L
Är det på samma ställe som tidigare under och invid trappan , har läst igenom tråden igen ,
om jag inte läst fel , så var det asfalt på grunden , nu är det platon eller annat som ligger närmast grunden och dränmateriel utanför , asfalten satt på grunden och tätade , nu finns ett litet mellanrum mot grunden som vatten kan komma in i , blir som en kanal och sugs in i grunden , någonstans kommer det in mellan , men var , om det som ska täta inte är helt runt om ( skarvat på tvären ner mot botten så kan vatten att gå i mellan i denna )
Har lite av samma på torpet med skarvar ,
Rätta mig om jag uppfattat något fel
 
L Liteavvarje skrev:
Är det på samma ställe som tidigare under och invid trappan , har läst igenom tråden igen ,
om jag inte läst fel , så var det asfalt på grunden , nu är det platon eller annat som ligger närmast grunden och dränmateriel utanför , asfalten satt på grunden och tätade , nu finns ett litet mellanrum mot grunden som vatten kan komma in i , blir som en kanal och sugs in i grunden , någonstans kommer det in mellan , men var , om det som ska täta inte är helt runt om ( skarvat på tvären ner mot botten så kan vatten att gå i mellan i denna )
Har lite av samma på torpet med skarvar ,
Rätta mig om jag uppfattat något fel
Hej,

Ja, på samma ställe.

Tidigare var det asfalt på grunden det stämmer.

Nu är det bort fräst, och sitter ignucell skivor på väggarna ( samma funktion / design som tex isodrän) , ingen platon eller liknande, utan "endast" dessa skivor.
 
L
Inte för att jag är någon Gura , men med ignucell mot grunden och inget annat
så har du en grov kanalisation för vatten att gå i .
Troligtvis kommer det via trappen och går runt trappnosen , på övriga huset är det en takfot som håller det borta tillsammans med hängrännorna , inget som kan komma på grunden ,
Det med ludd på insidan är urlakning av kalk från stenar och puts ( ser ut som sockervadd )
Problemet är att få tätt mot trappan strax under mark , har ingen patentlösning bara något av på gränsen till gissning
Du kan prova med att skyffla undan grus en bit ner och sätta någon form av vattentätt materiel
från trappen ca 0,5 m ut , gärna med lite lut till vänster från utsidan sett , så det rinner bort från och inte går ner vid trappan , det ska då vara absolut tätt mot den
Är förstås lite jobb att prova detta , men tror att det kan vara en lösning , som kan permanentas med riktigare grejer till sommaren , kanske en bit platon som lutar ut från trappen strax under marknivå och tätas på något vis där
 
Detta fuktproblem under trappan har nog alltid funnits. Som ngn skrev tidigare så kommer regn-/smältvatten på trappan att gå ner i trappan/betongen. Detta har inget med omdränering/grundisolering att göra. Felet är färgen på insidan som inte andas. Det är säkert ngn form av plastfärg, istf en silikatfärg som det ska vara. Ta bort färgen på insidan. Kanske räcker det för att torka ut väggen, men räkna med att det tar minst ett år.
Om det inte räcker så finns två alternativ:
1) Gör trappan fuktsäker så att ingen fukt uppifrån kan tränga ner, (typ tätskikt badrum för utomhusbruk).
2) Bygg ett tak över trappan med rejält taköverhäng både framåt och åt sidan så att inget regnvatten någonsin kan komma på trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.