina fyra levnadsår. Jag använde aldrig vridplattan. Måste man ha ett Peddinghaus? Eller ska jag åka tillbaka och köpa ett likadant fast utan vridplatta och något större och räkna med att det kostar 80 kr/år att vara med skruvstycke? Finns det något vettigt mellanting? Tusan spänn är nog smärtgränsen, men då ska det banne mig hålla dubbelt så länge i alla fall.
 
Begagnat är nog enda möjligheten om du ska ha något bra under tusenlappen. Billiga skruvstycken brukar vara av dåligt gjutgods.
Allt var inte bra förr heller men ser det gammalt och slitet ut håller det sannolikt även för din andvändning.
 
Fulkemisten
Jo. Jag vet... Förbannar att jag lät svärfars gamla fina gå till någon annan. Trodde inte att jag skulle ha så mycket användning för ett skruvstycke som jag faktiskt haft.
 
Köp ett hejjarsmitt, det kan dina barn och barnbarn ärva.
Jag har farfars på svetsbänken och det kommer nog att ärvas en gång till.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om man bortser från räntan så innebär ju 80kr/år bara 12,5 år innan de 1000kr har gått åt? Köper du detta: https://shop.otdtools.se/product/bankskruvstycke-120-mm-peddinghaus-superior för knappt 2000kr så lär det hålla hela livet och sen hela livet för dina barn. Om de inte låter det gå till någon annan. Då har ditt skruvstyckägande blivit billigare än om du köpt nytt skräp på Jula etc med några års mellanrum. Under tiden har du dessutom haft ett mycket bättre skruvstäd.

Går det inte av andra skäl att lägga mer än 1000kr så är mitt tips att köpa bra begagnade saker. Men undvik nya billighetsgrejor, de är tråkiga att jobba med och för dyra i längden.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det är väl mycket beroende på vad man ska använda det till. Hållbarheten är ju också svårt att uttala sig om i.o.m. att tillverkningen/kvaliteten kan ha ändrat sig med åren. Själv har jag ett 125 mm variant, som tillhörde "lågprissegmentet" när det var nytt. Nu har det misshandlats på alla de vis under 37 år och fungerar fortfarande bra. Om man inte ska gå på de riktigt dyra varumärkena ( de som är rädda om sitt rykte), så får man väl försöka titta och bedöma och lita lite på turen. Försök att titta lite på infästningar, skruvens och andra rörliga delars finish.
En gammal använd blå skruvstycke på en smutsig verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peddinghaus eller ett smitt begagnat. Begagnade skruvstycken hittas på veteranbilsmarknader, loppisar eller blocket.
 
Gamla engelsktillverkade Woden och sedermera Record hade bra kvalitet även om de var gjutna och alltså inte höll att slå med slägga på.
Nyare Record är billighetsskräp från fjärran östern som de klistrar namnet Record på och säljer för tredubbla priset.

Gamla sovjetiska skruvstycken hade ofta dåligt gjutgods och spricker ofta.
 
Farsan hade ett gammalt som jag renoverat och snyggat till.

Renoverat gammalt skruvstycke och dess olika delar utspridda på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad svart skruvstycke fastmonterad på en grön arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...så jag rekommenderar att du letar begagnat.
 
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
dof dof skrev:
[länk]

Som vanligt här på verktygsdelen tipsar jag om något som ligger över önskad budget :rolleyes:
Inte mycket över dock och du kommer inte bli missnöjd.
Är det där ett Peddinghaus? Såg ett mycket likt i någon av deras promotionvideos. Bra pris i så fall. Har aldrig beställt från Tyskland. Funkar det bra ni som vet?
 
Fulkemisten
Tack för all input. Det blir nog till att kolla beggat. Jag har insett att jag måste kunna banka hårt på stycket och då är det nog inte gjutjärn som gäller. Man lär av felköp.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det där ett Peddinghaus? Såg ett mycket likt i någon av deras promotionvideos. Bra pris i så fall. Har aldrig beställt från Tyskland. Funkar det bra ni som vet?
Ridgid köpte Paddinghaus för några år sedan...
 
richardtenggren
Vart hittar man backar till Peddinghaus?
Jag har ett som väntar på att monteras :)
 
  • Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…

Bästa svaret

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tack för all input. Det blir nog till att kolla beggat. Jag har insett att jag måste kunna banka hårt på stycket och då är det nog inte gjutjärn som gäller. Man lär av felköp.
Om du ska banka hårt på det borde du överväga ett traditionellt smidesskruvstäd, dvs ett sådant som är ämnat att banka på. Vanliga skruvstycken, maskinistskruvstycken, även de dyraste, kommer gå sönder om de misshandlas eftersom mekanismen inte är konstruerad för att ta upp stora slagkrafter. Jag har många olika skruvstycken men det enda jag verkligen bankar på, även med slägga, är detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-smidesskruvstaed-renovering-och-installation.298422/ De tar lite mer plats men säljs ofta billigt på blocket.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.