"Buggar finns alltid, saknas det buggar utvecklas tekniken inte."

Märkligt när jag som ingenjör inom maskinteknik dimensionerar något fel som t.ex gör att en bult går av så heter det haveri men är det mjukvarufel så är det bara "en bugg" som man kan fixa i nästa uppdatering.
;)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Haverier förekommer även inom IT-världen men då oftast när ett helt system stannar och kräver större åtgärd.
En konsumentburk, t.ex. den som hänvisas till i tråden, kan ju jämföras med en cykel bara det att den mekaniska cykeln är dyrare ;-).
 
Nu är jag igång med Telias mobila bredband som ersättning för mitt adsl.
Säger dessa siffror er något om hur bra uppkopplingen är osv.
RSRQ: -6d
BRSRP: -92dBm
RSSI: -75dBm
SINR: 10dB
Band: 20
Ska man leta bättre placering av routern eller ska man vara nöjd.
Uppkopplingen ger ca 21 Mbit ner och 13 Mbit upp får väl se över tid hur stabilt det är.
Huawei B525 routern är ger inte riktigt lika bra wifi som min gamla asus och webgränsnittet är mycket sämre än Asus.
 
RSSI är mottagen signalstyrka uttryck i dBm (förhållande till milliwatt). Högre negativt värde=lägre mottagen signalstyrka.
Vill du "böka" kan du ju roa dig med att flytta runt din grejor och se hur det påverkar signalstyrkan.
 
M Mike N skrev:
Nu är jag igång med Telias mobila bredband som ersättning för mitt adsl.
Säger dessa siffror er något om hur bra uppkopplingen är osv.
RSRQ: -6d
BRSRP: -92dBm
RSSI: -75dBm
SINR: 10dB
Band: 20
Ska man leta bättre placering av routern eller ska man vara nöjd.
Uppkopplingen ger ca 21 Mbit ner och 13 Mbit upp får väl se över tid hur stabilt det är.
Huawei B525 routern är ger inte riktigt lika bra wifi som min gamla asus och webgränsnittet är mycket sämre än Asus.

Om jag inte misstar mig så är RSSI: -75dBm ett riktigt bra värde, du har en ganska bra signal.
RSSI står för Recived signal strenght indication.

Jag har sämre i min bostad ligger runt 98-113 dBm på 4G
 
Telia kallar abonnemanget för Bredband 30 men utlovad hastighet är 5-20 Mbit så jag får väl vara nöjd. Jag har provat alternativa placeringar med både sämre och något bättre RSSI värde men hastigheten påverkas inte nämnvärt så begränsningen ligger kanske någon annanstans.
Datamängden 200GB lär nog bli mitt största problem.
 
hsd
Det är väl inte begränsningar av datamängden på bredband 30
 
hsd hsd skrev:
Det är väl inte begränsningar av datamängden på bredband 30
Du tänker nog på Bredband 30 via xDSL och där är inga begränsningar i kapacitet.
Däremot så kan prestanda vara lägre beroende på kopparkvalite och avstånd.
 
hsd
Men det trådlösa heter väl inte bredband-30
De trådlösa jag hittar hos Telia är max 100 G per månad
 
TS kanske har blandat samman det med sitt tidigare xDSL och Bredband 30, Men lite ovanligt med nedmonterad koppar där man hade räckvidd med VDSL för att kunna få Bredband 30.
Men låg man tidigt på på linjen så var det kanske möjligt.
 
TELIA BREDBAND VIA MOBILNÄTET: FR 329 KR/MÅN

Det här ingår:

- Router, Huawei B525
- 100 GB surf/månad
- Fria hastighetsbyten - gör dem enkelt själv via Mitt Telia

Välj mellan hastigheterna:*

- Bredband 8: 329 kr/mån (2-8 Mbit/s)
- Bredband 30: 359 kr/mån (5-20 Mbit/s)

*Bindningstid 12 månader


Hämtat från Telias sida framtidens nät som tråden var tänkt att handla om. Detta kan bara tecknas av kopparkunder när det nätet läggs ner.

Under de 12 första månaderna har man 100 GB extra.
 
hsd
Okej då förstår jag
Kopparrabatt :)
 
  • Gilla
Mike N
  • Laddar…
Jag tror att man kallar det med samma namn som xDSL-tjänster för att de som blir av med sina Bredband 8 resp 30 via koppar ska kunna jämföra vad man får via mobilnätet i prestanda. Skillnaden är då att tjänserna via xDSL inte ha de någon volymbegränsning som den nya mobillösningen får via sina 200 Gbyte/månad under första året.
Sedan har jag svårt att förstå varför man begränsar prestanda när man har satt en volymgräns, känns mycket överarbetat eller någon som tänkt för mycket ;)
 
M Mike N skrev:
Telia kallar abonnemanget för Bredband 30 men utlovad hastighet är 5-20 Mbit så jag får väl vara nöjd. Jag har provat alternativa placeringar med både sämre och något bättre RSSI värde men hastigheten påverkas inte nämnvärt så begränsningen ligger kanske någon annanstans.
Datamängden 200GB lär nog bli mitt största problem.
Ställ den där du har bäst RSSI och kör på det, skiljer det bara lite grann på annan plats där du vill ha den så är det inte hela världen.
 
Efter snart en månads användning kan jag säga att hastigheten har varierat mellan 4.5-23 Mbit ner och mellan 4-17 Mbit upp med sämst hastighet nu idag på eftermiddagen. Troligtvis beror det på belastningen på nätet för signalstyrkan är ganska stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.