9/10, fel på diskmaskin, men det är ju fel svar som var rätt....
FTX är också tvivelaktigt. Det går inte räkna hem i minskad energiförbrukning. Fläktarna drar en hel del energi också. Billigast 7 dagar i veckan är självdrag utan inloppsventiler .... Fördelen m ftx är bättre luft.

Kul o frys frågan är konstig 1 gr på kylen gör ca 5%, men 1 gr på frysen gör inte det, då är det typ 2.5%
 
L largab skrev:
Oj, om man stoppar in varmvatten i DM, visst påverkar det energiåtgången i DM. :thinking: Du får tänka ett varv till.
Låt säga att en värmepump ger dubbelt så mycket energi i form av värme som du tillför i form av el. Du får ändå förluster på vägen och dessutom sköljer du disken med varmvatten.

För övrigt, ska en viss mängd vatten värmas upp så åtgår samma mängd energi oavsett hur den produceras.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Vad är en LCD?
I slutändan blir all el värme oavsett.
Det finns fortfarande ljus kvar från universums början. Har det inte blivit värme än kan ljuset från en glödlampa under rätt förhållande undvika att bl värme med.

Så mer producerat ljus per kW betyder mindre producerad värme per kW
 
J J-stedt skrev:
Låt säga att en värmepump ger dubbelt så mycket energi i form av värme som du tillför i form av el. Du får ändå förluster på vägen och dessutom sköljer du disken med varmvatten.

För övrigt, ska en viss mängd vatten värmas upp så åtgår samma mängd energi oavsett hur den produceras.
Jo jag fattar. Den enda anledningen att stoppa i varmvatten i DM är ju att man på något sätt har billigare uppvärmning än genom EL direkt i DM. Så att jämföra energi är meningslöst. Jag betalar 10 öre / kWh varmvatten på sommarhalvåret. 63 öre på vintern. Så för mig blir det billigare att använda VV t DM oavsett energiförbrukning då fjärrvärmeenergin finns i överskott och reas ut under halva året.
 
harry73
L largab skrev:
Den enda anledningen att stoppa i varmvatten i DM är ju att man på något sätt har billigare uppvärmning än genom EL direkt i DM
En annan anledning kan vara att det går snabbare
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Diskmaskinfrågan baserade jag på den här: [länk]
"Vattenanvändningen med samma program är i snitt 2 920 liter (beräknat på 280 diskar/år)"
2920/280=10,4 liter. En traditionell diskho rymmer väl inte mycket mer än 5 liter och sköljbaljan har kallt vatten för att minska kalkringarna på den självtorkade disken.
Därtill har en diskmaskin torkning med värme.
Miljöpåverkan med maskindiskmedel?
Nja, energimyndigheten övertygar inte.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
5 liter låter lite snålt? Tappar jag upp en lagom mängd i diskhon så blir det närmare 20 liter (33*40*15 cm). Sen brukar man inte kunna diska allt som ryms i en diskmaskin på en laddning diskvatten/ett disktillfälle.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
harry73
Nu handlade det om vattenanvändning och inte varmvattenanvändning. Bara en del i de 10 - 15 liter en diskmaskin använder är varm
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
L largab skrev:
Jo jag fattar. Den enda anledningen att stoppa i varmvatten i DM är ju att man på något sätt har billigare uppvärmning än genom EL direkt i DM. Så att jämföra energi är meningslöst. Jag betalar 10 öre / kWh varmvatten på sommarhalvåret. 63 öre på vintern. Så för mig blir det billigare att använda VV t DM oavsett energiförbrukning då fjärrvärmeenergin finns i överskott och reas ut under halva året.
Det ska givetvis inte vara billigare att förbruka mer energi.
Har du förresten då räknat med att en maskin kopplad till kallvattnet, sköljer med detta vatten?
Kom förresten att tänka på en annan nackdel med varmvattenkopplade maskiner. Varmvatten innehåller generellt mer metaller och annan skit som det tagit med sig på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.