Att spara energi är ju bra både för plånboken och miljön. Idag har jag satt ihop ett quiz där du kan testa dina spara-energi-kunskaper:

Quiz: Hur bra är du på att spara energi?

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat eller kommentera quizet i största allmänhet.

Person som häller diskmedel i en vattenfylld diskho, skum och diskborste syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6 av 10 rätt. Jag måste erkänna att jag inte är världsbäst på detta.
 
BirgitS
Jag tycker det var flera frågor som var väldigt otydliga, t.ex. "Hur mycket värme läcker ut genom fönstren om du har vanliga tvåglasfönster?" och där beror det ju på om hur tätt huset i övrigt är för om ytterdörren är väldigt otät så lär det läcka ut mer där så att andelen som är via fönstren blir mindre. Det kanske ska stå "i ett genomsnittligt svenskt hus" i stället för "du". Liknande för fråga 5 (energi till varmvatten) och 8 (FTX-ventilation).
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jah har ingen isolering i väggarna. De flesta svaren blir då fel för mig.
När det gäller kyl/frys temperatur så blir det väldigt stor skillnad imman pratar om frysen eller kylen. Svaret måste gälla kylen.
När det gäller diskmaskinen så stämmer det om man värmervarmvattnet med el, men hur många gör det? Annars är det normalt sett effektivare att ansluta den mot varmvattnet.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Jag baserade quizet på Energimyndighetens råd om att spara energi den här gången. Det här är alltså vad de går ut med.
 
BirgitS
Då kanske någon formulering om genomsnitt/normalt är bättre än "du".
 
D Daniel 109 skrev:
När det gäller diskmaskinen så stämmer det om man värmervarmvattnet med el, men hur många gör det? Annars är det normalt sett effektivare att ansluta den mot varmvattnet.
Jag tror det är ganska sällan det är effektivare att koppla till varmvattnet. En normal diskmaskin tappar i nytt vatten 7-8 gånger under en diskning varav två värms (huvuddisken och sista sköljningen). Du behöver alltså värma vattnet med en värmekälla som är fyra gånger billigare än direktel.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag visserligen inte undersök det noga. Men 7-8 gånger är det definitivt inte. Snarare 2-3.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Ang diskmaskinen; Men visst stod det energi förbrukning (inte kostnad). Så jag skulle vilja påsta att "lika" allternativet är det rätta, alldeles oavset var eller hur det värms.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Jag hade fel på diskmaskinen läste slarvigt men det står faktiskt vad som drar minst energi och då blir det kv anslutning hade det stått vad som drar minst el hade ju svaret blivit ett annat beroende på hur man värmer vv. Sen är jag lite skeptiskt till vent frågan många hus med självdrag ventileras väldigt lite och då går det att spara väldigt lite energi på ftx.
 
Men om man har värmepump så måste man väl räkna energimängden som gåt åt i pumpen. Inte energinivån i vattnet.
 
Det går att lika mycket energi med värme pump som utan vp skillnaden är att en vp tar ca 1/3 av energin del från elnätet och resten av energin tas från marken/luften.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Quizet handlar ju om att spara, så jag utgår ifrån att det är köpt energi som avses.
Frågan om varmt eller kallt vatten till diskmaskinen har diskuterats flera gånger tidigare. Det bästa vore en maskin som ansluts till båda så att den själv kan välja att ta in kallt eller varmt beroende på vart i programmet den befinner sig. Det borde inte vara särskilt dyrt, men ingen tillverkare verkar ha kommit på den idén.


D Daniel 109 skrev:
Nu har jag visserligen inte undersök det noga. Men 7-8 gånger är det definitivt inte. Snarare 2-3.
Diskmedlet måste väl sköljas bort mer än en gång?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
8 av 10. Sedan är det två frågor som jag inte får ihop.
Jag vet att byte av 2 glas till 3 glas nästan aldrig lönar sig ur energisynpunkt och att mer värme läcker ut genom tak.
Om vi då jämför följande frågor med svar:
Skärmdump från diskussionsforum visar resultat från en quiz om värmeläckage och ventilation i byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ser man minst 50% försvinner med ventilation. Skulle då 33% försvinna genom fönsterna, finns det bara 17% kvar för taket.
 
Att välja digitalbox inbyggd i TVn är inte ett gångbart alternativ för oss som har IP-tv. Eller så kan man ju de det som en oändlig besparing jämfört med att använda TVn...men så tror jag inte de menade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.