Som jag förstår det så kan GPRS-enheten skicka större mängder data sanbbare än GSM-enheten. Då får valet falla på GPRS då prisskillnaden inte är så stor i dagsläget.
Eller tänker jag fel?
 
R rydboholm skrev:
Som jag förstår det så kan GPRS-enheten skicka större mängder data sanbbare än GSM-enheten. Då får valet falla på GPRS då prisskillnaden inte är så stor i dagsläget.
Eller tänker jag fel?
Det är n320 som är den aktuella varianten :)
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
S
Får man plats med 1st expansionsenhet i en "vanlig" kapsling till en SPC 4320? G
Ska även ha GSM modul i kapslingen.
 
Stämmer att du kan sätta en expansionsenhet under moderkortet i 4320. GSM modulen sitter på moderkortet i en speciell modemkortplats.
Nackdelen med expansionsenhet i CA-kapslingen att det blir lite trångt med tråd.
 
S
Tack! Hur ansluter jag min poe kameror till centralapparaten, via en switch antar jag?
Hade tänkt mig tre st. CCMS2010-IR samt en dito med wifi.
 
S
Ansluter jag manöverpanelen till x-busen? räknas manöverpanelen som en expansionsenhet?
 
S
RilleRock RilleRock skrev:
Är nog lättast med en bild.
1 = Centralens busutgång
2-4 = Map, exp, map tex

[bild]

Buskommunikation och strömmatning till bus-enheter är helt skilda saker.
Busslingan skall alltid bara vara 1 partvinnat par som går in/ut från enhet till enhet då varje ny enhet förstärker upp signalen.
Detta gäller som sagt bara det som ligger och strömmatas på bus.
Inte det som sedan kopplas till själva busenhetem typ larmpunkter, larmdon etc.

I större system så ligger ofta olika delar av systemet avsäkrade på olika likriktare alt på samma likriktare med på olika utgångar.
Strömmatningar kan således behövas förstärkas upp areamässigt från början alt mitt på en slinga direkt från likriktare.

Men busskommunikationen skall ligga i slinga In/Ut som enligt bild om man inte vill ha strul på sikt.
Sen beroende på vilket system det är så kopplas bussen olika i enheterna samt så sätter man termineringsbyglarna/slutmotstånden lite olika.
I vissa system är in/ut samma punkt tex hos RCO.
Bewator 2010 har inga termineringsbyglar utan där använder man i linjär slinga ett 100ohms mostånd i de båda yttersta noderna.

Var det svar på dina frågeställningar?
Jag ska endast koppla en expansionsenhet och en map, kan jag koppla det i nämnd ordning eller har det ingen betydelse vilken ordning jag kopplar det vill säge ut från c-app till exp. enhet och vidare till mapen?
 
RilleRock
serb skrev:
Jag ska endast koppla en expansionsenhet och en map, kan jag koppla det i nämnd ordning eller har det ingen betydelse vilken ordning jag kopplar det vill säge ut från c-app till exp. enhet och vidare till mapen?
Vilken ordning enheterna på bus kommer har ingen betydelse.
 
RilleRock
serb skrev:
Ansluter jag manöverpanelen till x-busen? räknas manöverpanelen som en expansionsenhet?
Map skall ligga på bus ja.
Expansionsenhet är när man har behov av fler in/utgångar.
 
RilleRock
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är n320 som är den aktuella varianten :)
Som man även kan se saldokontroll på med senaste fw.
 
B
N320 gör väl också att spcconnect funkar, dvs appen osv, det gör väl inte 310 via gprs? eller har jag fattat fel?
 
RilleRock
B Boan skrev:
eller har jag fattat fel?
Ja.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Som man även kan se saldokontroll på med senaste fw.
Hur gör man de? :)
Hittar att man kan konfigurera USSD, men hur utför man sedan saldokoll?
 
B
RilleRock RilleRock skrev:
Ja.
Så ingen skillnad alls på dem vad gäller att kunna köra SPCconnect? Bara att det går långsammare?
 
RilleRock
B Boan skrev:
Så ingen skillnad alls på dem vad gäller att kunna köra SPCconnect? Bara att det går långsammare?
GSM/GPRS modulen har inget att göra med spc connect.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.