S
Ja nu ser jag det (och mapen) dum fråga...behöver den vara skärmad, står nämligen "SHLD" i manualen?
 
B
Nja.... jag har inte det. Och det funkar fint. Men proffsen här kanske är av annan åsikt... men inget som larmfirma sa nåt om som kopplade upp mitt. Då köpte jag bara 4-ledad. Sen körde jag cat5 bara för jag hade en massa... blir ju mer ledare, så går ju köra fler sektioner på en cat5. Tre st eller tom fyra om det bara är magnetkontakter
 
B Boan skrev:
Men måste de sätta in larmkablarna? De kan väl ha bara rör? Så drar du efter slutbesiktning. Larm är ju inget som krävs....
Så gjorde jag, bad elektriker dra rör överallt så sov jag över själv efter besiktningen och hade myskväll med kabeldragning och larminstallation innan resten av familjen fick flytta :) Brukar väl sitta ett bygglarm i huset tills det ämnas över också?
 
S
Ok så det är inte superviktigt vilken kabel alltså...Kamerorna klarar de sig på fyrledare även dom? (siemens egna spc kameror)
 
RilleRock
Svarar här istället så fler kan ta del av det.

Till map, exp, kameror och utesiren drar man vanlig oskärmad datakabel.

Max buslängd i stjärnnät är 200m och 400m i serie.

Till resten Ekkx 1x4x0,5 alt en flerkardelig variant som är att föredra om man är ovan med skaltången.
 
S
RilleRock RilleRock skrev:
Svarar här istället så fler kan ta del av det.

Till map, exp, kameror och utesiren drar man vanlig oskärmad datakabel.

Max buslängd i stjärnnät är 200m och 400m i serie.

Till resten Ekkx 1x4x0,5 alt en flerkardelig variant som är att föredra om man är ovan med skaltången.
En liten fråga om buslängd...Vi snackar alltså om avstånd från centralapparat och till expansionsenhet. Totala längden kabel för alla sektioner kan väl vara mycket längre eller?
I ett DSC som jag installerade för ett antal åre sedna gick det åt ca 600m kabel.
 
RilleRock
serb skrev:
En liten fråga om buslängd...Vi snackar alltså om avstånd från centralapparat och till expansionsenhet. Totala längden kabel för alla sektioner kan väl vara mycket längre eller?
I ett DSC som jag installerade för ett antal åre sedna gick det åt ca 600m kabel.
Det som sitter på bus dvs map, expansionsenheter.
Annars det som begränsar övriga längder blir spänningsfallet men inget man behöver tänka på i en normal villa installation.
 
Då var installationen igång med 4320. Fått igång spcconnect o några mk o rörelsedetektor utan några större bekymmer.
Dock har det uppstått några frågor.
Ska rörelsedeckaren definieras som "Larm" i listan?
Får inte igång taggarna till K521 panelen. Köpte Passerbricka Mifare Fender1K sv – NeXus med Artikelnr: 50115996 på Låsshop,se de ska funka eller, enl dem skulle den funka? Inte minsta reaktion när jag väljer "TAG" och "Visa TAG" i MAP när jag är inne på användare som jag vill lägga till tag till.
Fick igång dom, visade sig att man skulle hålla dom framför displayen o inte där tagsymbolen är.
Var ju lite märkligt, samt att det inte är helt bra om barnen ska vifta med taggen vid panelen då den riskerar o bli repig:/
 
Redigerat:
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Då var installationen igång med 4320. Fått igång spcconnect o några mk o rörelsedetektor utan några större bekymmer.
Dock har det uppstått några frågor.
Ska rörelsedeckaren definieras som "Larm" i listan?
Får inte igång taggarna till K521 panelen. Köpte Passerbricka Mifare Fender1K sv – NeXus med Artikelnr: 50115996 på Låsshop,se de ska funka eller, enl dem skulle den funka? Inte minsta reaktion när jag väljer "TAG" och "Visa TAG" i MAP när jag är inne på användare som jag vill lägga till tag till.
Fick igång dom, visade sig att man skulle hålla dom framför displayen o inte där tagsymbolen är.
Var ju lite märkligt, samt att det inte är helt bra om barnen ska vifta med taggen vid panelen då den riskerar o bli repig:/
Generellt ja om den inte sitter i eller i anslutning till entré.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Generellt ja om den inte sitter i eller i anslutning till entré.
Helt klart ett grymt bra kvalitetskänsla i detta larm. Precis som ni sagt ett antal ggr. Mkt pengar men känns som en engångskostnad som ändå är
välinvesterad.
Pushnotiser verkar funka kanon med!
Behöver man göra en uppdatering av programvara det första man gör?
Vilken ordning gör man isf?
Det man kan klaga på är väl brummet från trafon i centralen!
 
B Boan skrev:
Nja.... jag har inte det. Och det funkar fint. Men proffsen här kanske är av annan åsikt... men inget som larmfirma sa nåt om som kopplade upp mitt. Då köpte jag bara 4-ledad. Sen körde jag cat5 bara för jag hade en massa... blir ju mer ledare, så går ju köra fler sektioner på en cat5. Tre st eller tom fyra om det bara är magnetkontakter
Av erfarenhet från fältet så är kabeltypen inget att sura över i en installation........ det har körts på både det ena och det andra och det tredje när man haft lite brådis ;))
 
Hej!

Jag har sökt, men lyckas inte hitta något om vad det är för skillnad på:
Modul GSM SPC N310
https://lasshop.se/produkt/modul-gsm-spc-n310-2/
och
Larmsändare SPCN320 GSM/GPRS
https://lasshop.se/produkt/larmsandare-spcn320-gsmgprs-spc-vanderbilt/

Har mailat och ringt till Låsshop där jag köpte larmet tidigare men jag har inte fått något svar.
Så jag tänker att någon vänlig själ här kanske kan ge en lite förklaring/tips på vilken som är att föredra.
Det jag söker är att få SMS/Mail/Push när larmet löser ut.
Möjlighet att koppla larmet till befintligt nätverk finns.

Någon som kan ge mig lite tips? :)

Vänliga hälsn.
/Daniel
 
R rydboholm skrev:
Hej!

Jag har sökt, men lyckas inte hitta något om vad det är för skillnad på:
Modul GSM SPC N310
[länk]
och
Larmsändare SPCN320 GSM/GPRS
[länk]

Har mailat och ringt till Låsshop där jag köpte larmet tidigare men jag har inte fått något svar.
Så jag tänker att någon vänlig själ här kanske kan ge en lite förklaring/tips på vilken som är att föredra.
Det jag söker är att få SMS/Mail/Push när larmet löser ut.
Möjlighet att koppla larmet till befintligt nätverk finns.

Någon som kan ge mig lite tips? :)

Vänliga hälsn.
/Daniel
Har för mig att det är 2g n310 och 3G/4g n320. N310 har utgått från min leverantör iaf.
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Skärmdump av tekniska data för en elektronisk komponent, inklusive nätverksanslutning och strömförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en webbsida som visar tekniska data för en GSM/GPRS-modul inklusive strömförsörjning och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av webbsida med teknisk beskrivning av en GSM/GPRS-modul för säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en produktsida med beskrivning av en GSM/GPRS-modul för överföring av larm och data, på en webbläsare i en mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.